طیبی: جای خالی یک نهاد متولی استفاده از فناوری بومی در بدنه اجرایی کشور، 40 هزار شغل پایدار خرد و خانگی در 31 استان ایجاد می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس جهاد دانشگاهی یکی از مهم ترین اشکالات چرخه فراوری تا کاربرد فناوری در کشور را نبود متولی توسعه و کاربرد فناوری می داند تا اگر یک فناوری باکیفیت و قابل رقابت فراوری شد اما استفاده نشد، این متولی پیگیری و مطالبه گری کند.

طیبی: جای خالی یک نهاد متولی استفاده از فناوری بومی در بدنه اجرایی کشور، 40 هزار شغل پایدار خرد و خانگی در 31 استان ایجاد می گردد

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، فاطمه سامعی؛ مجموعه جهاد دانشگاهی یکی از مجموعه هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور، تاسیس شد و نقشه راه این نهاد، فعالیت متمرکز در حوزه علم و فناوری در کشور هدف گذاری شد. این مجموعه در سال 1359 به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

امروز مدیریت این مجموعه با چندین دهه سابقه فعالیت در بومی سازی فناوری معتقد است که جای یک سازمان یا نهاد در بدنه اجرایی کشور خالی است. نهادی که در زمینه استفاده از فناوری بومی متولی باشد و مطالبه گری کند.

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا هنوز یک نهاد در حوزه فناوری بومی در کشور کم داریم یا نه؟ ویدئوی زیر را ببینید:

پس از گذشت 40 سال از انقلاب، این مجموعه دستاوردهای زیادی در حوزه بومی سازی فناوری در کشور داشته است که بسیاری از این دستاوردها فقط جز از راه پیگیری مجددانه و سرسختانه برای شروع و پیمودن راستا سخت فراوری و بومی سازی یک فناوری حاصل نمی شد. کار سختی که اجرای آن عزمی پایدار می خواهد و مدیران و جوانانی سرسخت .

جهاد دانشگاهی کشور در سال 1359 به فرمان امام خمینی (ره) با متمرکز در حوزه علم و فناوری تاسیس شد و تا به امروز دستاوردهای زیادی در حوزه بومی سازی فناوری داشته است. این مجموعه بین مردم با آموزش ها و پژوهشگاه رویان هم شناخته شده است

علاوه براین، مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با آموزش هایش بین عموم مردم جامعه شناخته شده است و همچنین پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی یکی دیگر از نمادهای آشنای این مجموعه بین مردم است.

در حال حاضر حمیدرضا طیبی مدیریت مجموعه جهاد دانشگاهی کشور را عهده دار است.

حمیدرضا طیبی، متولد سال 1337 در لواسان استان تهران است. وی دیپلم ریاضی را در دبیرستان فلسفی و مدرک کارشناسی را در سال 1364 از دانشگاه علم و صنعت تهران گرفته است. سپس برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به هند رفت و پس از آن هم برای تکمیل تحصیلات در مقطع دکترای برق، دانشگاه برادفورد انگلیس را انتخاب کرد و در سال 1393 تحصیل را به پایان رساند.

طیبی از ابتدای تاسیس مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور، به این نهاد پیوست. در سال های 1385 تا 1389 ریاست جهاددانشگاهی را بر عهده داشت و همچنین از سال 1393 تا به امروز عهده دار این مسئولیت بوده است.

مهم ترین اتفاق ها در مجموعه جهاد دانشگاهی را در سالی که گذشت از حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور جویا شده ایم و درباره اهم فعالیت ها و اقدامات این مجموعه در حوزه بومی سازی دانش و فناوری در کشور و برطرف وابستگی ها به خارجی ها با او گفت وگو نموده ایم.

آنچه در گفت وگوی خبرنگار با حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی می خوانید:

ایجاد اشتغال خرد و خانگی در 31 استان

توانمندسازی 40 هزار نفر برای ایجاد اشتغال پایدار

نقد اساسی به چرخه فراوری تا کاربردی شدن فناوری در کشور

جای خالی سازمان توسعه فناوری در بدنه اجرایی کشور

چرا متولی کاربردی شدن فناوری در کشور نداریم؟

برداشت 3.4 میلیارد یورویی از صندوق ارزی برای طرح های فناورانه منوط به نظر مجلس

امید تازه برای ساخت نخستین بیمارستان سلول درمانی

توانمند سازی 40 هزار نفر برای ایجاد کسب و کارهای خرد و مشاغل در 31 استان

فارس: یکی از وظایفی که به مجموعه جهاد دانشگاهی سپرده شد، طرح توسعه کسب وکارهای خرد و خانگی است. این طرح به کجا رسید؟

فاز دوم این طرح شامل توانمندسازی 40 هزار نفر برای ایجاد کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی در 31 استان است و در فاز سوم پایدارسازی این مشاغل هدف گذاری شده است. که جهاد دانشگاهی در ابتدا مسئول اجرای پایلوت این طرح در 9 استان شد و طرح نتایج موفقی داشت و از این رو در ادامه مسئولیت بیشتر در 31 استان در این طرح به مجموعه جهاد دانشگاهی سپرده شد.

طیبی: طرح توسعه کسب وکارهای خرد و خانگی، فعالیت مشترکی بین وزارت کار و مجموعه جهاد دانشگاهی است. هدف از این طرح، پیاده سازی وزارت کار در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در بخش کسب وکارهای خرد و خانگی در منطق روستایی و کمتر برخوردار استان های کشور است و تمامی مولفه های لازم برای ایجاد شغل پایدار دیده شده است، به نحوی که به افراد براساس امکانات و ظرفیت بومی، مهارت لازم برای اشتغال آموزش داده گردد که بتوانند محصولات باکیفیتی را با سطح استاندارد لازم فراوری نمایند و در ادامه هم با برندسازی برای فروش محصولات فراوریی به فراورینماینده در روستا و استان ها یاری می گردد. زیرا یکی از شروط لازم برای پایداری مشاغل ایجاد شده، ایجاد زنجیره کامل فراوری تا فروش است و اگر فراورینماینده به هر دلیل در فروش محصول فراورینموده ناتوان باشد، منطقی است که شغل پایدار نمی ماند.

فاز دوم این طرح شامل توانمندسازی 40 هزار نفر برای ایجاد کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی در 31 استان است و در فاز سوم پایدارسازی این مشاغل هدف گذاری شده است. که جهاد دانشگاهی در ابتدا مسئول اجرای پایلوت این طرح در 9 استان شد و طرح نتایج موفقی داشت و از این رو در ادامه مسئولیت بیشتر در 31 استان در این طرح به مجموعه جهاد دانشگاهی سپرده شد.

جای خالی سازمان توسعه کاربرد فناوری در بدنه اجرایی کشور

فارس: مهم ترین نقدی که به چرخه فراوری تا کاربرد فناوری در کشور وارد می دانید چیست؟

طیبی: یکی از اشکالات اساسی در چرخه فراوری تا کاربرد فناوری در کشور این است که به این چرخه به شکل یک زنجیره کامل نگاه نمی کنیم و در پروژه های مختلف شاهد هستیم که هر تکه از این چرخه به طور مجزا دیده و انجام می گردد که این دیدگاه آفت های بسیاری دارد، در حالی که معتقدیم فراوری تا کاربردی شدن یک فناوری در کشور یک زنجیره به هم پیوسته است.

همچنین یکی دیگر از اشکالات ساختاری در چرخه فراوری تا کاربرد فناوری در کشور این است کهدر بدنه اجرایی کشور جای یک ساختار متولی کاربرد فناوری خالی است. در حال حاضر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری متولی فراوری فناوری در کشور است اما سازمان متولی کاربرد فناوری در کشور نداریم.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری متولی فراوری فناوری در کشور است اما سازمان متولی کاربرد فناوری در کشور نداریم و جای یک ساختار متولی کاربرد فناوری در بدنه اجرایی کشور خالی است که اگر از فناوری بومی در کشور استفاده نشد این سازمان پیگیری کند و در مقام مطالبه گر برآید

رویه کار اکنون به این شکل است که علمی و فناوری رئیس جمهوری بودجه و دستورالعمل های لازم برای یاری به فراوری فناوری را در اختیار دارد و در این زمینه هم مسئولیت خود را انجام می دهد اما پس از اینکه فناوری فراوری شد، سازمانی متولی کاربردی شدن این فناوری در کشور نیست و به همین علت است که چرخه فراوری تا کاربرد فناوری در کشور معیوب است.

در یک چرخه کامل و صحیح از فراوری تا کاربرد فناوری در کشور، باید یک فناوری با کیفیت و استاندارد و دارای قابلیت رقابت فراوری گردد و اگر با این شرایط فراوری شد و در کشور مورد استفاده قرار نگرفت، با متولیان برخورد گردد.

برداشت 3.4 میلیارد یورویی از صندوق ارزی برای طرح های فناورانه منوط به نظر مجلس

فارس: سال جاری در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال 99، دولت پیشنهاد داده بود که حدود 3.4 میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای طرح های نوآورانه و فناورانه برداشت کند که به دلیل توانایی جهاد دانشگاهی در انجام پروژه های فناورانه و نوآورانه امکان مشارکت در پروژه های مربوط به این بند و استفاده از اعتبارات در نظر گرفته شده در آ برای این مجموعه می توانست فراهم گردد. آیا استفاده از این اعتبار فراهم می گردد؟

طیبی: مجموعه جهاد دانشگاهی مجموعه ای عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امروز می توانیم بگوییم تقریبا فقط 20 درصد منابع خود را از دولت و بودجه دولتی دریافت می نمایند و مابقی درآمدهای این مجموعه از آموزش ها و اجرای پروژه های فناورانه و پروژه های دانش بنیان بدست می آید.

تجربه نشان داده که در مجموعه جهاد دانشگاهی اگر بخواهیم تنها وابسته و متکی به بودجه دولتی باشد، نمی توانیم پروژه ها را به پایان برسانیم و از این رو همیشه برای بدست آوردن منابع اقتصادی جدید برای اجرای پروژه ها به طرق گوناگون از جمله مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پروژه های فناورانه و دانش بنیان کوشش نموده ایم. سال جاری در لایحه ای که دولت برای بودجه سال 99 به مجلس پیشنهاد داد، بودجه جهاد دانشگاهی در سال 99 حدود 8 درصد رشد داشت که البته با این حال در مجموع به تناسب پروژه هایی که در جهاد دانشگاهی در دست اجرا است، بودجه زیادی نیست و درخواست افزایش بودجه داشتیم که هنوز بودجه در مجلس به تصویب نرسیده و با توجه به نزدیکی به پایان سال فعلا هم دیگر در دست آنالیز در مجلس نیست.

در لایحه پیشنهادی بودجه 99 به مجلس، دولت پیشنهاد داد که مبلغ سه میلیارد و 425 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی در سال 99 به صورت تسهیلات ارزی در چندین بخش فناورانه هزینه گردد که این اعتبار تازه، امیدی را برای اختصاص منابع بیشتر به اجرای پروژه های فناورانه و نوآورانه در کشور رقم زد

در بودجه سال 98 مبلغ 15 میلیون یورو برای 31 طرح فناورانه جهاد دانشگاهی تخصیص داده شد که در لایحه پیشنهادی بودجه 99 هم 15 میلیون یورو در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر سال جاری در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، دولت پیشنهاد داد که مبلغ سه میلیارد و 425 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی در سال 99 به صورت تسهیلات ارزی در چندین بخش فناورانه هزینه گردد که با توجه به پیش بینی این بند در بودجه، درخواست داشتیم اعتبار 15 میلیون یورویی مجموعه جهاد دانشگاهی برای اجرای 31 طرح فناورانه هم به 30 میلیون یورو افزایش یابد که شنیدم این پیشنهاد برداشت از صندوق ذخیره ارزی در آنالیز لایحه پیشنهادی بودجه 99 در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب نرسیده و حذف شده است و در نتیجه بعدا باید در این باره اظهارنظر کرد.

امید تازه برای ساخت نخستین بیمارستان سلول درمانی

فارس: زمانی برنامه ساخت نخستین بیمارستان سلول درمانی در کشور توسط مجموعه جهاد دانشگاهی مطرح شد اما به دلایلی این کار اجرایی نشد، آخرین اخبار در این باره چیست؟

طیبی: با تحقیقاتی که در مجموعه رویان جهاد دانشگاهی در زمینه پزشکی فراوری مثل و سلول های بنیادی صورت گرفته و موفقیت هایی که به دست آمده است، ایجاد ساخت بیمارستان سلول درمانی برای استفاده عملی از دستاوردهای علمی حاصل شده در علم سلول درمانی و توسعه این دانش مطرح شد که با توجه به اینکه تا به امروز بیمارستانی ویژه این موضوع نداشته ایم، احتیاج به ساخت بیمارستان سلول درمانی احساس شد.

اگرچه پروژه امید بخش ساخت نخستین بیمارستان سلول درمانی در کشور برای چند سالی متوقف شد، اما امیدهای تازه ای از ادامه یافتن این پروژه به گوش می رسد و شاید در آینده نزدیک این پروژه در محلی نزدیک به ساختمان های پژوهشگاه رویان از سر گرفته گردد

پروژه با مشارکت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه تهران کلید خورد و زمین لازم را سازمان اوقاف در اختیار گذاشت و قرار شد شهرداری برای ساخت یاری کند که وقتی حامی پروژه نتوانست بودجه پیش بینی شده را تامین کند پروژه در مرحله گودبرداری متوقف شد، اما زمین در نظر گرفته شده موجود بود و اخیرا صحبت هایی برای تعویض زمان اولیه با زمین جدیدی نزدیک ساختمان های رویان صورت گرفته است. در این باره در آینده و پس از نهایی شدن موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

پایانی پیغام/

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 38308

به "طیبی: جای خالی یک نهاد متولی استفاده از فناوری بومی در بدنه اجرایی کشور، 40 هزار شغل پایدار خرد و خانگی در 31 استان ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طیبی: جای خالی یک نهاد متولی استفاده از فناوری بومی در بدنه اجرایی کشور، 40 هزار شغل پایدار خرد و خانگی در 31 استان ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید