سونی حاضر است PS5 را با ضرر بفروشد

به گزارش مهسان بلاگ، اینطور که به نظر می رسد، مشخصه های زیادی درباره کنسول نسل بعد پلی استیشن هنوز نهایی نشده است. مدیر اقتصادی سونی به تازگی از عرضه کنسول پلی استیشن 5 صحبت نموده. ظاهرا هنوز حتی سونی هم درباره قیمت نهایی پلی استیشن 5 مطمئن نیست.

سونی حاضر است PS5 را با ضرر بفروشد

مثل همواره، هفته گذشته شاهد برگزاری کنفرانس خبری سونی برای ارایه آمار و ارقام تجاری سه ماهه اقتصادی گذشته به سهامداران این شرکت بودیم. صحبت های همیشگی و ارایه آماری مثل تعداد فروش پلی استیشن 4 و مشترکان پلی استیشن پلاس به جای خود، سونی در این کنفرانس صحبت های کوتاهی از کنسول نسل بعد خود یعنی پلی استیشن 5 کرد. مدیر ارشد اقتصادی سونی با اشاره به پلی استیشن 5 گفت که بعضی از بخش های این کنسول هنوز تثبیت و نهایی نشده اند.

هیروکی توتوکی، مدیر ارشد اقتصادی سونی، با اشاره به این که فاکتورهای ناشناخته ای هنوز هم وجود دارند، گفت که آن ها به دنبال پیدا کردن تعادلی بین قیمت و درآمد حاصل از سخت افزار پلی استیشن 5 هستند.

در کنفرانس اقتصادی سونی، یکی از سهامداران از هیروکی توتوکی درباره چگونگی ورود به نسل بعد بازی های ویدیویی پرسید. سونی پیش از این درباره اهدافی که برای معرفی و جذب کاربران پلی استیشن به پلی استیشن 5 دارند، از جریانی بسیار روان صحبت نموده بود. سوال به این شکل مطرح شد که سونی دقیقا چه برنامه هایی در واحدهای بازاریابی یا تحقیق و توسعه دارد و این که چه عواملی تحت کنترل این شرکت هستند.

توتوکی در پاسخ به این سوال گفت: در اولین حرکت، باید مطمئن شویم که کاملا روی هزینه های فراوری و هزینه های کارگران و کارمندان کنترل داریم. این ها باید کاملا کنترل شوند. میزان فراوری اولیه بسیار مهم است؛ این که پس از آنالیز، از میزان فراوریی که می توانیم برای عرضه اولیه داشته باشیم، مطمئن شویم. با بخش های فراوری و فروش مشغول کار هستیم تا میزان صحیحی را برای عرضه آماده کنیم.

مدیر ارشد اقتصادی سونی در ادامه می گوید که هنوز قیمت پلی استیشن 5 تعیین نشده است. توتوکی ادامه داده است: چون مشغول رقابت در این حوزه هستیم، چیزهایی هستند که برای مان کاملا واضح نیستند و به همین دلیل صحبت از قیمت در حال حاضر بسیار سخت است.

تعیینا توتوکی به نحوه قیمت گذاری رقیب اصلی پلی استیشن 5، یعنی ایکس باکس نسل بعد، اشاره دارد. یکی از عوامل اصلی پیروزی سونی و پلی استیشن در نسل فعلی کنسول های بازی، قیمت پایین تر پلی استیشن 4 از رقیب خود یعنی ایکس باکس وان بود. پلی استیشن 4 با قیمتی صد دلار ارزان تر از ایکس باکس وان وارد بازار شد، آن هم در عین این که قدرت سخت افزاری بیشتری داشت و این موضوع کاملا روی فروش اولیه این کنسول تاثیر گذاشت. مطمئنا سونی می خواهد تمام کوشش خود را برای تکرار این حرکت انجام دهد.

او ادامه داده است: با توجه به سطح قیمت، محبور هستیم تا میزان بازاریابی و تبلیغات را تعیین کنیم و این که دقیقا تا چه مقدار و چه نوع هزینه هایی را حاضر هستیم برای آن پرداخت کنیم.

واضح است که سونی هنوز نه تنها قیمت نهایی پلی استیشن 5 را تعیین ننموده، بلکه درباره موضوع های مختلف دیگری هم تصمیم گیری ننموده است؛ عواملی که همگی از قیمت کنسول تاثیر می گیرند. توتوکی معتقد است که آن ها باید به سطح تعادل مناسبی برسند. او ادامه داده است: اینجا بحث تعادل مطرح می گردد و چون فعلا درگیر تعادل هستیم، نمی توان در حال حاضر قیمتی قطعی را ارایه داد. با این حال وقتی من به جریان بسیار روان اشاره کردم، منظورم این بود که ما قطعا بهینه ترین روش را انتخاب خواهیم کردیم و تمام کوشش خود را می کنیم تا بهترین تعادل را داشته باشیم تا نهایتا در طول عمر این محصول، به سوددهی برسیم.

مدیر اقتصادی سونی تعیینا در جمله آخر خود به این موضوع اشاره می نماید که برنامه آن ها برای سخت افزار پلی استیشن 5، رسیدن به سوددهی در طول عمر این کنسول است؛ یعنی احتمال این که سخت افزار پلی استیشن 5 در سال های ابتدایی خود با ضرر عرضه گردد، به هیچ وجه دور از ذهن نیست. کنسول های قبلی سونی یعنی پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 هم هر دو در ابتدا و برای مدت یکی دو سال، با ضرر به فروش رسیدند.

سونی در سال های ابتدایی عرضه این کنسول ها کوشش کرد تا با فروش نرم افزار یا همان بازی، ضرر ناشی از فروش کنسول ها را پایین بیاورد. پلی استیشن 5 قرار است بازی های پلی استیشن 4 را تمام و کمال اجرا کند، در نتیجه سونی در موقعیت بسیار بهتری به نسبت کنسول های قبلی خود قرار گرفته است. این ظرفیت وجود دارد تا سونی کنسول پلی استیشن 5 را با ضرر بفروشد، ولی با فروش بالای بازی، سرویس های اشتراکی مختلف و محتوای دیجیتال مختلف، این ضرر را تا مقدار بسیار زیادی جبران یا حتی کاملا از آن جلوگیری کند.

در حالی که تصور می کردیم سونی بخواهد در حرکتی شبیه به آنچه برای رونمایی پلی استیشن 4 برنامه ریزی نموده بود، کنسول جدید خود را در ماه جاری میلادی رونمایی کند، سونی به تازگی در وب سایت رسمی پلی استیشن حرفی مقابل این موضوع زده است. سونی در صفحه ای که برای پلی استیشن 5 روی سایت خود ساخته، به این موضوع اشاره نموده است که آن ها فعلا آمادگی صحبت از پلی استیشن 5 را ندارند. در نتیجه احتمالا باید قید ماه فوریه را بزنیم و در ماه های آینده منتظر مراسم رونمایی پلی استیشن 5 باشیم.

امتناع سونی از انتشار اطلاعات رسمی پلی استیشن 5 این موضوع را کم و بیش تایید می نماید که این شرکت میخواهد در مراسمی بزرگ، تمام جزییات و اطلاعات پلی استیشن 5 را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. با توجه به آماده نبودن این اطلاعات، فعلا هم خبری از مراسم رونمایی پلی استیشن 5 نخواهد بود؛ مگر این که سونی بخواهد مثل پلی استیشن 4 یک کنسول را بدون نمایش سخت افزار معرفی کند که کاملا دور از ذهن به نظر می رسد.

پلی استیشن 5 پاییز سال آینده وارد بازار خواهد شد.

بخوانید:

اولین اطلاعات رسمی PS5 منتشر شد؛ منتظر بزرگترین جهش ممکن باشید

کیت توسعه نرم افزاری پلی استیشن 5 را ببینید

پلی استیشن 5 پاییز سال آینده عرضه می گردد

اولین اطلاعات از دسته پلی استیشن 5 منتشر شد

جیم رایان، رییس پلی استیشن: به آینده خوش بینم

سونی سال جاری هم به E3 نمی آید و این بهترین تصمیم است

مجله دیتاپد: دیتاپد، با مجله فناوری و تخصصی رایانه از همه چیز سر در بیاورید.

تفطن: تفطن: مجله مطالب خواندنی سفر و گردشگری

مجله آراد: مجله آراد: گفتگوی آزاد و اخبار روز

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34678

به "سونی حاضر است PS5 را با ضرر بفروشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونی حاضر است PS5 را با ضرر بفروشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید