سارقان چگونه با دراختیار داشتن اطلاعات شهروندان آنها را فریب می دهند؟
به گزارش مهسان بلاگ، کلاهبرداری تلفنی، ماجرای امروز و دیروز نیست و این قماش از مجرمان، هربار کلک و ترفندی سوار می نمایند تا با آن مردم را سرکیسه نمایند. در میانشان هم مجرمان سابقه دار وجود دارد، هم آنهایی که حتی یکبار هم رنگ طوسی میله های زندان را به خود ندیده اند، اما با رو کردن روش های جدید کلاهبرداری سعی می نمایند تا از گرد پای سابقه داران رِند و سیاس عقب نمانند.

برای اینها، نه کارگر مهم است و نه راننده تاکسی و نانوا، نه دکتر و مهندس می شناسند و نه وکیل و معلم و استاد دانشگاه. ابزارکارشان هم نه خشونت است و نه اسلحه. نه درگیر شدن با پلیس است و نه خون و خونریزی و خیلی راحت، نیت پلیدشان را با خرید یک سیمکارت اعتباری و به کار انداختن مقدار زیادی هوش و نبوغ و انجام عملیات روانی روی قربانی خود عملی می نمایند.
در این روش، کلاهبرداران سراغ کسانی می فرایند که اقدام به ثبت آگهی برای فروش خانه، مغازه یا خودروی خود نموده اند. بعضی از آگهی دهندگان برای این که مشتری زیاد معطل تماس باقی نماند و معامله سریع جوش بخورد، چند شماره تلفن را که متعلق به تعدادی از اعضای خانواده است هم در آگهی ثبت می نمایند. کلاهبردار هم از این فرصت سوء استفاده نموده و با یکی از شماره ها تماس می گیرد و با فروشنده وارد معامله می گردد.
در ظاهر، بحث کلاهبردار با فروشنده بدون جوش خوردن معامله تمام می گردد، اما در واقع این گونه نیست. کلاهبردار که با زیرکی، اطلاعات شخصی زیادی از فروشنده به دست آورده است، چند ماه بعد با شماره دیگری که در آگهی است، تماس می گیرد و با معرفی خود به عنوان پزشک بیمارستان، این بار با مهارت و تسلطی عجیب در استفاده ازجملات، اطلاعاتی که از فرد به دست آورده را با یک استرس و اضطراب ساختگی به طعمه خود می دهد و می گوید فردی از خانواده او با این نام و تعیینات تصادف نموده است و برای عمل جراحی فوری باید به شماره حسابی که به او می دهد، پول واریز کند.
قربانی که به شدت ترسیده است، برای واریز پول به عابر بانک مراجعه می نماید و بدون لحظه ای فکر کردن به این که آیا شماره تماس، متعلق به بیمارستان است یا خیر به عابر بانک مراجعه نموده و پول را به حساب کلاهبردار واریز می نماید.
کلاهبرداری تلفنی از بیمارستان
در کلاهبرداری تلفنی جدیدی که سروصدایش بیشتر در حد هشدار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، دو نفر مورد کلاهبرداری قرارگرفته اند. یکی از آنها که مرد جوانی است، در خصوص ماجرای کلاهبرداری می گوید: صبح، یک نفر از بیمارستان معروفی در تهران با من تماس گرفت و گفت پا و فک برادرت در تصادف شکسته و به دلیل خونریزی داخلی احتیاج به جراحی دارد. زمان زیادی نداریم، اجازه جراحی می دهید؟ از پشت تلفن هم صدای پیج کردن نام پزشکان می آمد. سوار ماشین که شدم، دوباره زنگ زد گفت دکتر... می خواهد برادرتان را جراحی کند و تا 10 دقیقه دیگر، هفت میلیون تومان به این شماره حساب واریز کن. از شدت اضطراب، از تماس گیرنده پرسیدم با چه ماشینی تصادف نموده است که تعیینات دقیق ماشین برادرم را داد. وقتی جلوی عابر بانک رسیدم، فردی که مکالمه مان را شنیده بود، گفت ان شاءا... چیزی نیست، ولی با برادرت تماس بگیر. وقتی با او تماس گرفتم، دیدم در خانه و در حال صبحانه خوردن است. در این 10 دقیقه، اندازه ده سال پیر شدم. اطلاعات او از برادرم آن قدر دقیق بود که حتی یک لحظه هم شک نکردم. وقتی شماره تماس را پیگیری کردم، گفتند برای داخلی زندان است.
یک قربانی دیگر
دختر جوان دیگری که این ماجرا برایش رخ داده است، در توییت خود می گوید: برادر من چون سرباز بود، اجازه بردن گوشی به داخل پادگان را نداشت. یک روز یک نفر زنگ زد وگفت برادرت تصادف نموده و الان بیهوش است. شش میلیون تومان واریز کنید تا او را جراحی کنیم. تعییناتی که داد، متعلق به برادرم بود. ما که خیلی ترسیده بودیم، با برادرم تماس گرفتیم، اما گوشی اش در دسترس نبود. چون وحشت نموده بودیم، پول را واریز کردیم که بعدها تعیین شد کلاهبردار مقداری از پول را از عابر بانک خارج و بخشی اش را هم صرف خرید از دستگاه خودپرداز نموده بود. هیچ گاه هم پیروز به شناسایی او نشدیم.
قبل از هر اقدام ابتدا فکر کنید
سرهنگ اکبری، معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در این باره به جام جم می گوید: سابق بر این، بعضی کلاهبرداران تلفنی به بیمارستان ها مراجعه نموده و با به دست آوردن اطلاعات شخصی بیمار روی تخت که روی وایت برد بالای سرش نصب شده است، با خانواده اش تماس می گرفتند و با معرفی خود به عنوان پزشک می گفتند برای انجام عمل جراحی باید فلان مبلغ را واریز کنید که این نوع کلاهبرداری تازگی ندارد و بارها اجرا شده است، اما در خصوص مورد دوم کلاهبرداری تا به حال پفراینده های زیادی در پلیس آگاهی تشکیل نشده است.
وی ادامه می دهد: درخصوص این که چطور افراد این طور دقیق به اطلاعات شخصی افراد دسترسی دارند، احتمالات مختلفی مطرح است. برای مثال ممکن است فردی اطلاعات دقیق افراد خانوار را که از قبل داشته است، در اختیار کسی قرار دهد و با استفاده از این شیوه، اقدام به کلاهبرداری کند. با این حال، حتی اگر چنین اتفاقی هم افتاده باشد، آیا فردی که پول واریز می نماید، نباید با بیمارستان یا عضو خانواده اش ، تماس بگیرد و صحت و سقم ماجرا را جویا گردد؟ یعنی فرد حتی پنج ثانیه هم نمی تواند به این فکرکند که ابتدا تماسی با آن عضو خانواده اش یا خود بیمارستان بگیرد؟ بنابراین در چنین شرایطی بهتر است ابتدا افراد صحت و سقم را تعیین نمایند. موضوع دوم این است که هیچ بیمارستان و مرکز درمانی با این روش و تلفنی از خانواده بیمار دریافت وجه نمی نماید و این کار باید به وسیله صندوق بیمارستان صورت گیرد. بسیاری از کلاهبرداران در چنین شرایطی از شماره های اعتباری استفاده می نمایند که نباید به راحتی به این تما س ها اعتماد کرد. بر اساس آمارها، علت وقوع بیش از 95 درصد کلاهبرداری ها، اعتماد بیجای قربانیان به تماس گیرنده ها است.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در خاتمه هشدار داد: اگر با مورد این چنینی روبرو شدند، ابتدا در خصوص موضوع تحقیق نمایند و اگر هم مورد کلاهبرداری با این روش قرار گرفتند، موضوع را به پلیس گزارش نمایند.
لیلا حسین زاده - حوادث / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاینfaceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات
fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی