ساخت تراریوم ؛ گیاهان مناسب تراریوم و روش مراقبت از آن ها

به گزارش مهسان بلاگ، معمولاً یکی از دغدغه های افراد هنرمند و گیاه دوست، ساخت وسایل زینتی مانند انواع تابلوها، گل ها و … برای زیباتر شدن خانه است تا با آرامش بیشتری در خانه زندگی نمایند و از بودن در کنار خانواده و خانه ای گرم و صمیمی لذت ببرند. اگر شما نیز جزء این افراد و عاشق گل و گیاه هستید و می خواهید یک ایده جدید برای دکوراسیون خانه پیدا کنید، با آموزش ساخت تراریوم در این مطلب با ما باشید.

ساخت تراریوم ؛ گیاهان مناسب تراریوم و روش مراقبت از آن ها

تراریوم چیست؟

تراریوم به معنی یک اکوسیستم خانگی و کوچک از مجموعه ای از گیاهان و جانداران زنده و مینیاتوری است که برای زندگی آپارتمان نشین امروز بسیار باارزش است. درواقع خود کلمه تراریوم از کلمه Terra به معنی خاک و rium به عنوان پسوند مکانی تشکیل شده است. قدمت اولین تراریوم به سال 1827 میلادی برمی گردد. در آن موقع شخصی به نام ناتانیل وارد که پزشکی از انگلیس بود، برای اولین بار این ایده را اجرایی کرد.

با استفاده از روش ساخت آن می توانید یک اقلیم زیبا مانند اقلیم های جنگلی یا کاکتوس و … برحسب سلیقه خودتان در خانه داشته باشید، تا زیبایی خانه تان چند برابر گردد. البته یک هدیه بسیار زیبا برای عزیزانتان نیز محسوب می گردد که می توانید آن ها را سورپرایز کنید.

روش اصولی ساخت تراریوم در خانه

ابتدا باید بدانید که برای ساخت تراریوم به دلیل فضای کمی که در اختیار دارید، باید از نهال های کوچک بهره ببرید. همچنین کاشت نهال در تراریوم با کاشت نهال در گلدان کاملاً تفاوت دارد و روش نگهداری آن نیز کمی خاص هست.

حتماً باید ظرفی را انتخاب کنید که بتوان روی درب آن سلفون کشید یا خودش درب داشته باشد، زیرا تراریوم در محیط باز از بین می رود. تعداد گیاهانی که می خواهید برای این محیط زیبای مینیاتوری انتخاب کنید، بستگی به سلیقه شما و اندازه ظرفتان دارد و برای زیباتر شدن آن، وجود فضای کافی برای رشد و استفاده از وسایل تزئینی دیگر، بهتر است تعداد کمتری گیاه انتخاب کنید.

وسایل مورد احتیاج

  • ظرف شیشه ای
  • صابون
  • آب
  • شن
  • زغال
  • خاک مناسب

مراحل ساخت تراریوم

1. ابتدا باید یک ظرف شیشه ای زیبا و مناسب برای این کار تهیه کنید. می توانید از تنگ های گرد ماهی، آکواریوم، پارچ های بلوری با اشکال مختلف یا حتی شیشه های سس و مربای عظیم و زیبا بهره ببرید. برای ارزان تر شدن کار بهتر است از قوه تخیلتان هم یاری بگیرید. حتماً ظرف های شیشه ای بدون کاربرد در خانه شما هم پیدا می شوند. عظیمی ظرف ها باید به اندازه ای باشد که حداقل 2 الی 3 گیاه در آنجا گردد. البته می توانید تراریوم کوچک با یک گیاه درست نموده و اطرافش را با مواد مختلف تزئین کنید.

2. هرچه قطر دهانه ظرف کمتر باشد، کاشت گیاهان سخت تر است، اما به دلیل بسته شدن فضا، شرایط بهتری برای رشد گیاهان ایجاد می گردد. بهتر است برای کاشت از انبر بهره ببرید تا دستتان اذیت نگردد و زیبایی کار نیز حفظ گردد.

3. وقتی ظرف موردنظرتان را انتخاب کردید باید آن را خوب با آب و صابون بشویید. علت این کار این است که خود ظرف های شیشه ای در اثر ماندن در محیط باز ممکن است به بعضی باکتری ها آلوده باشد و باکتری ها می توانند به هر موجود جانداری مانند گیاهان آسیب رسانده یا آن ها را از بین ببرند؛ بنابراین حتماً این کار را انجام دهید و ظرف را پس از شست وشو، کاملاً خشک کنید.

4. ابتدا به اندازه تقریباً 3 سانتیمتر شن کف ظرفتان بریزید. به دلیل فضایی که بین دانه های شنی وجود دارد، به خوبی خاک زه کشی شده و باعث می گردد در فضای اطراف ریشه آب جمع نشده و دچار گندیدگی یا خفگی نگردد. اگر بتوانید این شن ها را کمی کج در ظرف قرار دهید زهکشی بهتری خواهید داشت. گاهی اوقات زیر سنگ ریزه ها هم لایه ای نازک از خزه می گذارند تا زیبایی بیشتری در این محیط ایجاد کند و نزدیک تر به شکل طبیعی خودش باشد.

5. پس از ریختن شن ها باید 1 الی 2 قاشق زغال فعال را به طور کامل روی سطح شن ها بریزید. در واقع کار اصلی این زغال از بین بردن بوی نامطبوع ایجاد شده در تراریوم و تازه نگه داشتن هواست؛ زیرا شما درب ظرف را در سرانجام کار می بندید و اگر تهویه هوا در آن انجام نگردد، همه گیاهانتان از بین می فرایند.

6. به اندازه تقریباً ¼ ارتفاع ظرف باید روی زغال ها را خاک گل کاری بریزید. اگر خاک گل کاری در دسترس نبود، می توانید از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس نیز بهره ببرید. برای اینکه کارتان زیباتر گردد، بهتر است خاک را به شکل صاف و یکدست نریزید و با طرح های خلاقانه در ارتفاع مختلف یا حالت شیب یک طرفه آن را بریزید. حواستان باشد خاکی که انتخاب می کنید باید نرم، دارای کود و زه کشی مناسب باشد یعنی به اندازه کافی بین ذرات آن برای عبور آب فضای خالی باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع خاک گلدانی، ویژگی ها و موارد مصرف آن ها

7. اگر تراریوم شما مربوط به مناطق گرمسیری است و یا از گیاهان شاخ و برگ دار استفاده می کنید، باید خاک شما به طور مساوی یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلت باشد و اگر دوست دارید انواع کاکتوس را داشته باشید، باید یک قسمت خاک و یک قسمت شن را باهم مخلوط نموده تا خاک زبری ایجاد کنید که مناسب کاکتوس باشد.

8. حالا به سراغ گل هایی که از قبل برای این کار آماده نموده ایم می رویم. یادتان باشد گل هایی که می خرید یا از قبل در خانه دارید برای ساخت تراریوم باید کاملاً سالم و بدون آفت باشند، وگرنه در محیط مرطوب تراریوم دوام نمی آورند و از بین می فرایند یا گل های دیگر را هم خراب می نمایند. به دقت گیاه را از گلدان درآورده تا ریشه آن آسیبی نبیند و کمی تکانده تا خاک های اضافی آن بریزید. سپس خاک را کمی گود نموده و گیاه را بکارید. دور گل جدید را کاملاً با خاک بپوشانید.

9. همین مراحل را برای همه گیاهان انتخاب شده در فواصل مناسب طوری که هم زیبا باشد و هم فضای کافی برای رشد داشته باشند، انجام دهید.

10. سپس روی تمامی گیاهان و خاک داخل ظرف را کاملاً آبپاشی کنید تا یک محیط مرطوب ایجاد گردد.

11. حالا می توانید از وسایل تزیینی مختلف مانند انواع سنگ های رنگی یا صیقلی، تکه های چوب، صدف های دریایی، پلاستیک های ستاره ای زیبا و … برای تزیین اطراف گل ها بهره ببرید، تا اکوسیستم زیباتری داشته باشید.

12. در سرانجام درب ظرف را با سلفون یا درب مخصوص خودش بپوشانید تا دما و رطوبت مناسب برای جنگل مینیاتوری شما ایجاد گردد.

نحوه مراقبت از تراریوم

معمولاً در اوایل ساخت تراریوم، به دلیل جابه جایی محل زندگی گیاهان، کمی طول می کشد تا به محل جدید عادت نمایند و ممکن است در این زمان آسیب هایی ببیند. به همین دلیل باید نکاتی را برای جلوگیری از تخریب آن ها رعایت کنیم.

1. مراقبت از خاک تراریوم

اگر خاک شما دچار بیماری یا آفت شد و یا نگران این موضوع هستید، می توانید گل ها را بعد از چند روز خارج نموده و خاک را روی یک سینی بریزید. سپس داخل فر با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه قرار دهید و هر 5 دقیقه یک بار آن را زیر و رو کنید. این کار باعث می گردد خاک شما استرلیزه شده و همه بیماری های داخل آن از بین برود.

همچنین کمی از خاک را در دستتان فشار دهید اگر خیلی نرم بود، زهکشی مناسبی ندارد و باید کمی پرلیت و وری کولات به آن اضافه کنید. پس از خنک شدن خاک می توانید دوباره تراریوم را بچینید و برای تنوع می توانید چیدمان گل ها را هم تغییر بدهید.

2. مراقبت از گیاهان تراریوم

در ابتدای ساخت تراریوم، گیاهان بسیار حساس هستند و ممکن است قبل از عادت به محیط جدید دچار پوسیدگی شوند. در این صورت باید جای گیاه آسیب دیده را تغییر دهید. از طرفی ممکن است رطوبت داخل ظرف بیش از حد مورد احتیاج گیاه بوده باشد. پس کمی درب ظرف را باز بگذارید تا رطوبت اضافه خارج گردد. برگ های پوسیده شده یا خشک شده را نیز سریعاً جدا نموده و از طرف خارج کنید تا به سایر گیاهان سرایت نکند. بعد از چند هفته گیاهان به محیط جدید عادت نموده و کمتر دچار آسیب می شوند؛ بنابراین در هفته های اول مانند یک نوزاد تازه متولدشده، بیشتر حواستان به این جنگل زیبای مینیاتوری باشد.

3. آبیاری گیاهان داخل تراریوم

به دلیل اینکه محیط این اکوسیستم کاملاً بسته است، همواره مقداری رطوبت اضافه را در خود نگه می دارد. پس بیش از اندازه آن را آبیاری نکنید، زیرا باعث گندیدگی گیاهان می گردد. همچنین حشرات ریز داخل آن جمع می شوند که هم برای گیاهان و خود شما ضرر دارند و هم زیبایی کار را از بین می برند. معمولاً اگر دمای خانه مناسب باشد، یعنی زیاد سرد یا زیاد گرم نباشد هفته ای 3 مرتبه اسپری آب کافی است.

اما باید هر بار که آب اسپری می کنید، کاملاً محیط داخل تراریوم خیس گردد و دفعه بعدی زمانی است که دوباره خاک کاملاً خشک شده باشد. همچنین حتماً از اسپری بهره ببرید، چون ریختن آب به صورت مستقیم توانایی زهکشی آن را از بین می برد و گیاهان را خراب می نماید. اگر دیدید که میزان رطوبت داخل ظرف باعث ایجاد مه شده است، تا زمانی که رطوبت اضافی از بین برود باید درب آن را باز بگذارید.

4. دمای مناسب برای تراریوم

به دلیل اینکه ظرف جنگل کوچک شما شیشه ای است، گرما و نور به راحتی از آن عبور می نماید و مخرب ترین عامل این فضا گرمای بیش از حد و تهویه نامناسب است. زیرا داخل ظرف محیطی شرجی است که دمای آن چند درجه بیشتر از دمای خارجی ظرف می باشد. این گرما باعث رشد قارچ ها نیز می گردد. زمانی که حس کردید بیش از اندازه داخل ظرفتان گرم است، مدتی سلفون یا درب آن را بردارید تا دمایش کاهش پیدا کند.

5. نور مناسب برای تراریوم

هیچ گاه ظرف تراریوم را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا باعث سوختگی گیاهان داخل آن می گردد. نور غیرمستقیم برای این گیاهان بسیار عالی است. اگر در خانه خود پنجره های شمالی دارید، بهترین مکان برای این جنگل زیبا پشت همین پنجره هاست. گاهی نور کافی در خانه وجود ندارد.

در این حالت می توانید از نور مصنوعی مثلاً یک لامپ 100 وات داخل ظرف یا یک لامپ فلوراسنت بالای ظرف برای 16 تا 18 ساعت در شبانه روز بهره ببرید. این روش برای جاهایی است که نور طبیعی بسیار کم است. همچنین ممکن است گیاهان داخل ظرف برای رشد بیشتر به سمت نور خم شوند و به زیبایی تراریوم لطمه بزنند. برای جلوگیری از این مسئله بهتر است هرچند وقت یک بار جهت ظرف را نسبت به نور تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی گل های آپارتمانی کم نور

گیاهان مناسب برای تراریوم

باید در انتخاب گیاهان موردنظر برای ساخت این کار زیبا دقت داشته باشید؛ زیرا باید کاملاً باهم هماهنگ باشند وگرنه دوام زیادی نخواهند داشت.

ویژگی گیاهان مناسب برای ساخت تراریوم

  • گیاهان مورداستفاده در تراریوم باید شاخ و برگی زیبا و رشد کندی داشته باشند.
  • گیاهان باید برای شرایط رطوبت زیاد هوا و خاک و نور کم مناسب باشند.
  • بهتر است از گیاهانی استفاده گردد که برای رشد خود به رطوبت احتیاج دارند.
  • احتیاج آبی گیاهانی که در کنار هم قرار می گیرند باید یکسان باشد؛ بنابراین مثلاً نمی توان صرفاً جهت زیبایی کنار سرخس یا گل سنگ، انواع کاکتوس خانگی کاشت.
  • اندازه گیاهان باید مناسب ظرف شما باشد.
  • می توانید یک تراریوم درباز برای گیاهان حساس به رطوبت بسازید.

گیاهان مناسب برای تراریوم

  • پتوس
  • عشقه
  • فیتونیا
  • هیپوئستس
  • انواع ساکولنت ها وکاکتوس ها و گل های گوشتی
  • سرخس
  • سانسوریا، بگونیا، برگ بیدی

سخن آخر

امیدواریم از آموزش ساخت تراریوم لذت برده باشید و با استفاده از آن یک تراریوم زیبا برای خانه گرم و دوست داشتنی خود بسازید. اگر نکته ای در این آموزش برای ساخت این جنگل کوچک و زیبا در این مطلب فراموش شده است و یا شما باتجربه شخصی خود به آن رسیده اید، لطفاً برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر نظرات و پیشنهاد های شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتماً مطلب 20 ایده برای گلکاری در بالکن؛ ایده هایی جدید و جذاب را نیز در انگیزه بخوانید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 60642

به "ساخت تراریوم ؛ گیاهان مناسب تراریوم و روش مراقبت از آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت تراریوم ؛ گیاهان مناسب تراریوم و روش مراقبت از آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید