زبان درباره سلامتی شما چه می گوید؟

به گزارش مهسان بلاگ، پزشکان با معاینه کردن زبان می توانند تشخیص دهند که آیا شما به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنید یا از مسائل گوارشی رنج می برید. بافت و رنگ زبان نشانه مهمی از وجود بیماری است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

زبان درباره سلامتی شما چه می گوید؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

پزشکان با معاینه کردن زبان می توانند تشخیص دهند که آیا شما به مقدار کافی مواد مغذی دریافت می کنید یا از مسائل گوارشی رنج می برید. بافت و رنگ زبان نشانه مهمی از وجود بیماری است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

آیا برایتان جای سؤال است که وقتی به پزشک مراجعه می کنید، اولین کاری که از شما می خواهند انجام دهید این است که دهان خود را باز کنید و زبانتان را بیرون بیاورید؟ این بدان خاطر است که پزشک با مشاهده ظاهر زبان می تواند از شرایط سلامتی شما آگاه گردد.

زبان پنجره سلامتی به تعداد می رود. اغلب وجود مشکل در داخل بدن در سطح زبان منعکس می گردد. زبان طبیعی رنگ صورتی و ظاهری صاف دارد و به خاطر وجود پاپیلا سطح آن زبر است. تغییر در بافت یا رنگ زبان ممکن است نشانه وجود بیماری زمینه ای باشد.

زبان نرم

ظاهر نرم و قرمز رنگ شدن زبان به کمبود فولات یا ویتامین B12 مربوط است. افرادی که زبانی نرم و رنگ پریده دارند ممکن است همگلوبین خون آن ها پایین باشد که نشان دهنده فقر آهن است. نرم شدن و قرمز شدن زبان در التهاب زبان هم شایع است. التهاب زبان بیماری است که زبان ملتهب می گردد و اغلب با غیاب پاپیلا همراه است. بیماری کاوازاکی یا تب اسکارلت هم باعث متورم شدن زبان و تب کردن می گردد.

زبان جغرافیایی

نام این بیماری از الگو های نقشه مانندی که بر روی سطح زبان تشکیل می شوند نشأت می گیرد. لکه های قرمز رنگ غیر عادی بر روی زبان تشکیل می شوند که به وسیله مرز سفید مایل به خاکستری رنگ احاطه می شوند. زبان جغرافیایی معمولاً مزمن است و لکه های ایجاد شده ممکن است از بین بروند و دوباره ظاهر شوند و به طور مکرر مقدار و شکل آن ها تغییر پیدا کند. پاپیلا دیگر در این لکه ها قابل مشاهده نیست. این بیماری بی خطر است و نشان دهنده وجود هیچ گونه تداخلی در داخل بدن نیست. تحقیقات نشان داده است که ارتباط قوی میان زبان جغرافیایی و بیماری سلیاک وجود دارد. تحقیقات برای اثبات این موضوع همچنان در حال اجرا است. افراد مبتلا به بیماری زبان جغرافیایی ممکن است هنگام خوردن غذاهای تند یا اسیدی احساس سوزش داشته باشند.

زبان شیاردار

در افراد مبتلا به بیماری زبان شیاردار شیارهایی بر روی سطح زبان شکل می گیرد. با افزایش تعداد شیارها زبان حالتی چین خورده به خود می گیرد. در بیماری زبان شیاردار هم جای نگرانی نیست زیرا، این بیماری با عفونت یا بیماری خاصی در ارتباط نیست. زبان شیاردار بیماری مادرزادی است ولی، در بعضی موارد ممکن است به خاطر کمبود تغذیه ای بروز کند. با افزایش سن شیارها عمیق تر می شوند. هنگامی که غذاهای تند و نمک در داخل این شیارها به دام می افتند، ممکن است باعث احساس سوزش شوند. شیارها ممکن است تبدیل به محلی برای شد باکتری ها و ایجاد عفونت و بوی بدن دهان شوند.

زبان خشک

زبان خشک نشان دهنده عدم فراوری کافی بزاق است که اغلب به خاطر متورم شدن غدد بزاقی اتفاق می افتد. این معمولاً در پاسخ به استرس اتفاق می افتد ولی تشکیل سنگ در مجرای بزاقی هم می تواند باعث التهاب غدد بزاقی گردد.

زبان سیاه مودار

اگر چه در این بیماری زبان ممکن است ترسناک به نظر برسد ولی جای نگرانی نیست زیرا، بیماری زبان سیاه مودار اغلب بدون مداخله پزشکی بهبود می یابد. پاپیلا از ساختارهای مو مانندی تشکیل شده است که ناحیه پشتی زبان را پوشش می دهند. ترکیب مهمی که در این پاپیلا یافت می گردد کراتین است. کراتین در موها هم وجود دارد. از اینرو، تطویل پاپیلا باعث می گردد آن ها بسیار شبیه به موهای ما به نظر برسند. این باعث می گردد زبان ظاهری سیاه و مودار به خود بگیرد.

زخم دهان

زخم های سفید رنگ و دردناک ممکن است در زیر زبان تشکیل شوند. اگر چه دلیل دقیق این بیمای تعیین نیست ولی، عوامل خطر مرتبط با زخم های دهانی عبارتند از استرس ، تحریک احساسات و رژیم غذایی فاقد مواد مواد مغری ضرروی. زخم های دهانی بعلاوه ممکن است به خاطر آلرژی به غذا یا مصرف نوشیدنی های با خاصیت اسیدی بالا اتفاق بیافتند.

رنگ زبان

صورتی

هنگامی که رنگ زبان صورتی باشد، نشان دهنده مقدار کلسترول بالاست. صورتی بودن رنگ زبان بعلاوه ممکن است به خاطر وجود مسائل ریوی مانند برونشیت مزمن باشد. گردش خون ضعیف در قسمت های خاصی از بدن هم می تواند باعث صورتی شدن رنگ زبان گردد.

زرد

زرد بودن رنگ زبان ممکن است نشان دهنده تجمع باکتری ها در پاپیلا باشد. این هنگامی رخ می دهد که پاپیلا ملتهب می گردد و به موجب آن باکتری ها می توانند تکثیر یابند. این باکتری ها مواد شیمیایی به نام پورفیرین آزاد می نمایند که در نهایت باعث زرد شدن رنگ زبان می گردد. عدم نوشیدن آب کافی ، مصرف نوشیدنی های کافئین دار و استفاده از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای ضد افسردگی باعث خشک شدن دهان و افزایش تکثیر باکتری ها در پاپیلای زبان می گردد. این ممکن است باعث تشدید زردی زبان گردد.

سفید

وجود لکه های سفید بر روی زبان اغلب نشان دهنده برفک دهان است. برفک دهان عفونتی قارچی است. افراد مبتلا به برفک دهان قادر نیستند به درستی طعم غذا را تشخیص دهند و بعلاوه از بوی بد دهان رنج می برند. تکثیر باکتری ها و سلول های مرده هم می تواند منجر به تشکیل لایه سفید رنگ بر روی زبان گردد.

در بیشتر موارد، ظاهر غیر عادی زبان با عدم رعایت بهداشت دهان ارتباط دارد. ما اغلب بعد از مسواک زدن از دهان شویه ها استفاده نمی کنیم. دهان شویه ها به تمیز کردن زبان یاری می نمایند که این به نوبه خود به حفظ سلامت زبان یاری می نماید. رژیم غذایی نامناسب ، سیگار کشیدن ، جویدن تنباکو و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها بعضی از علل دیگر مرتبط با بیماری های زبان هستند.

طب سنتی چینی

طب سنتی چینی تفسیر متفاوتی از ظاهر ناسالم زبان دارد. برای مثال، زرد بودن رنگ زبان ممکن است نشان دهنده مسائل کبد یا کیسه صفرا باشد. از طرف دیگر، سفید بودن رنگ زبان نشان دهنده کم خونی و کمبود مواد مغذی است. اگر رنگ زبان به خاکستری یا خاکستری مایل به قهوه ای تغییر پیدا کند نشان دهنده مسائل معده یا روده است.

طب سنتی چینی قسمت خاصی از زبان را به اندام های داخل بدن مرتبط می نماید. پس، وجود هر گونه اختلال در اندام مورد نظر ممکن است در قسمت خاصی از زبان بروز کند.

نوک زبان - قلب

قرمز شدن مداوم نوک زبان ممکن است نشان دهنده مسائل قلبی باشد. قرمز بودن نوک زبان بعلاوه ممکن است علامت آسیب عاطفی مانند اضطراب باشد.

مرکز زبان - معده - طحال

زرد رنگ شدن قسمت مرکزی زبان نشان دهنده مسائل گوارشی و احتمالاً وجود اختلال در معده ، پانکراس یا طحال است.

کناره های زبان - کبد

وجود جای دندان در کناره های زبان به جذب ضعیف مواد مغذی نسبت داده می گردد. این ممکن است نشان دهنده وجود اختلالات کبدی مانند هپاتیت باشد. تشکیل نقطه های سبز رنگ مایل به آبی در کنار ه های زبان هم ممکن است نشان دهنده اختلالات کبدی مانند سیروز کبدی باشد.

پشت نوک زبان - دستگاه تنفسی

تشکیل نقطه های قرمز رنگ در پشت نوک زبان ممکن است نشان دهنده مسائل ریوی مانند ذات الریه و آسم باشد.

پشت زبان - کلیه ها

زرد رنگ شدن قسمت پشت زبان نشان دهنده مسائل کلیوی یا مثانه است و شخص ممکن است مستعد ابتلا به سنگ کلیه یا نارسایی کلیه باشد.

تشکیل توده های مایل صورتی مایل به خاکستری در کناره های زبان ممکن است نشان دهنده سرطان باشد. این توده ها مشابه زخم های دهانی می باشند و به آسانی خونریزی می نمایند. در هر صورت، مسائلی که باعث درد مداوم زبان و اختلال در حس چشایی می شوند را نباید نادیده گرفت.

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 97613

به "زبان درباره سلامتی شما چه می گوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبان درباره سلامتی شما چه می گوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید