دوربینی که درون همه چیز را می بیند!

به گزارش مهسان بلاگ، یک دوربین تازه تقریباً درون هر چیزی از جمله بافت و استخوان انسان را می تواند ببیند و پتانسیل تصویربرداری از اجسام متحرک سریع را نیز دارد.

دوربینی که درون همه چیز را می بیند!

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، وقتی از مردم پرسیده می گردد که دوست دارند چه ابرقدرتی داشته باشند، بسیاری می گویند توانایی تماشا درون هر چیزی. اکنون دوربینی ساخته شده است که احتمالا می تواند این هدیه را به مردم بدهد.

این دوربین نو با وضوح بالا که به وسیله محققان مهندسی دانشگاه نورث وسترن (Northwestern) پیشرفته است، می تواند گوشه ها و درون پوست و حتی استخوان های انسان را ببیند. بعلاوه پتانسیل تصویربرداری از اجسام متحرک سریع مانند اتومبیل های سریع یا حتی قلب در حال تپش را دارد.

این حوزه تحقیقاتی نسبتاً نو، تصویربرداری غیر خطی میدان دید (NLoS) نامیده می گردد و دارای وضوح بسیار بالایی است که حتی می تواند تصویر کوچکترین مویرگ ها را نیز در حین کار ضبط کند.

فلوریان ویلومیتزر نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: فناوری ما موج نوی از قابلیت های تصویربرداری را رقم خواهد زد.

وی اضافه نمود: نمونه های اولیه حسگر فعلی ما از نور مرئی یا فروسرخ استفاده می نمایند که بر پایه یک اصل جهانی است و می توان آن را به طول موج های دیگر توسعه داد.

به عنوان مثال، همین روش را می توان برای امواج رادیویی به منظور اکتشافات فضایی یا تصویربرداری صوتی زیر آب به کار برد. بعلاوه می توان آن را در بسیاری از حوزه های دیگر به کار گرفت و ما هنوز در ابتدای راه هستیم.

این فناوری نو می تواند کاربرد های مختلفی از جمله تصویربرداری پزشکی غیرتهاجمی، سیستم های ناوبری هشدار اولیه برای وسایل نقلیه و بازرسی صنعتی در فضا های کاملاً محدود داشته باشد.

اما این دوربین چگونه کار می نماید؟ این حسگر اساساً نور پراکنده ای را که از یک جسم می آید، رهگیری می نماید تا اطلاعات ذاتی مربوط به زمان سفر آن را بازسازی کند تا شیء اصلی را آشکار کند.

روش NLoS می تواند نور پراکنده شده از انعکاس تابش به یک جسم را بگیرد و آن را به شکل یک تصویر منسجم بازسازی کند.

همین تکنیک را می توان برای اهداف متفاوتی مانند تماشا نقاط کور و تصویربرداری از داخل بدن انسان به کار برد و یک دوربین همه کاره قدرتمند ایجاد کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100799

به "دوربینی که درون همه چیز را می بیند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربینی که درون همه چیز را می بیند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید