دست هم سرطان می گیرد؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران : سرطان دست از سرطان های نادر است.

دست هم سرطان می گیرد؟

معمولا اولین علامت وجود سرطان دست در بافت نرم، وجود یک توده بدون درد است.

به گزارش خبرنگاران، سارکوم نوعی سرطان نادر است که در بافت های متفاوتی اتفاق می افتد. بافت همبند به سلول هایی از بدن گفته می گردد که انواع دیگر بافت را در بدن به هم متصل و پشتیبانی می نمایند. سارکوم ها در بافت همبند رشد می نمایند. این تومورها بیشتر در استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها، غضروف ها، اعصاب، چربی و رگ های خونی بازوها و پاها دیده می شوند، اما بروز آنها در سایر نواحی بدن نیز ممکن است و دور از انتظار نیست.

سرطان دست واژه ای کمتر آشنا برای ماست. شاید تا زمانی که خبر فوت خانم جهان فنی زاده، عروسک گردان شخصیت محبوب مان کلاه قرمزی بر اثر سرطان دست را نشنیده بودیم، نام سرطان دست به گوشمان هم نخورده بود.

اگرچه بیش از 50 نوع سارکوم وجود دارد، اما می توان آنها را به دو نوع اصلی تقسیم کرد: سارکوم بافت نرم و سارکوم استخوان یا استئوسارکوم.

سارکوم بیشتر در اندام های تحتانی بدن رایج است. 40 درصد بیماران در اندام تحتانی، 15 درصد در اندام فوقانی و 30 درصد در تنه، قفسه سینه و شکم درگیر تومور و سارکوم هستند. شرایط بسیاری هستند که می توانند به اشتباه سارکوم پنداشته شوند. همه افراد گاه به گاه توده ها و برآمدگی هایی دارند در مچ دست، کشکک زانو و یا استخوان های لگن خود دارند اما مساله مهم در این بین این است که بتوانیم میان توده های سرطانی و توده هایی که بر اثر آسیب، رشد مادرزادی یا فرایند طبیعی پیری به وجود آمده اند تمایز قائل شویم.

چه عواملی باعث ابتلا به سارکوم می شوند؟

محققان هنوز علت قطعی برای ابتلا به سارکوم را نیافته اند. به نظر می رسد که DNA سلولی پس از تولد تغییر می نماید و منجر به سارکوم می گردد اما اینکه چرا این اتفاق می افتد، هنوز ناشناخته است. مواردی که باعث افزایش خطر ابتلا به سارکوم می شوند، عبارتند از:

سابقه خانوادگی و وراثت

پرتودرمانی و تشعشعات برای درمان انواع دیگر سرطان

بیماری پاژه

بیماری نوروفیبروماتوز

سندروم گاردنر

بیماری رتینوبلاستوما

علائم سرطان دست و سرطان پا

بیشتر انواع سارکوم ها از استخوان های لگن آغاز می شوند و در پی آن استخوان ران درگیر می گردد و می تواند به استخوان های دیگر، مغز استخوان و حتی اندام های حیاتی مانند ریه ها، قلب و کلیه ها سرایت کند.

اما تومورهای بافت نرم در اطراف استخوان ها مانند غضروف ها یا ماهیچه تأثیر می گذارند و در بافت نرم بازوها، پاها، سر، گردن، قفسه سینه و شکم یافت می شوند. سارکوم های بافت نرم به سختی قابل تشخیص هستند زیرا می توانند در هر نقطه از بدن رشد نمایند. معمولا اولین علامت وجود سارکوم در بافت نرم، وجود یک توده بدون درد است. اما با بزرگ شدن این توده، به اعصاب یا ماهیچه ها فشار وارد شده و درد و ناراحتی ایجاد می گردد و بسته به محل توده ممکن است اختلالاتی در اندام های بدن ایجاد گردد به عنوان مثال تنگی نفس به وجود آید یا ضربان قلب بالا برود و…

ساکروم بافت نرم

برخلاف سارکوم بافت نرم، استئوسارکوم می تواند نشانه های اولیه آشکاری را نشان دهد. استئوسارکوم در بچه ها و نوجوانان و جوانان بیش از میانسالان شایع است به طوری که یک سوم بیماران مبتلا به سارکوم، زیر 30 سال سن دارند و 50 درصد این بیماران جزو بچه ها می باشند. اما با توجه به اینکه معمولا در بچه ها و جوانان فعال، درد استخوان ها و یا تورم عادی است، علائم استئوسارکوم ممکن است با دردهای رشد یا آسیب ورزشی اشتباه گرفته گردد. اگر علائم درد در دست و پای کودک به صورت قرینه نیست و فقط در یکی از دست ها یا پاها احساس می گردد، علائم درد بعد از مدتی بهبود پیدا نمی نمایند و یا در هنگام شب، شدیدتر می شوند حتما باید با متخصص بچه ها و متخصص تست سرطان مشورت کنید.

بعضی از علائم استئوسارکوم عبارتند از:

درد در استخوان آسیب دیده که در هنگام شب شدیدتر می گردد.

تورم

اختلال در عملکرد استخوان مانند حرکات ناقص پا و لنگیدن

تب خفیف ولی مداوم

شکستگی استخوان بدون علت تعیین

کاهش وزن بدون علت موجه

خستگی و بی حالی بی علت

فلج ماهیچه ها یا از دست دادن کنترل مثانه اگر تومور نزدیک ستون فقرات باشد.

منبع: رکنا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 101825

به "دست هم سرطان می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست هم سرطان می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید