سفر به سرزمین های بهشتی ایران؛ ماسوله، رشت، اولسبلنگاه

به گزارش مهسان بلاگ، سرزمین ایران، بهشتی است از طبیعت بی نظیر؛ طبیعتی که در هر نقطه تکرار نشدنی است و هر سفر تجربه ای پربار و خاطره انگیز برای کسانی که قدم در آنها می گذارند. در ادامه مطلب خلاصه ای از راهنمای سفر به ماسوله، سفر به رشت و راستا دسترسی به اولسبلنگاه را می خوانید.

سفر به سرزمین های بهشتی ایران؛ ماسوله، رشت، اولسبلنگاه

سفر به ماسوله؛ خانه شمعدانی ها

روستای ماسوله در دل جنگل های گیلان و از توابع شهر فومن است که تقریبا در پنج طبقه بنا شده. این روستا به دلیل معماری پلکانی اش یکی از مناطق پرگردشگر است. بیشتر خانه ها در روستای ماسوله با گلدان های شمعدانی آذین شده اند که می توان برخی از این خانه ها را درمیان اقامتگاه های ماسوله که به مسافران اجاره داده می گردد؛ یافت. حیاط هر خانه در روستا، سقف خانه ای دیگر است. بهترین فصل سفر به ماسوله بهار و اوایل پاییز است. روستای ماسوله در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و به همین دلیل آب و هوای این روستا در فصل های بهار و اوایل پاییز بسیار دلنشین است. روستای ماسوله زمستان های دیدنی هم دارد که البته برای سفر در زمستان باید خطرناک بودن جاده و تامین نفت و گاز برای استفاده از وسایل گرمایشی را در نظر داشت. گشت و گذار میان جاذبه های گردشگری ماسوله را در یک سفر دو سه روزه می توان برنامه ریزی کرد.

جاذبه های گردشگری ماسوله

یکی از جاذبه های گردشگری ماسوله که در دل روستا واقع شده است و به عنوان قلب ماسوله از آن نام برده می گردد، بازار ماسوله است. بازار ماسوله مغازه های زیادی هم برای فروش سوغات، صنایع دستی و محصولات محلی دارد و هم تهیه مایحتاج در این بازار امکان پذیر است. معماری بازار ماسوله به شکلی است که مغازه ها در سطح پایین یک طبقه ای و در سطح بالا دو طبقه ای هستند. سوغات سفر به ماسوله را می توان از بازار تهیه کرد. بهترین سوغاتی که از بازار روستا امکان خرید دارند، گلیم، شال و جوراب، صنایع چوبی و فلزی، لباس های محلی، دستکش و روفرشی که هنر دست زنان روستاست و عروسک های بافته شده از کاموا هستند. در موزه مردم شناسی ماسوله نیز مجموعه ای از اشیای فرهنگی مردم روستا به نمایش گذاشته شده که برخی از آنها نزدیک به 400 سال قدمت دارند. در این موزه اشیایی مثل انواع سفال، ابزارآلات کشاورزی، اشیای قیمتی، وسایل ساخته شده از کاغذ، شیشه، سنگ، وسایل جنگی و انواع کارهای دستی که مربوط به تاریخ روستای ماسوله و روستاهای اطراف هستند، به نمایش گذاشته شده اند.

آبشار کوشم ماسوله هم در دره جنگلی با ارتفاع 30 متر و در امتداد رودخانه قرار گرفته و یکی از جاذبه های طبیعی ماسوله است. دسترسی به این آبشار راحت است و با یک ساعت پیاده روی سبک در شیب ملایم می توان به این منطقه رسید.پارک جنگلی ماسوله که یکی از زیباترین پارک هاست و تنوع گیاهان زیادی دارد، از جاهای تفریحی ماسوله به حساب می آید. این پارک با 2400 هکتار مساحت در 35 کیلومتری غرب فومن قرار گرفته و از بزرگترین پارک های منطقه است. پوشش گیاهی جنگل را درختان راش، توسکا و فندق تشکیل می دهند. گیاهان دارویی و علفی نیز در این پارک فراوان هستند. امکانات رفاهی و آلاچیق، رستوران و دکه ها، پارک جنگلی ماسوله را به یکی از جاذبه های گردشگری ماسوله تبدیل کرده است. خوردن آش دوغ هنگام گشت و گذار در پارک جنگلی ماسوله، مزه این گردش را ماندنی تر می کند.

سفر به رشت؛ شهر باران های نقره ای

مرکز استان گیلان، شهر رشت، میان طبیعتی وصف نشدنی واقع شده است. این شهر به دلیل بارندگی های مداومش، به شهر باران شهرت دارد و آب و هوایش، معتدل و مرطوب است. شهر رشت در فصل پاییز بیشترین بارندگی و در فصل تابستان کمترین میزان بارندگی را دارد. پشت بام بیشتر خانه های شهر به خاطر بارندگی زیاد از سفال پوشیده شده اند و با رنگ های دلنشین، زیبایی شهر رشت را چند برابر به نمایش گذاشته اند. لازم به ذکر است که مسافران انبوه این شهر نباید نگران مکان ماندنشان در رشت باشند زیرا اقامتگاه های رشت با قیمت ها، اندازه ها و دیگر خصوصیات متنوع در اختیار این مسافران قرار می گیرد.

جاذبه های گردشگری رشت

جاذبه های دیدنی شهر رشت از طبیعت سرسبز و جنگل های انبوه گرفته تا دریای زیبا و خانه های دیدنی اش برای هر مسافری دیدنی است. مهمترین جاذبه دیدنی در شهر رشت، میدان شهرداری است که در سال 1305 با معماری روسی طراحی و ساخته شده و حالا به عنوان نماد شهر و ساختمان اداری شهرداری از آن استفاده می گردد. در بازار سنتی رشت نیز محصولات ارگانیک عرضه می گردد. این بازار سقف ندارد و میان بارندگی خریداران و فروشندگان میهمان قطره های باران می شوند و طراوت و تازگی سبزی و ماهی، بوی خوشایند و همیشگی این بازار است. شهر رشت، جاذبه های تاریخی هم دارد که شناخته شده ترین آن آرامگاه میرزاکوچک خان جنگلی است؛ مرد مبارزی که از فعالان جنبش مشروطه بود و در سال 1300 درگذشت. بنای مسجد صفی شهر رشت که به زمان صفویه بازمی گردد نیز از دیگر بناهای تاریخی شهر رشت است که شاه عباس اسم مسجد شهیدیه را بر آن نهاد، چون محل کشته شدن تعدادی از شاهزادگان جوان بود. خانه قدیری رشت که حالا به عنوان موزه از آن استفاده می گردد، در دوران قاجار ساخته شده و با وجود کتابخانه و بنای معماری با تزئینات گچ بری و آیینه کاری از جاذبه های تاریخی شهر رشت است.

مدرسه شاپور که اوایل دوره پهلوی و در راستا رشت- انزلی ساخته شد یکی از دیگر از بناهای تاریخی رشت است. مدرسه شاپور اولین مدرسه ای است که در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته و ساخت آن با شیوه معماری مدرن اجرا شده است. در فاصله 17 کیلومتری از شهر رشت، مرداب سراوان و پارک جنگلی سراوان واقع شده است. طبیعت جنگل سراوان در همه فصل ها بی نظیر است. میان جنگل سراوان کلبه و ویلای اجاره ای برای رزرو وجود دارد. ویلای سراوان در فاصله یک کیلومتری پارک جنگلی سراوان یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت است. دریاچه سقالکسار هم در 15 کیلومتری جنوب شهر، از جاذبه های طبیعی شهر رشت است که نباید در سفر به رشت دیدن آن را از دست داد. دریاچه سقالکسار یک سد خاکی است و برای اقامت نزدیک این دریاچه می توان از سایت مکانچی اقدام به رزرو ویلا کرد.

اولسبلنگاه؛ سرزمینی که آسمان به زمین می آید

نامی که در جستجو میان جاذبه های گردشگری ماسال یا دیدنی های گیلان و مناطق ییلاقی به چشم می خورد نام اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه است که این روزها به واسطه انتشار عکس های زیادی که در این منطقه گرفته شده اند، بیشتر شناخته می شوند. جاده اولسبلنگاه یکی از جاده های دیدنی و جذاب با طبیعت جنگلی است که برای دسترسی به ییلاقات اولسبلنگاه باید ازچند پیچ در جاده گذشت. از بهار تا اوایل پاییز بهترین فصل سفر به اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه است. هرچند این که منطقه زمستان دیدنی دارد اما به دلیل نبود امکانات مناسب، ممکن است عبور از جاده و اقامت در ییلاق اولسبلنگاه امکانپذیر نباشد. روستای ییلاقی اولسبلنگاه در 25 کیلومتری جنوب ماسال است و در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا واقع شده است که به خاطر چشم انداز، طبیعت و امکان اقامت در کلبه چوبی هایی که شکل اولیه شان را حفظ کرده اند و بازسازی نشده اند، به یکی از جاذبه های گردشگری ماسال تبدیل شده است. تامین برق در این روستا با موتور برق تامین می گردد و امکاناتی مانند آب شهری و گاز وجود ندارد که همین موضوع هم یکی از جذابیت اقامت در کلبه چوبی را برای گردشگران بیشتر می کند. شاید بسیاری از گردشگران که دوست ندارند در کلبه چوبی اقامت کنند نگران جای ماندنشان باشند اما باید گفت گردشگران هم می توانند در ویلاهای اجاره ای در روستای پایین اولسبلانگاه اقامت کنند و هم می توانند در اقامتگاه های ماسال بمانند. زیرا از ماسال تا اولسبلنگاه راه زیادی نیست.

جاذبه های گردشگری اولسبلنگاه

اولسبلنگاه ییلاقات کوچکی مثل شلما، نساء، بورا و روستاهای کوچک دیگری دارد که گشت و گذار در هر کدام تکه ای از بهشت را یادآوری می کند. منطقه ییلاقی اولسبلنگاه طبیعت بی نظیری دارد که مشتاقان بسیاری را برای عکاسی و ماندگار کردن لحظه ها به این منطقه می کشاند. ارتفاعات آلاله و روستای سوئه چاله از دیگر جاذبه های گردشگری اولسبلنگاه هستند که در طول راستا و با برنامه ریزی سفر به اولسبلنگاه می توان از این مناطق دیدن کرد.در سفر به اولسبلنگاه همراه داشتن دوربین نباید فراموش گردد؛ چرا که فرصت ثبت صحنه های بی همتا در این منطقه بسیار زیاد است و نباید آنها را از دست داد. هنگام سفر به اولسبلنگاه با همراه داشتن لوازمی چون کفش پیاده روی و لوازم ضروری می توان به پیاده روی سبک پرداخت و با قدم زدن میان این روستای شگفت انگیز بیشترین استفاده را از فرصت های سفر به اولسبلنگاه و مراتع سرسبز برد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همگردی
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 23764

به "سفر به سرزمین های بهشتی ایران؛ ماسوله، رشت، اولسبلنگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به سرزمین های بهشتی ایران؛ ماسوله، رشت، اولسبلنگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید