درباره مد مجازی یا فشن دیجیتال چه می دانید؟

به گزارش مهسان بلاگ، مد مجازی یا فشن دیجیتال چند دهه ای است که به بحث داغ اهالی فشن تبدیل شده است و روز به روز هم گفت وگو راجع به آن بیشتر و بیشتر می شود. یکی از اتفاقاتی که اهمیت مد مجازی را افزایش داده، بحران کرونا در یک سال و نیم اخیر بوده است. این بحران بیشتر جمعیت جهان را خانه نشین کرد که برندها و اهالی فشن هم از این قضیه مستثنی نبودند و با شرایط سختی در این مدت روبرو شدند. چندین ماه طول کشید تا صنعت فشن و طراحان مد با شرایط نو خود را وفق دهند، اما به زودی اهل فشن راه چارهی برای جهانی قرنطینه شده پیدا کردند و این راه چاره چیزی نبود جز روی آوردن به جهانی دیجیتال و مد مجازی.

درباره مد مجازی یا فشن دیجیتال چه می دانید؟

پس از ماه ها تعطیلی فروشگاه ها و هفته های فشن، بالاخره در اولین تابستان پس از کرونا، هفته های فشن آنلاین از جمله هفته فشن اوت-کوتور و مردان آغاز به کار کردند. بسکمک از برندها ویدیوهای خلاقانه برای این هفته های فشن آنلاین تهیه کردند و بسکمک هم از باری های ویدیویی برای ارائه کالکشن های خود کمک دریافتد.

اما پیشینه مد مجازی به کجا بر می شود و در چه بخش هایی از صنعت فشن حضور دارد؟ در ادامه این مطلب از مجله خبرنگاران به این مسائل می پردازیم.

مد مجازی یا فشن دیجیتال چیست؟

با بیشتر شدن تأثیر دنیای مجازی و دیجیتال در زندگی انسان ها، ابعاد مختلف زندگی حقیقی وارد دنیای مجازی شده اند که یکی از این ابعاد، فشن است. به احتمال زیاد بیشتر افرادی که در دنیای امروز زندگی می کنند، با بازی های کامپیوتری آشنا هستند و حداقل یک بار به دنیای بازی های کامپیوتری سر زده اند. در بسکمک از این بازی ها گزینه انتخاب لباس برای کاراکترها وجود دارد و حتی در بسکمک از آن ها، شخص می تواند کاراکتر یا آواتاری شبیه به خود بسازد. مد مجازی هم در راستای همین موضوع قرار می گیرد و هدف آن طراحی لباس برای شخصیت مجازی انسان ها در دنیای دیجیتالی امروز است.

در چند سال اخیر، برندهای بسکمک از جمله گوچی و بالنسیاگا وارد دنیای مد مجازی شده اند و لباس های خود را در بازی ها کامپیوتری ارائه داده اند. آیتم های این برندهای لاکچری در بازی های کامپیوتری و آنلاین محبوب میان نوجوانان قابل خریداری هستند تا بتوانند شخصیت های مجازی کاربران را بیش از پیش به دنیای حقیقی نزدیک کنند.

  • 10 ترند برای بهار و تابستان 2021 که متأثر از پاندمی کرونا هستند

این طرح از کجا آغاز شد؟

جدای از تأثیر بازی های کامپیوتری در پیشرفت مد مجازی، فاکتورهای دیگری هم در قدرت دریافت این بخش از صنعت فشن مؤثر بوده اند. یکی از این فاکتورها، ظهور مدل ها و اینفلوئنسرهای دیجیتالی به تعداد می رود که در چند سال اخیر در شبکه های اجتماعی به محبوبیت دست یافته اند. با اینکه این مدل ها و اینفلوئنسرها کاملا دیجیتالی و مجازی خلق شده اند و شخصیت حقیقی ندارند، همچنان در پلتفرم هایی همچون اینستاگرام چندین میلیون دنبال کننده جذب کرده اند و توانسته اند با برندهای مطرحی همکاری کنند. با استفاده از نرم افزارهایی همچون فوتوشاپ می توان لباس ها را بر تن این شخصیت های دیجیتالی پوشاند، اما بسکمک ار برندها به این راه بسنده نکرده اند و دست به طراحی لباس به صورت دیجیتالی برای این مدل ها زده اند.

فاکتور دیگری که به سرمایه گذاری برندها و مؤسسه های فشن در مد مجازی کمک کرده است، اهمیت پیدا کردن پرو آنلاین و افتتاح نمایشگاه ها و بوتیک های مجازی به تعداد می رود. برای انسان امروز بیش از هر چیز دیگر، زمان و وقت ارزشمند است و از هرگونه نوآوری که در این زمینه به او کمک کند، استقبال می کند. این موضوع با اتفاق افتادن بحران کرونا، اهمیت بیشتری هم پیدا کرد و در شرایطی که همه خانه نشین شده بودند، رابطه ی جدیدی بین انسان و دنیای دیجیتال رخ داده بود. از آنجایی که در این روزها بیشتر مردم به خرید اینترنتی روی آورده اند، پرو آنلاین هم به یکی از ضرورت های فروشگاه های آنلاین پوشاک تبدیل شده است و برای دست یافتن به آن، نیاز به فشن دیجیتال مطرح می شود.

پرو مجازی در کشورهای آسیای شرقی و به خصوص چین چندین سال است که جا افتاده و در بسکمک از فروشگاه ها استفاده می شود تا سختی های لباس عوض کردن را کم کند. یکی از اولین برندهای غربی که سراغ این موضوع رفت، تاپ شاپ بود که در چند تا از فروشگاه های خود با کمک دستگاه کینکت و تکنولوژی واقعیت افزوده، پرو مجازی را در فروشگاه های خود ارائه داد. کمپانی نایک هم چند سالی است که در اپلیکیشن خود به کاربرانش این امکان را می دهد که کفش هایش را به صورت مجازی پرو کنند.

با بالا رفتن هزینه های مدیریت یک فروشگاه فیزیکی و افت فروش این فروشگاه ها در دوران بحران کرونا، برندهای فشن بسکمک به سراغ بوتیک های مجازی رفته اند. برندهایی همچون ولنتینو و گوچی در سال گذشته بوتیک ها و نمایشگاه های مجازی خود را برگزار کردند و برای این رویدادها از مد مجازی کمک دریافتد. این برندها برای تحقق یافتن رویدادهایشان، از تکنولوژی های مرتبط با مد مجازی، همچون پرینت سه بعدی و علوم کامپیوتری استفاده می کنند.

برند ولنتینو چندی پیش بوتیک مجازی خود را ارائه داد که هر شخصی با قدم زدن در آن می توانست بخش های مختلفش را تجربه کند. لباس های این برند در این بوتیک ارائه شده بودند که امکان خرید همزمان آن ها هم وجود داشت. این بوتیک همچنین مخاطبان را به اجراهای موسیقی آنلاینی دعوت می کرد که در یوتیوب ولنتینو بارگزاری شده بود. همچنین با کلیک کردن روی قسمت موزیک، کاربران به پلی لیست اسپاتیفای ولنتینو هدایت می شدند.

مد مجازی و NFT

جدیدترین کاربرد مد مجازی، ان اف تی (NFT) به تعداد می رود که بر پایه تکنولوژی بلاک چین ساخته شده است. هنرمندان و طراحان می توانند نسخه دیجیتالی طراحی های خود را در پلتفرم های مختلف به نام ان اف تی برای فروش قرار دهند و مالکیت آن را به اشخاص دیگر منتقل کنند. ان اف تی یکی از جدیدترین راه های کسب درامد برای هنرمندان و طراحان فشن است که در چند ماه اخیر با محبوبیت بسکمک در فضای مجازی و اینترنت روبرو شده است.

در آخر

در اینکه مد مجازی آینده دنیای فشن است، شکی نیست و متخصصین بسکمک اعتقاد دارند که به زودی برندهای دیگر هم به این حیطه وارد خواهند شد. دنیای آینده، دنیای دیجیتال و مجازی است و نمی توان آینده ای جز این برای صنعت فشن در آن تصور کرد.

منبع: دیجی استایل
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 89716

به "درباره مد مجازی یا فشن دیجیتال چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره مد مجازی یا فشن دیجیتال چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید