دره توبیرون از جاذبه های خوش آب و هوای دزفول، تصاویر

به گزارش مهسان بلاگ، از لحاظ وسعت دزفول دومین شهر بعد از اهواز در استان است که از سمت شمال به استان لرستان، از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهار محال و بختیاری، از غرب به شهرستان اندیمشک و شوش و از جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز و محدود می شود.

دره توبیرون از جاذبه های خوش آب و هوای دزفول، تصاویر

ما در این مطلب قصد داریم تا درباره یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان به نام دره توبیرون در دزفول صحبت کنیم. این منطقه گردشگری در 20 کیلومتری شرق شهر دزفول قرار گرفته است و به دلیل فضای خنک و مطبوعی که دارد به دره توبیرون مشهور شده است. برای آشنایی بیشتر و کاملتر با دره توبیرون در دزفول با ما در ادامه همراه و همسفر باشید.

همانطور در بالا گفتیم، دره توبیرون در دزفول به دلیل فضای خنک و مطبوعی که دارد به دره توبیرون مشهور شده و از لحاظ موقعیتی در فاصله 20 کیلومتری شرق شهرستان دزفول قرار گرفته است. این دره دارای دیواره هایی صخره ای مملو از آب چکان ها و گیاهان وحشی است که با تلاش فراوان سر از دل سنگ های سخت در آورده اند و گاهاً ارتفاعشان به 100 متر هم می رسد.

مطابق با آنچه که کارشناسان گفته اند به نظر می رسد که جنس مواد تشکیل دهنده بخش های مختلف دره ماسه سنگ ها یا همان کنگلومراهایی باشد که بر اثر فرسایش آبی در مدت طولانی تشکیل می شوند.

این پدیده طبیعی زیبا از فرسایش چندین هزارساله آب های جاری بر روی سنگ ها به وجود آمده است. در زمان های که مشکل کم آبی در این منطقه وجود داشته، عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیرزمینی را جمع می کند. لازم به ذکر است که این منطقه جایی است که اگر تب داشته باشید بروید تب از تنتان خارج می شود و حال و هوایتان به طور کلی عوض می شود.

با توجه به این که این دره همانند یک زهکش عمل می کند پس از تجمع آب در کف دره جریان آبی شکل می گیرد، تا جایی که دو آبشار کوچک و بسیار زیبا در جهت دره را نیز به وجود آورده است. این شرایط خاص طبیعی در دره باعث شده تا زمانی که حتی دمای بیرون دره 40 درجه یا بیشتر است، دمای محیط دره 20 تا 25 درجه کمتر باشد. این اختلاف دما برای مردم جنوب یک موهبت است و به همین خاطر این دره به نوعی تفرج گاه دزفولی ها هم هست.

فلسفه نامگذاری دره توبیرون در دزفول

شاید برایتان سوال پیش بیاید که علت نام گذاری این دره چه می توند باشد! این دره ترکیبی از دو کلمه تو و بیرون است که واژه تو در گویش محلی های جنوبی به معنای تب است و واژه بیرون به معنای بریدن و از بین بردن تعبیر می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که توبیرون مکانی است که در آن تب از شما بریده می شود و گرما را از بدنتان بیرون می کنید.

در گذشته مردم محلی برای التیام دردهای شان به این دره می آمدند و معتقد بودند که آب این دره خاصیت درمانی دارد. با ورودی به این دره ممکن است یاد یکی از تاریخی ترین مناطق جهان بیافتید چرا که دره توبیرون در دزفول کمی این منطقه شبیه به شهر پترا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری در کشور اردن است.

بهترین زمان سفر به دره توبیرون در دزفول

با توجه به معنای این اسم این دره جذاب و دیدنی در شهرستان دزفول بهترین زمان برای سفر به آن بین فصل های بهار و تابستان می تواند باشد چرا که به دلیل اختلاف دمای 15 درجه ای که با دیگر نقاط شهر دارد برای رهایی از شر گرمای طاقت فرسای تابستان بهترین گزینه است. فصل های پاییز و به خصوص زمستان برای سفر به این منطقه طبیعی آنچنان پیشنهاد نمی شود چرا که باید طاقت تحمل سرمای شدید را داشته باشید در غیر این صورت نمی توانید حتی یک دقیقه هم در این منطقه تاب بیاورید.

تفریحات ممکن در دره توبیرون در دزفول

از جمله تفریحات و سرگرمی هایی که می توانید در این منطقه در شهرستان دزفول داشته باشید نیز عبارت است از:

پیاده روی و آب بازی در دره توبیرون

در دره توبیرون در دزفول یقینا یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید و از محیط نهایت لذت را ببرید پیاده روی و آب بازی در دره توبیرون در دزفول است. هنگامی که در این دره در حال پیاده روی هستید می توانید از درختان انجیر وحشی، انگور و همچنین خزه های سبز رنگی که دیواره های دره توبیرون در دزفول را پوشانده اند را تماشا کنید.

آب جاری در دره زیبای توبیرون مملو از ماهیان ریز و درشت بوده و ممکن است وقتی در حال عبور کردن از جهت دره هستید پای تان را غلغلک بدهند و یا از کنارتان عبور کنند. کف دره توبیرون در دزفول پر از سنگ ریزه های متنوع است که در هنگام پیاده روی ممکن است پایتان را اذیت کند، پس حتما برای ورود به دره کف پایتان کنید.

درون دره دالان های فرعی وجود دارد که مکان های مناسبی برای استراحت و غذاخوردن به شمار می فرایند. هم چنان که به سوی انتهای دره پیش می روید پس از 1 ساعت پیاده روی به آب چکان باریکی به نام بیشه خواهید رسید که اگر از زیر آن رد شوید کاملا خیس خواهید شد.

عکاسی از مناظر دره توبیرون

یکی دیگر از کارهایی که می توانید در منطقه دره توبیرون در دزفول انجام دهید، عکاسی از این منطقه بی نظیر و زیبا است. همانطور که در بالا هم گفتیم این منطقه شبیه به شهر پترا در اردن است و عکاسی از آن می تواند کار هیجان انگیز و دلچسبی باشد.

اقامت

در اطراف دره توبیرون در دزفول به جز چند روستای کوچک مانند گاومیر محلی برای اقامت مسافران وجود ندارد؛ روستاهای اطراف این منطقه برای اقامت و اسکان آنچنان مناسب نیستند و اگر با روستا آشنایی نداشته باشید ممکن است که سخت جایی برای اقامت پیدا کنید. در این صورت می توانید در اطراف دره کمپ کنید که نیازمند تجهیزات کافی است یا آن که در شهرهای نزدیک مثل دزفول و اندیمشک اقامت داشته باشید.

لازم به ذکر است که بگوییم در این دره آنچنان امکانات رفاهی وجود ندارد و هر آنچه که لازم دارید را حتما اعم از خوراکی و لوازم ضروری را همراه خودتان داشته باشید.

توجه داشته باشید از آنجایی که این منطقه بسیار بکر است و بخش های مزیادی از به همدیگر شبیه هستند لازم است که با یک راهنمای محلی یا فردی که با محیط آشنایی دارد همسفر شوید.

از جمله جنبه های مثبت این دره تکمیز و دست نخورده هستند و در طول جهت دره می توانید از پاکیزگی در اینجا قابل مشاهده است نهایت لذت را ببرید. حتما توجه داشته باشید که هنگام بازدید از این منطقه بکر و دیدنی زباله ای از خود به جا نگذارید و زباله هایی که در جهت خود می بینید را نیز جمع آوری کنید چون طبیعت هدیه خدا به ماست و همه ما در قبالش مسئول هستیم.

دسترسی به دره توبیرون

آدرس: ایران، استان خوزستان، دزفول، بخش سردشت، دره توبیرون

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: گردشبان
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 54461

به "دره توبیرون از جاذبه های خوش آب و هوای دزفول، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره توبیرون از جاذبه های خوش آب و هوای دزفول، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید