خبرنگاران عبدالله: کوشش برای تسهیل گفت وگوهای داخلی افغانستان ادامه دارد

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی افغانستان اظهار داشت که کوشش ها برای مشخص ساز وکار تیم فراگیر مذاکره به منظور تسهیل گفت وگوهای داخلی در این کشور ادامه دارد.

خبرنگاران عبدالله: کوشش برای تسهیل گفت وگوهای داخلی افغانستان ادامه دارد

عبدالله سه شنبه در یک رشته توئیت نوشت: تشکیل یک تیم فراگیر مذاکراتی یک گام مهم برای تسهیل گفت وگوهای داخلی در افغانستان است. موضع پایدار ما این است که صلح منصفانه، شکوهمند و باثبات، اولویت همه شهفرایندان افغانستان است.

وی اضافه نمود: اگر چه هنوز به یک توافق رضایت بخش برای حل بحران سیاسی در سایه انتخابات دستکاری شده ریاست جمهوری نرسیده ایم اما متعهد هستیم که این مسأله بر کوشش های صلح سایه نیفکند.

عبدالله در توئیت دیگری نوشت: ما از شخصیت های ملی، مجلس و نهادهای دیگری که برای حل بحران فعلی کوشش نموده اند، استقبال نموده و از آنها سپاسگزاریم. بعضی طرف ها در خصوص ترکیب تیم مذاکراتی ملاحظاتی دارند و ما این را درک می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما معتقدیم که آغاز و ادامه مذاکرات فرصت بیشتری برای حضور فراگیرتر نمایندگان ایجاد می نماید اضافه نمود: تیم مذاکراتی، نماینده جمهوری اسلامی افغانستان و منافع ملی ماست. ما همچنان برای بحث درباره ساز و کار گزارش دهی تیم مذاکره و منابع اختیارات آن فرصت داریم.

چهارشنبه شب گذشته فهرستی از سوی بعضی مشاوران ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد که اسامی افراد هیاپأت مذاکره نماینده با طالبان در آن قرار داشتند، اما این فهرست از طرف وزارت دولت در امور صلح تأیید نشد.

دولت افغانستان فهرست هیأتی از مذاکره نمایندگان با طالبان را آدینه با تغییراتی اندکی بار دیگر منتشر کرد که این اقدام با واکنش های مثبت و منفی در داخل این کشور روبرو شد.

معصوم استانکزی رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان رهبری این تیم را برعهده دارد.

بعضی اعضای ارشد تیم عبدالله عبدالله گفته اند که 15 تن از افراد معین شده، از اعضای گروه اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان هستند و صرفاً پنج تن از تیم عبدالله در فهرست مذاکره نمایندگان قرار دارند.

تا به امروز 2 نشست از راه دور به وسیله ویدئو کنفرانس میان آمریکا، طالبان، صلیب سرخ و دولت افغانستان برگزار و در آن توافق شده بود تا آزادی زندانیان طالبان از روز 31 ماه مارس امسال بر اساس فهرست طالبان از زندان بگرام آغاز گردد. تنها چالش موجود در زمان حاضر، بحران سیاسی است که بین اشرف غنی و عبدالله پس از مراسم تحلیف هر 2 طرف در 19 اسفند ماه ایجاد شده و کشور را به 2 بخش تقسیم نموده است.

آمریکا و گروه طالبان 29 فوریه (10 اسفند سال گذشته) در دوحه پایتخت قطر توافقی امضا کردند که در صورت محقق شدن مفاد آن، ممکن است بتواند زمینه توافق صلح نهایی را مهیا کند.

از مفاد این توافق می توان به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان ظرف 14 ماه اشاره نمود البته به شرط این که طالبان به تعهدات امنیتی خود عمل نموده و مذاکرات صلح مستقیم بی سابقه با دولت کابل را آغاز نمایند.

غنی یک روز بعد از امضای این توافق، در کنفرانسی خبری با بیان این که آمریکا حق مداخله در امور دولت این کشور را ندارد و فقط تسهیل نماینده مذاکرات است، توضیح داد: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات بین گروه های افغانستانی با طالبان نمی پذیریم و فرایند آزادی زندانیان طالبان باید در جریان گفت وگو مورد بحث و آنالیز قرار گیرد.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: ایرنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42452

به "خبرنگاران عبدالله: کوشش برای تسهیل گفت وگوهای داخلی افغانستان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عبدالله: کوشش برای تسهیل گفت وگوهای داخلی افغانستان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید