خورشید گرفتگی قابل رصد در ایران 6سال دیگر رخ می دهد

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم امروز در نشست مجازی همنشینی با خورشید که به صورت آنلاین برگزار گشت گفت: خورشید گرفتگی امروز پنج شنبه 20 خرداد از کشور کانادا ساعت 9 صبح به وقت جهانی آغاز شد و اوج این گرفت در گریلند بود.

خورشید گرفتگی قابل رصد در ایران 6سال دیگر رخ می دهد

وی ادامه داد: زمان اوج کسوف امروز پنج شنبه 20 خرداد 1400 در ساعت 10 و 42 دقیقه به وقت جهانی است و در ساعت 15 و 23 دقیقه همین روز (به وقت ایران) ماه به شرایط ماه نو در خواهد آمد و دوره 29.5 شبانه روزه خود را به گرد زمین کامل می کند.

به گفته سراجی، این خورشیدگرفتگی که بیشتر مناطق شمالی کره زمین را شامل می شود، متعلق به ساروس (دوره) 147 است. این رخداد بیست و سومین کسوف از 80 خورشیدگرفتگی این ساروس به حساب می آید و تا 630 کیلومتر پهنای قرارگیری سایه در مناطق شمالی کره زمین خواهد بود. همچنین به مدت 3 دقیقه و 51 ثانیه حداکثر مدت گرفت حلقوی خواهد بود.

خورشید گرفتگی قابل رصد در ایران تا 6سال دیگر

وی ادامه داد: بهترین خورشید گرفتگی جزئی ایران 11 مرداد سال 1406 رخ خواهد داد که اوج این گرفت خورشیدی در مصر بوده و 6.5 دقیقه به طول می انجامد.

کارشناس نجوم با اشاره به شرایط این گرفت در ایران، اظهار کرد: شهرهای جنوب غربی کشور بهترین شرایط رصد خورشید گرفتگی 1406 را خواهند داشت.

سراجی ادامه داد: شهرهای جنوب غربی کشور 80 درصد گرفت را می توانند به خوبی رصد کنند.

به گزارش خبرنگاران، در این رویداد تصاویر زنده از خورشید گرفتگی امروز پخش شد.

بیژن نوروز مدیر یک استارت آپ امروز در نشست مجازی همنشینی با خورشید که به مناسبت خورشید گرفتگی امروز 20 خرداد ماه به صورت آنلاین برگزار شد گفت: ما در صدد هستیم استفاده از موسیقی پدیده های نجومی را برای مخاطبان تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب شده که بسیاری از ارتباطات بین المللی در حوزه نجوم قطع شود، گفت: اما ما همواره در صدد هستیم این حوزه را سرپا نگه داریم و کماکان به فعالیتهای خود ادامه می دهیم.

مدیر استارت آپ گفت: همچنین ما در این استارت آپ فعال در حوزه موسیقی در نجوم تلاش می کنیم با پروژه کاوشگر خورشیدی همکاری کنیم.

نوروز در خصوص این پروژه گفت: این پروژه برای تحقیقات روی خورشید اجرایی شده است. محققان این پروژه در حال ساخت مستنداتی از این طرح هستند که بخش تدوین موسیقی آن به ما واگذار شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89034

به "خورشید گرفتگی قابل رصد در ایران 6سال دیگر رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید گرفتگی قابل رصد در ایران 6سال دیگر رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید