سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

به گزارش مهسان بلاگ، ارومیه رفتیم سوغات چی بخریم؟ ما در اینجا درباره سوغات ارومیه نوشته ایم؛ شهری که نقل آن در ایران زبانزد است. اما نقل تنها سوغات این شهر نیست.

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

نقل

درست است که گفتیم نقل، تنها سوغات ارومیه نیست، ولی اول باید این سوغات معروف را معرفی کنیم تا بعد به سراغ سوغاتی های دیگر برویم. در قدیم نقل را دستی درست می کردند. این کار زحمت زیادی داشت و تا همین 25 سال قبل هم این زحمت ادامه داشت تا اینکه نقل از حالت دستی خارج و به صورت ماشینی فراوری شد.

نقل های ارومیه تنوع زیادی دارند. نقل بیدمشک، وانیلی، دارچینی، زعفرانی و گل محمدی. اما معروف ترین نقل همان بیدمشک است، دلیلش هم برمی گردد به اینکه در ارومیه، گیاه بیدمشک زیاد است. نقل بیدمشک، نقل مغزداری ست.

خلال بادام را در بیدمشک خشک که ترک ها به آن پیش پیشا می گویند، می گذارند و بعد آب و شکر را مثل روکش رویش می ریزند. در آخر هم عرق بیدمشک به آن اضافه می نمایند. به این نقل، نقل ابریشمی هم می گویند؛ به خاطر ظاهر ابریشمی اش. اگر در ارومیه بودیم و جز نقل بیدمشک خواستیم نقل دیگری بخریم، نقل گل محمدی و نقل زعفرانی هم خوش عطروطعم اند.

از کجای شهر بخریم؟ سوغات ارومیه و نقل را می توان از بازار ارومیه در خیابان امام خرید. نقل و حلوای یاس و لوکس در این خیابان معروفند. در جاده شهید کلانتری هم چند نقل فروشی پیدا می کنیم. نقل و حلوای فافا در خیابان مدرس و جنب فروشگاه رفاه هم از نقل فروشی های خوب شهرند.

حلوا

ارومیه سوغات معروف دیگری هم به اسم حلوای هویج دارد. این حلوا سر سفره شب یلدای نه تنها ارومیه ای ها که بیشتر مردم آذربایجان غربی پیدا می گردد.

جز این، ارومیه ای ها حلوای گردویی هم دارند که برای درست کردنش شیره انگور، گلوگز و شکر را در دیگی مسی می ریزند. بعد که جوش آمد زیرش را کم می نمایند و به آن چوبک هم اضافه می نمایند. بعد مواد را دو تا سه ساعت باهم مخلوط می نمایند و مغز گردو در آن می ریزند. حلوای معروف ارومیه را هم می توان از همان جاده کلانتری، بازار ارومیه یا قنادی های سطح شهر خرید.

عرقیجات

ارومیه آب وهوای مساعدی دارد، برای همین هم گیاه های کوهی زیادی در این شهر رشد می نماید که خاصیت درمانی هم دارند. یکسری از آنها اعصاب را آرام می نمایند و تعدادی از آنها به کار بیماران قلبی، تنظیم فشارخون و تصفیه خون می آیند.

بیشتری ها در سفر به این شهر بیدمشک و بادرنجبویه می خرند؛ چون احتمالا از بقیه معروف ترند. با بیدمشک شربت درست می نمایند و این شربت برای درمان سرگیجه، کم خونی و تقویت قلب خوب است. بادرنجبویه هم بیشتر ضدافسردگی ست.

شیرینی

در قنادی های سطح شهر، شیرینی های مخصوص ارومیه را هم می توان پیدا کرد. یکی از این شیرینی ها باستخ یا لوزانک است که برای درست کردنش آب، شیره انگور، گلاب و شکر به کار می آید و رویش هم گردو می ریزند.

شیرینی معروف دیگر تنور شیرینی سی است، یعنی شیرینی ای که در تنور پخته می گردد. مواد این شیرینی خیلی ساده است. خمیرش از آرد و ماست و شکر درست می گردد و بعد از اینکه رویش زرده تخم مرغ زدند، آن را در تنور می گذارند.

انتخاب دیگر سوجوق است. سوجوق همان باسلوق است که با شیره انگور و نشاسته و گلاب، گرد درستش می نمایند و رویش پودر نارگیل می ریزند. بهترین این شیرینی ها را می توان از شیرینی فروشی تک درخت در خیابان سلطانی، بازار ارومیه و شیرینی فروشی عسل در خیابان شیخ تپه، نبش کوی 13 خرید.

برای خرید سوغات در ارومیه، جز خوردنی، می توانیم سراغ خرید صنایع دستی برویم. پارچه های رودوزی شده، ظرف وظروف ظریف کاری که خیلی شبیه منبت کاری ست و پارچه های چا پ دار از این صنایع دستی ست.

عکس: خبرگزاری ایرنا و ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11685

به "سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید