خداحافظی آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض تا تیر 1398

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه تا خاتمه امسال 4 آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می گیرند گفت: تا تیرماه سال 98 نیز تمامی دروازه های عوارضی آزادراه های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

خداحافظی آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض تا تیر 1398

به گزارش خبرنگاران، خداداد مقبلی به تشریح سامانه اخذ عوارض الکترونی یکپارچه آزادراه ها پرداخت و گفت: چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، قزوین-رشت، و قزوین- زنجان تا انتها امسال به این سامانه مجهز می شوند و باقی آزادراه ها تا تیرماه 98 تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت. همچنین نحوه شناسایی خودروها با نصب دوربین های پلاک خوان و اتصال آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می گردد.

وی در ادامه بیان داشت: بر اساس قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری به وسیله مشارکت بانک ها یا سایر منابع پولی کشور و آیین نامه اجرایی مربوطه به صورت مشارکتی با حفظ مالکیت وزارت راه و شهرسازی پروژه آزادراهی طی قرارداد مشارکت با دوران ساخت و دوران بهره برداری مصوب و معینی احداث می گردد.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اضافه نمود: به طور طبیعی باید از قبل دریافت عوارض تردد و هزینه های دوران بهره برداری که 10 درصد درآمد حاصله و همچنین 15 درصد از هزینه های دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه ها گردد. همچنین 75 درصد از کل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت تعیین شده، و سرمایه گذار از عوارض دریافتی به حساب خود واریز کند.

مقبلی با بیان اینکه در حار حاضر طریقه پرداخت عوارض آزادراه ها عمدتا به روش نقدی و دستی است گفت: وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همکاری بانک مسکن به صورت پایلوت سامانه ای را مطالعه نموده که در دو جهت آزادراهی به صورت پایلوت اقدامات آن فراهم شده است و دریافت عوارض از کاربران به صورت الکترونیکی است؛ از جمله به صورت محدود در آزادراه تهران-قم و همچنین آزادراه تهران-پردیس و آزادراه اهواز-بندر امام در حد یک الی دو گیت، عوارض به صورت الکترونیکی دریافت می گردد.

وی یادآور شد: سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا همان ETC جهت پرداخت الکترونیکی در آزادراه های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و از طرفی بسیاری از کشورهای دنیا مدت هاست از این فناوری نوین استفاده می نمایند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به سامانه اخذ عوارض الکترونیک بیان داشت: سیستم اخذ عوارض الکترونیک یا همان ETC در حقیقت پرداخت عوارض بدون توقف نامیده می گردد که در این حالت پس از خریداری برچسب و نصب بر روی شیشه خودرو در حین تردد و بدون توقف در محل دروازه های عوارضی با استفاده از تجهیزات مربوطه، عوارض از حساب شخصی مالک خودرو کسر می گردد که استفاده از این فناوری نوین در مقایسه با پرداخت به روش دستی و سنتی دارای فواید و مزایای قابل توجهی است.

مقبلی با اشاره به فواید استفاده از سامانه های اخذ عوارض الکترونیک گفت: کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، صزفه جویی در استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و آغاز به حرکت وسیله نقلیه از جمله فواید این سامانه تلقی می گردد و خوشبختانه برای استقرار سیستم ETC در کلیه آزادراه های جاده ای کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور قراردادی را در مرداد ماه امسال با سرمایه گذاری به نام شرکت سپندار ﴿سامانه پرداخت نوین آزادراه های کشور﴾ منعقد نموده است.

وی اضافه نمود: از زمان امضای قرارداد جلسات متعددی جهت آنالیز این سامانه با شرکت سپندار، کارشناسان ذی ربط در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و مشاور انتخابی طرح جهت سنجش توانمندی این سامانه تشکیل شده و تعداد خطوط عبوری مجهز به سامانه ETC بیش از 470 لاین عبوری طراحی و تعداد آزادراه های در دست اقدام جهت استقرار لاین سامانه 28 آزادراه تعیین شده است.

مقبلی در مورد نحوه ارتباطات با کاربران سامانه نیز بیان داشت: نحوه ارتباط با کاربران به وسیله تعریف حساب کاربری با استفاده از اپلیکیشن و باجه های نقدی برای خرید تگ جریمه عدم پرداخت عوارض، اطلاع رسانی به وسیله پیامک به کاربر انجام می گردد و کاربر ظرف مهلت مقرر باید حساب کاربری خود را شارژ کند و در غیر این صورت مراتب تخلف در سوابق خودرو تثبت می گردد و در مراجعات بعدی با دیرکرد مبلغ پرداختی از حساب کاربر اخذ خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اضافه نمود: در حال حاضر بیش از 20 درصد از ترافیک عبوری از پرداخت عوارض خودداری می نمایند که با اجرای این طرح موضوع 100درصد قابل برطرف خواهد بود. به علاوه حرکت بدون توقف خودروها، تسریع در زمان سفر، یکنواختی ترافیک و افزایش ظرفیت عبوری آزادراه ها، کاهش هزینه های سوخت و جلوگیری از آلودگی هوا، مدیریت بهینه حمل ونقل در ایستگاه ها، اخذ عوارض عادلانه بر اساس مبلغ مصوبه توسط سیستم نیز مزایای سیستم اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 25 خرداد 1398 شناسه مطلب: 5707

به "خداحافظی آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض تا تیر 1398" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداحافظی آزادراه ها با پرداخت نقدی عوارض تا تیر 1398"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید