سفر مبارک به ژاپن ، پیشکسوت نمایش های ایرانی: احتیاج مردم به شادی را با تئاتر تامین کنیم

به گزارش مهسان بلاگ، پیشکسوت عرصه نمایش های ایرانی با اشاره به اجرای نمایش مبارک در ژاپن در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی خواهان توجه بیشتر مسئولان به این حوزه از تئاتر شد.

سفر مبارک به ژاپن ، پیشکسوت نمایش های ایرانی: احتیاج مردم به شادی را با تئاتر تامین کنیم

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگارانف علی فتحعلی، هنرمند عرصه نمایش آئینی و سنتی از اجرای نمایشی به یاد مرحوم سعدی افشار در این دوره از جشنواره آئینی و سنتی اطلاع داد و گفت: قصد دارم نمایش مبارک در ژاپن را به یاد استاد سعدی افشار در این دوره از جشنواره نمایش های آئینی و سنتی اجرا کنم. در این اثر، ما سعی کردیم برای گروه بازی از پیشکسوتان تئاتر سنتی و شادی آور استفاده کنیم.

وی شیوع بیماری کرونا را عامل مهمی در مسائل کنونی عرصه تئاتر خواند و بیان نمود: کرونا با شدت به تئاتر و بدنه این راستا آسیب رسانده است، طبیعی است که ما هم در این عرصه مستثنی نیستیم تا جایی که موج پنجم کرونا باعث شد برای حفظ جان همکاران، تمرین های نمایش را آغاز ننموده به سرانجام ببریم. به علت شیوع موج نو کرونا، نمایش حیاط خانه حشمت خانم به کارگردانی بزرگ موسوی که یک کار ایرانی زیبا بود و من به اسم بازیگر در آن حضور داشتم بعد از 10 اجرا در سالن سنگلج تعطیل شد.

این هنرمند توضیح داد: با توجه به اینکه سال ها پیش این نمایش اجرا شده بود، برای بازنویسی و به روز رسانی آن با یاری آقای فتحعلی بیگی، کار را بازنویسی نموده بودیم.

فتحعلی درباره نحوه آشنایی با عرصه تئاتر سنتی، گفت: سابقه من به دوران دبیرستان و علاقه ام به بازیگری و خوانندگی باز می گردد که به دوران سربازی هم تسری پیدا کرد. در آن دوران ما در جبهه برای سربازان نمایش کمدی اجرا می کردیم. ادامه این راستا باعث شد که از سال 1365 با گروه سعدی افشار کار را دنبال کنم و پس از آن شادروان سعید نورالهی مرا با استاد هادی اسلامی آشنا کرد و من در گروه وی فعال بودم و سال ها در لاله زار به اجرای برنامه می پرداختم. یادم می آید در یک اجرا کار کمدی تک نفره انجام دادم که در آن موقع سعدی افشار به من پیشنهاد کار داد و من با اشتیاق وارد گروه وی شدم.

وی اضافه نمود: در این راستا اساتیدی، چون داود فتحعلی بیگی بسیار زحمت کشیده اند و در بخش های مختلف تئاتر آئینی و سنتی، چون تعزیه، تخت حوضی و … بسیار کوشش کردند تا این عرصه را زنده نگاه دارند که جای تشکر و تقدیر دارد.

این هنرمند جشنواره نمایش های آئینی و سنتی را یک فرصت گران بها خواند و ادامه داد: به طور حتم جشنواره نمایش آئینی و سنتی، فرصتی گران بهاست تا هر کسی در هر صندلی و مقامی، بتواند سهم خود را برای حفظ و پاسداشت این سرمایه فاخر ادا کند، زیرا نمایش سنتی برای هر کشوری ارزشمند است و فضایی برای آشنایی با روحیات مردم و فرهنگ آن کشور به تعداد می رود.

فتحعلی خواهان توجه بیشتر به عرصه نمایش آئینی و سنتی شد و گفت: امیدوارم حداقل این جشنواره سالی یکبار برگزار گردد، زیرا این عرصه احتیاجمند چنین توجهی است. همه ما می دانیم که چه کسانی مدام برای اجرای این جشنواره ها زحمت می کشند و شبانه روزی کوشش و عشق صرف می نمایند بنابراین امیدوارم که با این کوشش ها، صحنه های تئاتر ایران عزیز، هر روز روشن و روشن تر گردد.

وی نمایش آئینی و سنتی را حوزه ای مظلوم خواند و اظهار کرد: ما در این عرصه به زیرساخت های مناسب احتیاج داریم، اما متاسفانه آنچه که داریم بسیار اندک است و این عرصه بسیار مظلوم واقع شده است در حالی که اینگونه نمایش ها برای یک جامعه ضروری هستند و امکان تغییر دیدگاه مردم را دارند و می تواند مخاطب جذب نمایند. امیدوارم که روزی مسئولان، دست این نوع نمایش ها و جشنواره ها را بگیرند، زیرا برای روحیه مردم احتیاج است و مردم ما امروز به شادی احتیاج دارند.

فتحعلی در سرانجام صحبت هایش متذکر شد: با حضور پیشکسوتان و کسانی که به این سنت و آیین آشنا هستند، می توان شرایط غمگین جامعه را تغییر داد و با خنداندن مردم، این احتیاج را رفع کرد. به نظر من تئاتر به خصوص بخش سنتی و آئینی، چیزی جز عشق و علاقه نیست کما اینکه خود من بعد از 40 سال کوشش چیزی جز عشق به دست نیاورده ام.

در نمایش مبارک در ژاپن داود داداشی، غلام بابوته، شاهین علایی نژاد، حمیدرضا مرادی، عباس به منش، ملی حاجی رود و نگار مقدسی به اسم بازیگر حضور خواهند داشت.

بیستمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می گردد.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 97627

به "سفر مبارک به ژاپن ، پیشکسوت نمایش های ایرانی: احتیاج مردم به شادی را با تئاتر تامین کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر مبارک به ژاپن ، پیشکسوت نمایش های ایرانی: احتیاج مردم به شادی را با تئاتر تامین کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید