ردپای کرونابر صنعت گیم جهان
به گزارش مهسان بلاگ، پاندمی کرونا بازار جهانی را در سه ماهه نخست امسال در همه ابعاد خود تحت تأثیر قرار داد و هیچ بخشی را نمی توان یافت که از کرونا در امان مانده باشد. صنعت بازی (گیم) جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما باید گفت که کرونا برای این صنعت رویکرد دوگانه داشته چرا که به دلیل خانه نشینی مردم، میزان فروش بازی ها در جهان روندی صعودی داشته اما بخش های سخت افزاری این صنعت با مسائل بسیاری روبرو شده اند و این موضوع مورد توجه مؤسسات پژوهشی مختلف قرار گرفته است.
کشور جهان، زیر ذره بین
وب سایت GamesIndustry.biz در گزارشی با استفاده از آمار و داده های مؤسسه GSD که میزان دانلود و فروش بازی 16 کمپانی برتر گیم جهان در حدود 50 کشور جهان در اروپا، خاورمیانه، آفریقا و همچنین کشورهای آسیایی را به دست آورده، این بازار را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
در این گزارش همچنین، خریدهای فیزیکی(نرم افزار و سخت افزار) هم در 17 منطقه جهان مورد توجه قرار گرفته است و به این ترتیب می توان به طور کامل دریافت که قرنطینه چگونه بر بازار آنلاین و آفلاین صنعت گیم جهان تأثیرگذار بوده است. طبق این گزارش، در طول یک هفته در ماه مارس که بسکمک از کشورها در قرنطینه بودند(16تا 22مارس)، 4.3میلیون بازی در کشورهای مورد مطالعه، به فروش رسیده است که نشان از رشد 63درصدی نسبت به هفته قبل از آن دارد. البته باید گفت که بخش عمده این خرید به بازی جدید نینتندو با نام Animal Crossing مربوط می گردد که به محض رونمایی، در بسکمک از بازارهای جهان از محبوبیت بالایی برخوردار شده است.
همچنین این گزارش نشان می دهد در 50بازار مورد مطالعه، 2.74میلیون بازی در طول یک هفته دانلود شده است که این رقم نشان از رشد 52.9درصدی نسبت به هفته قبل از آن را دارد(بازی جدید محبوب نینتندو در این آمار به حساب نیامده است). این موضوع در کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته که نتیجه نشان می دهد در این مدت در فرانسه میزان دانلود بازی ها 180درصد افزایش داشته و برای اسپانیا این رقم به 142.8درصد رسیده است که همه این ارقام قابل تأمل هستند. ایتالیا به عنوان کشوری که طولانی ترین قرنطینه جهان را تا به امروز به خود اختصاص داده هم رشد 174.9درصدی در فروش بازی های دیجیتال و دانلود اپلیکیشن های بازی داشته است. در بریتانیا هم میزان فروش بازی و دانلود اپلیکیشن های مربوط به صنعت گیم، رشد 67.4درصدی داشته است این رقم برای آلمان به 60.2درصد و برای استرالیا به 26.5درصد رسید. در این گزارش البته به ارقام فروش اشاره ای نشده است.
سود 10میلیارد دلاری برای امریکا
یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی که به موضوع صنعت گیم در دوران قرنطینه پرداخته، کمپانی NPD Group است که به طور مشخص قاره امریکا را مورد مطالعه قرار داده و بر ارقام فروش هم تمرکز کرده است.NPD Group به عنوان بزرگ ترین کمپانی پژوهشی بازار امریکا و هشتمین کمپانی پژوهشی بزرگ جهان گزارش داد که میزان فروش بازی های ویدئویی در امریکای شمالی درمارس 2020 نسبت به زمان مشابه در سال 2019 رشدی 34درصدی داشته است.
طبق این گزارش، میزان فروش سخت افزارهای مربوط به بازی های ویدئویی نیز رشد 63درصدی نشان می دهد. این کمپانی یادآور شده است که در سه ماهه نخست سال 2020، میزان هزینه امریکایی ها برای این بازی ها از مرز 10میلیارد دلار گذشت و به 10.9میلیارد دلار رسید که این رقم نسبت به سال 2019 رشد 9درصدی داشته واین رقم افزایش غیرمعمول، تنها در نتیجه پاندمی کروناست. درامریکا بازی های Animal Crossing، Call of Dutyوفورت نایت از محبوبیت بالایی در دوران کرونا برخوردار بوده است و کاربران به این بازی ها توجهی ویژه نشان داده اند.
نینتندو، پیروز جهانی کرونایی
گزارش GamesIndustry.biz کمپانی های برتر تولید سخت افزار و همچنین نرم افزار را هم مورد مطالعه قرار داده تا سود یا زیان آنها را نیز محاسبه کند. طبق این گزارش، غول های آسیایی صنعت گیم ازجمله نینتندو و تنسنت(Tencent) در سه ماهه نخست امسال افزایش فروش را تجربه کرده اند. نینتندو بیش از نیمی از بازی های خود را به صورت دیجیتال و آنلاین به فروش رساند و رکوردی را به ثبت رساند که به این کمپانی کمک کرد تا افزایش 41درصدی سود را تجربه کند. درآمد فروش سالانه بازی های آنلاین برای تنسنت نیز رشد 31درصدی داشته است.
به طور کلی تحلیل GamesIndustry.biz از 50 بازار کلیدی جهان نشان از رشد 63درصدی فروش گیم دارد و در این گزارش اشاره شده است بازی هایی که در طول پاندمی کرونا ویروس ارائه شده اند شرایطی به مراتب بهتر دارند.
از این بازی ها می توان به Animal Crossing و Doom Eternal اشاره کرد که هر دو رکورد فروش را شکستند. Comcast هم یکی دیگر از کمپانی هایی است که در گزارشی به موضوع رشد فروش بازی ها در دوران قرنطینه جهانی مردم پرداخته است. گزارش این کمپانی نشان می دهد درحالی که رشد دانلود بازی ها درجهان به طور کلی حدود 50درصد بوده اما این رقم برای بازی های جدید به 80درصد رسیده است به همین دلیل هم کمپانی هایی که به دلیل شرایط موجود نتوانستند محصولات بازی خود را به موقع ارائه دهند عملاً از یک فرصت بزرگ محروم ماندند. کمپانی Verizon هم از افزایش 75درصدی ترافیک گیم در ساعات پیک خبر داده است. ازسوی دیگر اطلاعات و داده های کمپانی Streamlabs هم نشان می دهد که پلتفرم ها و سرویس هایی همچون Twitch، یوتیوب و Facebook Gaming رشدی سریع را در دوران کرونا تجربه کرده اند، چراکه میزان حضور کاربران در این سرویس ها نسبت به دوران قبل از کرونا افزایشی 20درصدی داشته است.
دردسرهای کرونا برای صنعت گیم
اما این گزارش در مجموع بدان معنا نیست که صنعت گیم هیچ مسئله ای در دوران شیوع کرونا نداشته و فقط سودآور بوده است. به عنوان مثال حوزه Esports که وابستگی زیادی به وقایع آنلاین دارد یکی از بخش های این صنعت است که تحت تأثیر منفی کرونا قرار گرفته است، چراکه حدود 75درصد درآمد این بازی ها از طریق تبلیغات و پخش زنده رویداد کسب می گردد. بیشتر قراردادها قبل از شیوع این بیماری بسته شده بودند و حالا اگر شرایط تغییر نکند، بازی های esports با مسائل فراوانی روبرو می شوند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که این بازی ها تنها یک درصد بازار گیم را به خود اختصاص می دهند به همین دلیل هم نمی توانند در درآمدزایی کلی این صنعت تأثیر بالایی داشته باشند و تهدیدی برای این صنعت به شمار نمی فرایند. هرچند صنعت بازی در دوران کرونا از صنایع دیگر انعطاف پذیری بیشتری داشت اما کنسل شدن کنفرانس ها و نمایشگاه های بزرگ صنعت گیم جهان ازجمله E3 2020 به این بخش صدمات زیادی وارد کرده است.
ازسوی دیگر برخی استودیوهای بازی سازی هم به دلیل اینکه نمی توانند تیم خود را در این روزها بدرستی کنار هم جمع کنند با شکست و کاهش تولید روبرو شده اند. در این صنعت همچنین شاهد وجود مسائلی در تولید بموقع سخت افزارهای بازی هستیم، چراکه تولید در کارخانه های جهان کاهش یافته و این موضوع برای صنعت گیم نیز مشکل آفرین شده است. یکی از این موارد، تولید کنسول بازی Nintendo Switch در ویتنام است که به دلیل کاهش تأمین قطعات از چین در ایام قرنطینه با کاهشی چشمگیر همراه شده است و کمبود این کنسول در ژاپن، اروپا و امریکای شمالی به چشم می آید. البته در تازه ترین گزارش، شرکت Nintendo اطمینان داده است که این مشکل در چند ماه آینده برطرف خواهد شد و همه چیز به شرایط عادی بازمی گردد. تولید هدست های واقعیت مجازی Valve Index نیز در نتیجه کرونا با مسائل زیادی روبرو شده و این کمپانی نتوانسته است به وعده های خود عمل کند. در دوران کرونا، آتاری هم تولید Atari VCS را به تأخیر انداخت. این کنسول بازی که قرار بود در مارس 2020 راهی بازار گردد هنوز اندر خم یک کوچه باقی مانده و زمان مشخصی برای رونمایی از آن اعلام نشده است. البته در این میان باید گفت مایکروسافت پیروز شد کنسول های ایکس باکس (سری ایکس) خود را بموقع ارائه دهد هرچند طراحی، تولید و ارائه برخی بازی ها با تأخیر روبرو شده است. حال باید منتظر ماند و دید شرایط مهار کرونا در جهان چگونه خواهد بود و صنعت گیم در نهایت چگونه می خواهد در درازمدت به جهان کرونایی واکنش نشان دهد.
منبع: ایران آنلاینbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما