دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی در دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد

به گزارش مهسان بلاگ، دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی که توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است، ثبت اختراع شد.

دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی در دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمد فراهانی دانشجوی کارشناسی ارشد الکترونیک قدرت و ماشین های الکتریکی دانشگاه بیرجند و دکترمحمدعلی شمسی نژاد عضو هیئت علمی گروه آموزشی برق طراحی و ساخته شده است.

این دستگاه دارای ویژگی های منحصر بفردی است که از آن جمله می توان به ولتاژ و جریان فتوولتائیک با ریپل بسیار پایین (کمتر از 0/5 درصد)، کنترل تمام دیجیتال با استفاده از EZDSP 28335، دینامیک سریع، انعطاف پذیری بالا، تغذیه ورودی سه فاز، بازدهی بالا و همچنین قیمت پایین این دستگاه در مقایسه با مدل خارجی (یک ششم قیمت نسبت به مدل وارداتی) اشاره کرد.

هزینه اجرای این پروژه 5 میلیون تومان و زمان طراحی و ساخت این دستگاه نیز 2 سال به طول انجامیده است.

در سال های اخیر، استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر به دلیل کاهش پیوسته منابع انرژی متداول و مرسوم، تقاضای روز افزون انرژی (امنیت انرژی) و افزایش آلودگی زیست محیطی در اثر استفاده از انرژی های فسیلی به طورچشمگیری افزایش یافته است. در میان منابع انرژی تجدید پذیر، استفاده از سیستم های تولید انرژی خورشیدی به علت هزینه عملکرد و نگه داری پایین، قابلیت اطمینان بالا، طول عمر زیاد، مدولار بودن، نصب سریع و آسان، عملکرد بدون سر و صدا، تولید توان بدون آلودگی و دسترس پذیری در سراسر کره زمین به سرعت در حال رشد است. اما با وجود مزیت های فراوان، سیستم های خورشیدی بازدهی مطلوب را ندارند. بازدهی یک سیستم خورشیدی به عوامل زیادی از قبیل: دما، تابش، مشخصات طیفی و بازتاب نور خورشید، تابش غیریکنواخت و ... بستگی دارد. به علاوه منحنی مشخصه جریان ولتاژ خروجی سیستم خورشیدی وابسته به شرایط محیطی و امپدانس بار شدیداً غیر خطی است و توسط یک نقطه کار بهینه موسوم به نقطه توان بیشینه مشخص می شود. از این رو، پیش از نصب و به کارگیری سیستم های خورشیدی، بایستی ارزیابی، اعتبارسنجی و تأیید عملکرد سیستم های آماده سازی توان خورشیدی شامل اینورتر های خورشیدی و تجهیزات ردیابی نقطه توان بیشینه مربوط به آن ها در محدوده وسیعی از شرایط محیطی و بار متغیر انجام شود. بدین جهت، از شبیه ساز آرایه خورشیدی به طور گسترده استفاده می شود.

دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی با عملکرد دقیق و دینامیک با شماره اختراع 99087 در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت اختراع شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 19310

به "دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی در دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه شبیه ساز آرایه خورشیدی در دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید