علل و علائم عفونت گوش کودک و بهترین راههای درمان آن

به گزارش مهسان بلاگ، عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. این اتفاق زمانی می افتد که مایع در قسمت پشت پرده گوش کودک ایجاد شود و سپس گوش آلوده می شود.این عفونت ها اغلب از سرماخوردگی معمولی یا حساسیت ایجاد می شود.

علل و علائم عفونت گوش کودک و بهترین راههای درمان آن
عفونت گوش کودک متنوع و گوناگون است. اما بیشتر ان ها علائم و عوارض تقریبا یکسانی دارند و ان هم درد گوش، ترشح مایعات از گوش و عفونت های که از خفیف تا شدید دسته بندی می شوند. متاسفانه عفونت گوش جدی گرفته نمی شوند و دیرکرد درمان ان عوارض جبران ناپذیری را همیشه بر جای می گذارد که گاهی منجر به از دست دادن شنوایی دائمی می گردد.

علل عفونت گوش میانی در بچه ها:

عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و یا ویروس باشد. این اتفاق زمانی می افتد که مایع در قسمت پشت پرده گوش کودک ایجاد گردد و سپس گوش آلوده می گردد.

این عفونت ها اغلب از سرماخوردگی معمولی یا حساسیت ایجاد می گردد. از آنجا که لوله مسدود شده گوش میانی را به پشت گلو و بینی متصل می کند، وظیفه تخلیه مایعات موجود در این منطقه را بر عهده دارد با این حال، در پی سرما خوردگی، سینوزیت یا انسداد ناشی از لوله تنفسی، ترشحات گوش در پشت پرده به دام می افتد و باعث درد و فشار می گردد.

این اتفاقات از باکتری ها و ویروس هایی استقبال می کند که در محدوده تاریک، گرم و مرطوب گوش میانی رشد می کنند و منجر به عفونت میگردد.بعضی دلایل دیگر برای شیپور استاش که متورم یا مسدود شده اند، عفونت سینوسی، خلط زیاد، آدنوئید آلوده و یا در معرض دود توتون بودن است.

از آنجا که نوزادان سیستم های ایمنی توسعه نیافته ای دارند، آن ها اهداف آسانی برای این بیماری ها هستند.

استفاده از پستانک هم ممکن است خطر عفونت های گوش میانی را در بچه ها و بچه ها نوپا افزایش دهد.

نشانه های عفونت گوش میانی در بچه ها:

علاوه بر درد، علائم دیگری در میان بچه ها وجود دارد.

* تب 38 درجه فارنهایت (100.4 F) یا -بالاتر

* کاهش انرژی

* مشکل شنوایی

* چرک - ترشحاتی از گوش کودک

* احساس فشار یا پر بودن در گوش

* بوی نامطبوع گوش

بچه ها و نوزادان مبتلا به عفونت گوش نیز ممکن است این موارد را داشته باشند:

* مالیدن یا کشیدن گوش هایشان

* بی توجه نسبت به صداهای خاصی

* کج خلق و یا بی قرار شدن غیرمعمول

* از دست دادن اشتها

* از دست دادن تعادل، گاهی اوقات در عفونت گوش می تواند باعث گیجی در بچه ها گردد که می تواند آن ها را مستعد افتادن و تصادف کند.

* مالیدن یا کشیدن گوش از علائم عفونت گوش بچه ها

عوامل خطر برای گوش میانی در بچه ها:

نوزادانی که در حال نوشیدن شیر هستند، هنگام دراز کشیدن خطر ورود شیر به شیپور استاش وجود دارد که باعث التهاب می گردد.

بعضی دیگر از عوامل خطر ابتلا به عفونت های گوش حاد در نوزادان، عبارتند از:

* تغییرات در ارتفاع و یا آب و هوا

* تاریخچه خانوادگی عفونت های گوش

* استفاده از پستانک در سنین پایین:استفاده از پستانک باید پس از 6 ماهگی کاهش یابد تا خطر ابتلا به عفونت گوش کمتر گردد.

* بچه های که زیر 5 سال سن دارند، شیپور استاش کوتاه تری دارند.

* بچه های که به مهد کودک می فرایند، در معرض ابتلا به عفونت های شایعی مثل سرماخوردگی قرار دارند.

* بچه ها مبتلا به آلرژی های فعال.

* قرار داشتن در معرض دود سیگار می تواند منجر به عفونت شیپور استاش گردد.

* بچه های که با شیر مادر تغذیه نمی شوند، از آنتی بادی ویژه ای بهره مندنیستند که به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

* بچه های که کام شکاف دار دارند، معمولاً لوله استتاش متورمی دارند.

* استفاده از پستانک از عوامل خطر عفونت گوش کودک

نکات پیشگیرانه از عفونت گوش کودک:

حداقل به مدت 6 تا 12 ماه کودکتان را با شیر خودتان تغذیه کنید، چون شیر مادر حاوی آنتی بادی مبارز با بیماری است.

* دور کردن نوزاد از دود سیگار

* به باز کردن لوله استاش او که داخلش پر از مایعات است کمک کنید تا مایع به دام افتاده تخلیه گردد.

* اگر به نوزادتان شیر می دهید، نوزاد را در حالت نیمه عمودی نگه دارید تا به لوله استاش باز نگردد.

* به محض اینکه کودک به سن و سالی می رسد که می تواند بطری را خودش نگه دارد، بطری را با فنجان عوض کنید.

* به نوزادتان آموزش دهید که مایعات را از یک فنجان معمولی بنوشد.

* از قرار دادن کودک خود در شرایط سرد و در جاهایی که حشرات و آنفولانزا خیلی زیاد است، خودداری کنید.

* دقت کنید که فرزندتان تمام واکسن هایش را انجام داده باشد.

* نوشیدن مایعات با فنجان برای جلوگیری از عفونت گوش کودک

چه زمانی باید برای عفونت گوش کودک به پزشک مراجعه کرد؟

به محض این که فکر کردید نوزادتان از عفونت گوش رنج می برد، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

پزشک با دقت به گوش کودک شما نگاه خواهد کرد. او تایید می کند که آیا ناراحتی ناشی از عفونت است یا شرایط دیگر.

اگر پرده گوش قرمز یا متورم باشد یا ترشحاتی داشته باشد، احتمال این وجود دارد که این بیماری یک عفونت باشد. پرده گوش معمولاً در چند هفته درمان می گردد، در بعضی موارد، می تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی کودک گردد.

مهم است که وقتی برای اولین بار علائم عفونت احتمالی را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کودک شما نیاز به درمان دارد یا خیر.

نکاتی برای کاهش عفونت گوش کودک

عفونت گوش کودک چه زمانی اتفاق می افتد

طبق آمار های انجام شده، معمولا از دو نفر کودک زیر 3 سال یکی از ان دو به عفونت گوش مبتلا است. بعضی از نوزادان هم به راحتی به عفونت گوش مبتلا می شوند، این بچه ها شامل بچه ها مبتلا به سندرم داون، شکاف کام و شکاف لب یا مبتلا به آلرژی هستند. همچنین پسرها بیشتر از دختران تحت تأثیر عفونت گوش قرار دارند.

در رتباط با مسئله قومیت باید گفت بومیان آمریکایی در معرض خطر عفونت گوش بیشتری نسبت به سایر گروه های قومی هستند. اما هنوز روش ها و پیشگیری های وجود دارد که می توانید عفونت گوش را به حداقل برسانید.

عدم تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر می تواند در جلوگیری از عفونت گوش کودک و بهبود عملکرد گوش داخلی بسیار موثر و کارساز باشد.در حقیقت، زمانی که به کودک خود شیر می دهید، احتمال اینکه کودک شما از عفونت گوش مصون بماند، بسیار زیاد است.

سیگار کشیدن

با سیگار کشیدن و دود سیگار خطر ابتلا به عفونت گوش را تا 50 درصد افزایش می دهید! مطالعات نشان می دهد که ذرات دخانیات می توانند لوله های موجود در گوش داخلی را تحت تاثیر قرار دهند و لو له ها را الوده به عفونت کنند. همچنین اگر کودک در خانه داشته باشید احتقان گوش داخلی باعث عفونت شدید گوش در کودک می گردد و درمان را با زحمت و ازار کودک همراه می کند.

این موضوع را هم دقت کنید که اگر حتی بیرون از خانه سیگار بکشید به علت باقی ماندن ذرات و خاکه های سیگار بر روی لباس و مو های شما احتمال عفونت گوش هم برای خود شما و هم برای کودک هم چنان موجود است.

عفونت گوش کودک و طرز صحیح غذا دادن به کودک

هنگامی که یک کودک مکیدن و بلعیدن را در حالی که در موقعیت افقی واقع شده است،انجام می دهد؛لوله های گوش داخلی اجازه ورود مایعات از سمت حلق به گوش میانی می شوند و به این طریق مایعات می توانند باعث الودگی گوش شوند وحتی مدتی در ان جا محبوس بمانند و شرایط را حادتر کنند. بنابراین برای شیردهی و مراقبت صحیح از کودک او را به صورت صحیح یعنی متمایل به افقی قرار داده و شیر بدهید و اجازه ندهید شیشه شیر به رختخواب وارد گردد و با حالت دراز کشیده مصرف گردد.

عفونت گوش کودک اجتناب از سرماخوردگی

همانطور که ذرات دخانیات می توانند منجر به عفونت گوش شوند، بنابراین این مسئله در مورد سرماخوردگی هم می تواند صدق کند. محدود کردن خود و قرار نگرفتن در معرض نوزاد و جلوگیری از قرار دادن او در بین افراد بیمار می تواند عفونت گوش کودک را کاهش دهد.

هنگامی که فرزند شما بزرگتر شد، او را تشویق کنید که اغلب اوقات دست هایش را بشوید، مخصوصا قبل از ایکه به چشم، بینی یا دهان خود دست بزند.

عفونت گوش کودک متخصصین اطفال

اگر کودک شما از عفونت های گوش مکررا رنج می برد، متخصص اطفال ممکن است به خاطر جلوگیری از عفونت های بعدی، مدت زمان طولانی را با آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت، صرف کند. یکی دیگر از گزینه های درمان برای بچه ها مبتلا به عفونت گوش مزمن، قرار دادن یک لوله تیپاپونستومی در گوش است، که به مایع اجازه می دهد از گوش میانی بازگشت پیدا کند.اگر عفونت های گوش به نظر می رسد که شنوایی یا یادگیری فرزند شما را مختل کرده اند،در مورد این گزینه های پیشگیری یا درمان با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

چرا بچه ها در معرض عفونت گوش قرار می گیرند؟

خوب باید توجه داشته باشید که عفونت گوش در بچه ها زمانی رخ می دهد که مایع در گوش میانی گیر می کند(یک فضای پر شده از هواست که پشت پرده گوش واقع شده است) و از طریق باکتری یا ویروس عفونی می گردد.

این موضوع بیشتر زمانی رخ می دهد که لوله استاش(گوش میانی بوسیله لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش نامیده می گردد به پشت بینی متصل شده است) مسدود می گردد.

معمولا این مسدودشدگی به خاطر تورم یا گرفتگی ایجاد می گردد که در اثر سرماخوردگی به وجود آمده است. به همین علت است که عفونت گوش معمولا زمانی بروز می کند که کودک دچار سرماخوردگی شده است. آلرژی و حساسیت نیز می تواند باعث عفونت گردد و سپس لوله استاش را مسدود نماید.

آناتومی نیز یک فاکتور اصلی در این موضوع محسوب می گردد. لوله استاش کودک کوتاه تر و با زاویه کمتر است. این موضوع بدین معنی است که مایع و میکروب ها بیشتر در گوش میانی به دام می افتند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن کودک در حال توسعه است و همین امر باعث می گردد سریع تر در معرض بیماری قرار گیرد.

والدین چگونه می توانند عفونت گوش را تشخیص دهند؟

از آنجایی که بچه ها و نوزادان هنوز مهارت های زبانی کافی را برای بیان احساسات و دردهای خود ندارند، تشخیص عفونت گوش بسیار سخت خواهد بود.

بچه های که سن بیشتری دارند می توانند نشانه های موجود را بیان کنند. در این شرایط راحت تر می توان وجود بیماری را تشخیص داد. اما نوزادان قادر به انجام اینکار نیستند.

خوب حالا سوال اینجاست که والدین چگونه می توانند عفونت گوش در نوزادان را تشخیص دهند؟ به طور کلی تب بالای 102 درجه فارنهایت یکی از نشانه های اصلی عفونت گوش محسوب می گردد. کشیدن گوش و بازی کردن با آن نیز می تواند نشانه عفونت باشد. اما به خاطر داشته باشید که این گزینه نشانه قابل اعتمادی نیست.

عفونت گوش در بچه ها بسیار دردناک است. بنابراین اگر متوجه بی قراری و گریه های مکرر کودک خود شدید باید به این موضوع شک کنید و از یک پزشک کمک بگیرید. همچنین اگر کودک شما زمانی که دراز می کشد بیشتر از قبل بی قراری و گریه کند، عفونت گوش ممکن است علت اصلی این بی قراری ها باشد زیرا این موقعیت فشاری را بر روی لوله استاش وارد می کند.

سایر نشانه های عفونت گوش شامل خواب سخت، اشتهای کم شده، استفراغ و اسهال است. همچنین ممکن است متوجه شوید که کودک شما به خوبی نمی شنود. او ممکن است پاسخی به صداهای اطراف ندهد. اگر بعد از مدتی شنوایی کودک به حالت عادی بازگشت می توانید مطمئن شوید که عفونت از بین رفته است و گوش او از مایع خالی شده است.

مایع یا ترشحات چرکی که از گوش کودک بیرون می آید نشانه ای برای وجود عفونت محسوب می گردد. این مورد ممکن است نشان دهنده پرده گوش سوراخ باشد. زمانی که مایع موجود در گوش میانی فشار بیشتری بر روی پرده گوش وارد کند ممکن است باعث پاره شدن آن گردد.

چنین شرایطی را پرده گوش سوراخ می نامند. اینگونه سوراخ ها ممکن است زیاد جدی نباشد و خود به خود درمان گردد. با این وجود چنین شرایطی برای کودک بسیار آزاردهنده و دردناک خواهد بود.

آیا برای درمان عفونت گوش به آنتی بیوتیک نیاز خواهیم داشت؟

اگرچه استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش رایج است اما امروزه بیشتر متخصصان تلاش می کنند استفاده از این گزینه را به مراحل نهایی کار بسپارند. در بیشتر موارد، رویکرد صبر و انتظار می تواند موثر باشد.

مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که 80 درصد مواقع، کودک بدون آنتی بیوتیک بهتر خواهد شد. این موضوع بدین خاطر است که یک سوم عفونت های گوش به خاطر ویروس ایجاد می گردد که استفاده از آنتی بیوتیک در این شرایط بی تاثیر است. بعضی از عفونت هایی که در اثر وجود باکتری ایجاد می گردد نیز به خودی خود درمان خواهند شد.

با این وجود، اندازه مشخصی از آنتی بیوتیک می تواند از توسعه و رشد باکتری جلوگیری کند. البته تشخیص استفاده از آنتی بیوتیک بر عهده پزشک متخصص است. در بعضی از موارد نیز کودک شما بر اساس فاکتورهای متعددی همچون سن و شدت نشانه های موجود باید با آنتی بیوتیک درمان گردد.

در بچه های که کمتر از 2 سال دارند تقریبا همه افراد با مصرف آنتی بیوتیک موافق هستند. زیرا در این افراد مهارت گفتاری هنوز توسعه پیدا نکرده است و کودک نمی تواند عفونت و درد گوش را به وضوح بیان کند. در چنین مواردی عفونت گوش ممکن است به موارد حادتری همچون از دست دادن شنوایی منجر گردد.

در بچه های که بیشتر از 2 سال سن دارند می توان گزینه صبر و انتظار را انتخاب کرد. البته اگر نشانه ها شدید باشد باید درمان مناسب اتخاذ گردد. بنابراین اگر کودک شما سالم است، تب بالایی ندارد و درد گوش زیاد ازار دهنده نیست، پزشک سعی خواهد کرد 48 تا 72 ساعت منتظر بماند تا مطمئن گردد شرایط بهبود پیدا می کند.

ممکن است نشانه های موجود در دو یا سه روز به حالت طبیعی باز نگردد اما در این بازه زمانی نشانه ها بهبود پیدا می کند. اگر چنین اتفاقی نیافتاد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

چه کودک شما آنتی بیوتیک دریافت کرده باشد و چه دریافت نکرده باشد باید چند هفته بعد دوباره به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید عفونت به طور کلی از بین رفته است.

در بیشتر موارد عفونت به خوبی درمان می گردد. با اینحال در بعضی از موارد کودک عفونت تکراری گوش را خواهد داشت که در چنین شرایطی باید با یک پزشک متخصص مشورت گردد. او ممکن است از لوله های تهویه استفاده کند و آن را در داخل گوش کودک بگذارد. این گزینه برای جلوگیری از تجمع مایع در گوش کودک مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از بچه ها، مایع ممکن است در گوش میانی باقی بماند.

این مایع کودک را در معرض عفونت های بعدی قرار نمی دهد اما می تواند باعث از دست رفتن شنوایی گردد و با توسعه مهارت های زبانی تداخل ایجاد کند. اگر کودک شما 5 یا 6 عفونت در سال دارد یا بیشتر از سه ماه مایعی در پشت پرده گوش وجود دارد، ممکن است استفاده از این لوله مفید باشد.

نکته:

تمام مطالب این وب سایت، از جمله نظر های پزشکی و سایر اطلاعات مرتبط با سلامت، فقط برای مقاصد اطلاع رسانی است و نباید به عنوان یک تشخیص خاص یا طرح درمان برای هر شرایط فردی مورد توجه قرار گیرد. استفاده از این سایت و اطلاعات موجود در اینجا باعث ایجاد یک رابطه پزشک و بیمار نمی گردد. همیشه به طور مستقیم از مشاوره های دکتر در ارتباط با هرگونه سوال یا مساله ای که ممکن است در رابطه با سلامت خود یا سلامت دیگران داشته باشید، در ارتباط باشید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت مشرق

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100104

به "علل و علائم عفونت گوش کودک و بهترین راههای درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و علائم عفونت گوش کودک و بهترین راههای درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید