علی دایی؛ افتخار در جهان و بایکوت در داخل

به گزارش مهسان بلاگ، روزنامه شرق - سپهر خرمی: نشریه معتبر فورفورتو گزارشی را درخصوص 10 گلزن برتر تیم های ملی فوتبال دنیا منتشر نموده؛ جایی که سال هاست علی دایی بدون رقیب صندلی نخست را در اختیار دارد؛ با این تفاوت که حالا بعد از مدت ها بازیکنی رتبه نخست او را تهدید نموده و او کسی نیست جز کریس رونالدو، کاپیتان تیم ملی پرتغال و مهاجم یوونتوس ایتالیا. گلزنی های پیاپی کریس رونالدو، به خصوص در سال 2019 باعث شد تا بار دیگر بحث آقای گلی دنیا در قامت تیم های ملی تبدیل به سوژه جذاب رسانه های دنیا و همچنین کنفدراسیون دنیای فوتبال (فیفا) لقب بگیرد.

علی دایی؛ افتخار در جهان و بایکوت در داخل

رونالدو؛ علی دایی را به نسل جدید معرفی کرد

شهریار فوتبال ایران بعد از جام دنیای 2006 آلمان از تیم ملی خداحافظی کرد و بعد از آن با حضور در سایپا تحت عنوان مربی- بازیکن به کار حرفه ای خود در زمین مسابقه انتها داد. دایی که 13 سال پیراهن تیم ملی ایران را بر تن نموده بود، توانست در 149 مسابقه ملی 109 بار دروازه رقبا را باز کند، اما از آخرین گل ملی او تا این لحظه بیش از 13 سال گذشته است و طبعا نسل جدید طرفداران فوتبال شناخت زیادی از او ندارند. مجله فورفورتو درباره درخشش علی دایی در اروپا از گلزنی او مقابل چلسی نوشته است: هنگامی که هرتابرلین در یک بازی گروهی لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 با نتیجه 2 بر یک چلسی را شکست داد، گلزن ترین بازیکن بین المللی برای تیم آلمانی کارساز بود که بالاتر از فرانک لبوف بلند شد و دروازه چلسی را باز کرد. علی دایی، مهاجم ایرانی، توانست دوبار برای تیمش گلزنی کند.

لازم به ذکر است در همان فصل بود که کاپیتان تیم ملی ایران پیروز شد در استادیوم سن سیرو دروازه میلان را باز کند تا سالی توفانی را در هرتابرلین پشت سر بگذارد. حالا با گلزنی های پیاپی رونالدو، گل های علی دایی و تاریخچه ورزشی زندگی او برای تازه وارد های علاقه مند به فوتبال بازخوانی می گردد که فوتبالیستی از قاره آسیا بوده که به فاصله هشت سال، دو جام دنیای را تجربه نموده و با حضور در تیم های بایرن مونیخ و هرتابرلین و همچنین راهیابی به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 99 افتخارات زیادی را کسب نموده است. برای نسل جدید هوادارای، یادآوری نام علی دایی افتخار بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می گردد.

میانگین بازی ملی و گلزنی توسط رونالدو شکسته نمی گردد

رونالدوی پرتغالی اولین بازی ملی خود را برای تیم ملی کشورش در سال 2003 انجام داد و حالا بعد از گذشت 16 سال حضور در تیم ملی (چهار سال بیشتر از دوران ملی دایی) به چندقدمی تصاحب عنوان برترین گلزن دنیا رسیده است. لازم به ذکر است علی دایی طی 13 سال و 149 مسابقه ملی توانست 109 بار گلزنی کند، اما کریس رونالدو طی 16 سال و با پشت سرگذاشتن 164 مسابقه ملی توانسته 99 بار گلزنی کند. همچنین یکی از گل های علی دایی در دوران بازی های خود حساب نشد؛ ماجرا از این قرار بود که علی دایی در یکی از ملاقات های انتخابی جام دنیای در استادیوم آزادی توانست از روی نقطه پنالتی دروازه کره شمالی را باز کند که با پرتاب نارنجک از سوی تماشاگران ایران، این مسابقه نیمه تمام رها شد تا یک گل دایی پرپر گردد. با علم به اینکه رونالدو بتواند در مسابقات یوروی پیش رو و همچنین ملاقات های تدارکاتی 10 گل بزند و به رکورد دایی برسد، نمی تواند از لحاظ میانگین بازی ملی و تعداد گل زده از دایی عبور کند.

کرونا؛ صدرنشینی دایی را تمدید کرد

کریس رونالدو به خصوص در دو سال اخیر تعداد گل های ملی را به شکل عجیبی افزایش داد؛ هرچند رقبای ضعیف و بی نام ونشان نیز یاری شایانی به مهاجم یوونتوس کردند تا او به چندقدمی علی دایی برسد. رونالدو در سال 2016 و 2017 توانست به ترتیب 11 و 13 گل وارد دروازه رقبا کند تا به رکورد 84 گل ملی فرانتس پوشکاش مجارستانی برسد. 15 گل زده در سال 2018 و 2019 باعث شد تا او حالا با 99 گل در تعقیب دایی قرار بگیرد. مسابقات تدارکاتی یورو می توانست برگزار گردد که با شیوع ویروس کرونا تمامی مسابقات فوتبال به تعویق افتاد و به تبع آن مسابقات یورو نیز در سال 2021 برگزار خواهد شد.

با ادامه این فرایند حداقل می توان این طور گفت که احتمال اینکه رکورد علی دایی تا انتها سال 2020 شکسته نگردد وجود دارد. همچنین با بالارفتن سن کریس رونالدو و عدم آمادگی بیشتر بازیکنان به لحاظ دورشدن از شرایط مسابقه بعید نیست خللی در فرایند گلزنی کریس ایجاد گردد. این طور می توان گفت که کرونا توفیق اجباری شد که رکورد دایی فعلا حفظ گردد؛ هرچند کاپیتان سابق تیم ملی ایران نسبت به شکسته شدن رکوردش توسط رونالدو پیش تر در تبادل نظر با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا این طور گفته بود: تا زمانی که این رکورد دنیای را در اختیار داشته باشم، احساس غرور می کنم و تصور می کنم برای تمام ایرانی ها این موضوع صادق است؛ همه آن ها از این موضوع خشنود اند؛ درواقع این رکورد به من تعلق ندارد، بلکه متعلق به مردم کشورم است. از شکسته شدن رکوردم ناراحت و ناامید نخواهم شد، زیرا رکورد ها شکستنی هستند؛ این اتفاق برای رکورد من هم خواهد افتاد و خشنودم که بازیکنی به بزرگی رونالدو آن را می شکند؛ واقعا او و نوع بازی کردنش را دوست دارم، رونالدو هنوز در اوج است و همواره او را در جمع سه بازیکن اول دنیا قرار می دهم و برای او آرزوی پیروزیت می کنم.

دایی افتخار دنیا و در داخل؛ بایکوت مطلق!

با گلزنی های رونالدو، حالا بار دیگر نام علی دایی سر زبان ها افتاده است. بیشتر رسانه های معتبر دنیا با دقت این ماراتن گلزنی یک طرفه را پیگیری می نمایند. موضوع کنایه آمیز، اما جایی است که علی دایی را در دنیا به اسم یک بازیکن ایرانی می شناسند که افتخارش برای مردم این کشور است، اما در ایران شهریار فوتبال ایران نمی تواند در تیمی مربیگری کند!

دایی در آخرین گفت وگویش پیرامون اینکه ردصلاحیت شدنش توسط حراست وزارت ورزش باعث شد تا سرمربی تیم ملی نگردد، این موضوع را به نوعی تأیید می نماید. همچنین قوانینی برای انتخابات فدراسیون فوتبال ایران وضع می گردد که شخصیت شناخته شده ای مانند دایی که بیش از 20 سال در فوتبال کشور حضور داشته نمی تواند برای پست ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کند و واجد شرایط و صلاحیت قلمداد می گردد. البته این به آن معنی نیست که علی دایی علاقه ای به احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال داشته باشد، چون خودش پیش تر بار ها عنوان نموده علاقه ای به این سمت ها ندارد. او که به توصیه پدر مرحومش از انجام کار های سیاسی هم سر باز می زند، حالا، اما به دلیل به زبان آوردن جملاتی که رنگ وبوی سیاسی داشته و به مذاق عده ای خوش نیامده، مجبور است بیرون بنشیند و کاری به فوتبال نداشته باشد. این طور می توان گفت دایی در دنیا به عنوان نخبه ایرانی شناخته می گردد، اما در داخل بایکوت است؛ تناقض تلخی که ادامه دارد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53051

به "علی دایی؛ افتخار در جهان و بایکوت در داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی دایی؛ افتخار در جهان و بایکوت در داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید