رابطه فرهنگی ما با دنیا یکطرفه شده است، رایزنی فرهنگی ظرفیت دنیای آرمان های انقلاب را نمی فهمد

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: علیرضا قزوه، مشاور فرهنگی سعید جلیلی معتقد است من با توجه به تجربه حضور 8 ساله ام در هند و تاجیکستان می گویم که روابط فرهنگی ما با جهان فراموش شده است، در حالیکه عده ای این رابطه را یک طرفه از بیرون به داخل می دانند.

رابطه فرهنگی ما با دنیا یکطرفه شده است، رایزنی فرهنگی ظرفیت دنیای آرمان های انقلاب را نمی فهمد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری مشاوران فرهنگی سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری دولت یازدهم، با حضور محمد هادی همایون، علیرضا قزوه و علی محمد مودب در خبرنگاران برگزار و برنامه های فرهنگی این کاندیدا تشریح شد.

محمد هادی همایون مشاور فرهنگی سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در خلال این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران، مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از راه های انتقال گفتمان فرهنگی انقلاب به جهان استفاده از زبان فرهنگ و هنر است برنامه جلیلی برای انتقال گفتمانی فرهنگ انقلاب چیست؟ گفت: اساساً حوزه دیپلماسی فرهنگی در عرصه بین الملل حوزه ای است که در ساختارهای اجرایی دولت کمتر به آن توجه شده است، مگر سازمان میراث فرهنگی و گردشکری کم ظرفیت برای انتقال گفتمان انقلاب و حوزه تمدنی انقلاب دارد؟ این اتفاق می تواند راهبری شده و در کلیه سازمان ها و نظام های اداری دولت پیگیر شود.

وی اضافه نمود: ظرفیت بالا و بسیاری در این حوزه وجود دارد و یکی از مسائل ما که اقتصاد فرهنگ است را نیز می توان با استفاده از این ظرفیت حل کرد. هم اکنون نیز ما فیلم ها و سریال های فراوانی داریم که در داخل با سرمایه گذاری مناسب تولید شده اند و در خارج از مرزها نیز به موفقیت دست یافته اند، مانند سریال حضرت مریم(ع).

همایون شرح داد: ما باید تمدنی نگاه کنیم و به درون مرزها نخزیم، اگر نگاه ما تمدنی باشد، در حوزه فرهنگ به طور کل و در زیر مجموعه آن در نشر و سینما باید با ذائقه بیرون نیز هماهنگ باشیم، صنعت فیلم سازی هالیوود نیز خود را منحصر به سینمای هالیوود نمی داند، بلکه یک بازار جهانی را برای خود در نظر گرفته و همان فرهنگ آمریکایی را با ذائقه مخاطبان این بازار عرضه می کند.

وی به مسائل ساختاری موجود در این زمینه اشاره کرد و اضافه نمود: اما در داخل ما مسائل ساختاری داریم که مانع از این گونه اقدامات شده اند، برای نمونه معاونت سینمایی و فرهنگی ما در دوره ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که زیر مجموعه وزارت ارشاد است، تفاهم نامه امضا کرد، در حالیکه باید نوعی هماهنگی و وحدت رویه بین همه دستگاه ها باشد.

همایون شرح داد: بنابراین با وجود ظرفیت های فراوان در حوزه انقلاب و فرهنگ انقلاب ما از این ظرفیت ها غفلت کرده و برای صدور انقلاب به جهان کاری نکرده ایم.

علیرضا قزوه دیگر مشاور فرهنگی ستاد جلیلی نیز در ادامه گفت: من با توجه به تجربه حضور 8 ساله ام در هند و تاجیکستان می گویم که روابط فرهنگی ما با جهان فراموش شده است، در حالیکه عده ای این رابطه را یک طرفه از بیرون به داخل و عده ای یک طرفه از داخل به بیرون نگاه می کنند، این رابطه دوطرفه است، این درست است که فرهنگ ما غنی است اما در کشورهای منطقه نیز نکات و ظرایف فرهنگی وجود دارد که ما برای انتقال آن ها به داخل نیز کاری از پیش نبرده ایم.

وی اضافه نمود: برای نمونه در تاجیکستان مردان وقتی به سن 63 سالگی که سن پیامبر اکرم(ص) بوده می رسند، جشن می گیرند و یا نام فرزندان دوقلوی پسر خود را حسن و حسین و نام فرزندان دختر دوقلوی خود را فاطمه و زهرا می نامند. این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور شیعه نیستند.

قزوه شرح داد: فرهنگ دینی و انقلابی ما نیز طی سال های پس از پیروزی انقلاب به این کشورها نفوذ داشته است ، برای نمونه هندوها در تاسوعا و عاشورای ما مراسم عزاداری برپا می کنند و بسیاری از آداب دیگر ما را پیاده می کنند.

این شاعر با بیان این مطلب که چرا رایزن های فرهنگی ما به این نکات توجه ندارند و از اشاعه فرهنگ انقلابی و اسلامی در کشورهای همسایه باز مانده اند، گفت: شاعری به نام دهرمیندرنات که پدرش وزیر توسعه دهلی بوده است، هندوست ولی کتاب شعری برای 14 معصوم(ع) دارد ، این شاعر کتابی به نام هماری رسول دارد که چهارصد شاعر هندو برای حضرت محمد(ص) در آن شعر سروده اند. این شاعر هم چنین هماری علی(ع) وهماری حسین(ع) را نیز در دست انتشار دارد. پدر وی زمانی که از جهان رفت تنها 29 روپیه دارایی داشت، زمانی که دولت هند به وی ماشین و مسکن داد ، نپذیرفت و گفت من الگویی دارم به نام علی(ع). این افراد پیام انقلاب ما را گرفته اند، پیام دین ما را گرفته اند و ما می توانیم از این ظرفیت ها بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

قزوه شرح داد: یکی از بحث هایی که در گفتمان انقلاب اسلامی فراموش شده است، این رابطه دوطرفه است ، دوره اوج تمدن فرهنگ اسلامی ما دوره سامانیان بود، چون نهضت ترجمه آغاز شد و آثاری از داخل ترجمه و به آن سوی مرزها فرستاده شد، در مقابل آثاری نیز از خارج به داخل ترجمه شد. ما باید فرهنگ پذیری داشته و نهضت ترجمه را به درستی آغاز کنیم، با تعامل فرهنگی با کشورهای دیگر باید تلاش کنیم تا گفتمان انقلاب را در جهان منتشر کنیم، اینکه خط کشی داشته باشیم، چندان مناسب نیست، البته باید در چارچوب اخلاق و ارزش ها عمل کرد.

وی با بیان این مطلب که اکنون فرهنگ و هنر دو شاخه شده است، گفت: یکی فرهنگ مبتنی بر معجزه و دیگری فرهنگ مبتنی بر جادو ، آنچیزی که بزرگان ادبیات، فرهنگ و دین ما ارائه کرده اند، فرهنگ و ادبیات مبتنی بر معجزه است و آنچه غرب در صنعت هالیوود تولید می کند، فرهنگ و ادب مبتنی بر جادو است، غرب به سحر جهان می پردازد و دعوای امروز در حوزه فرهنگ، دعوای بین فرهنگ معجزه و فرهنگ جادو است. ما در این عرصه باید با ادبیات معجزه و فرهنگ غنی مقابل ادبیات جادو ایستادگی کنیم.

محمد هادی همایون نیز در ادامه در پاسخ به پرسش دوم خبرنگاران مبنی بر اینکه جایگاه اقتصاد نشر در برنامه فرهنگی سعید جلیلی چیست و مسائل ناشران و بحران کاغذ چگونه در این برنامه دیده شده است، گفت: برنامه فرهنگی ارائه شده محصول هم اندیشی دوستان بود ، اقتصاد نشر در این میان بسیار مهم است، بندی در برنامه وجود دارد برای یارانه فرهنگ، زمانی که در وزارت ارشاد یارانه فرهنگ از تولید به مصرف منتقل شد، ما متوجه این نکته بودیم که ناشران از این بابت دچار مشکل خواهند شد، و اینکه اگر یارانه را از تولید به مصرف در حوزه نشر انتقال دهیم، نه تنها مسائلی را حل نکرده بلکه بر آن خواهد اضافه نمود.

وی اضافه نمود: ناشران ما نیازمند حمایت هستند، اتفاقاً در این میان ناشران غیردولتی زمین می خورند و ناشرانی که به اهداف چشم انداز فرهنگی نزدیک هستند بیشتر زیان خواهند کرد ، بنابراین تا زمانی که این سیکل صحیح سازی یارانه فرهنگ تکمیل شود، ناشران نیازمند حمایت هستند، بنابراین باید در آیین نامه یارانه فرهنگی بازنگری کرد و اقتصاد نشر را تا مدتی با این بودجه فصل پنجم توسعه با حمایت سراپا نگه داشت.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28276

به "رابطه فرهنگی ما با دنیا یکطرفه شده است، رایزنی فرهنگی ظرفیت دنیای آرمان های انقلاب را نمی فهمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه فرهنگی ما با دنیا یکطرفه شده است، رایزنی فرهنگی ظرفیت دنیای آرمان های انقلاب را نمی فهمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید