عوارض بیشتر اعتیاد بر زنان نسبت به مردان

به گزارش مهسان بلاگ، پژوهش ها نشان می دهد که اعتیاد در جمعیت زنان رو به افزایش است که در این میان به نظر می رسد مسائل روانی، آگاهی کم و باور اشتباه نسبت به مصرف مواد مخدر باعث گرایش زنان به مواد مخدر شده است، این درحالیست که تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد در زنان نسبت به مردان عوارض بیشتری دارد.

عوارض بیشتر اعتیاد بر زنان نسبت به مردان

مجتبی غالبی، رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در گفت وگو با خبرنگاران، نکاتی را درباره علت افزایش آمار اعتیاد در زنان، عوارض اعتیاد و تفاوت های ترک اعتیاد زنان نسبت به مردان شرح داد.

1- برخی پژوهش ها نشان می دهد که اعتیاد در زنان رو به افزایش است.

2- براساس تحقیقات حدود 10 درصد مراجعان به مراکز درمان اعتیاد، زن هستند.

3- مسائل اجتماعی، مسائل روانی، آگاهی کم، باور اشتباه نسبت به مصرف مواد مخدر، استفاده بیش از حد از مسکن ها و عدم آگاهی نسبت به عوارض آن و تغییرات فرهنگی از عوامل موثر در گرایش زنان به مصرف مواد مخدر است.

4- امروزه برخی افراد جامعه بر این موضوع متمرکز شده اند که زنان باید اندام مناسبی داشته باشند، از همین رو برخی زنان به سمت کشیدن سیگار و مصرف مواد محرک متمایل می شوند. در این میان برخی دیگر از زنان نیز برای تفریح و اوقات فراغتشان به سمت کشیدن قلیان روی می آورند، این درحالیست که قلیان به مراتب وابستگی سریع تری نسبت به برخی از مواد مخدر دارد.

5- همچنین استرس و خلق منفی نیز از عوامل موثر در اعتیاد است. زنانی که از نظر روانی دارای خلق منفی و استرس هستند، بیشتر از مردان به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می نمایند. در این میان وجود تفاوت های ژنتیکی بین زنان و مردان نیز باعث می گردد، آنها زودتر از مردان وابسته به مواد مخدر شوند، اما در عین حال مسائل محیطی و اجتماعی نیز بسیار مهم تر از مسائل ژنتیکی است.

6- برخی تحقیقات نیز نشان داده زنانی که در سن پایین ازدواج می نمایند، به ویژه اگر ازدواج شان اجباری و با رضایت خودشان نباشد احتمال گرایش به مواد مخدر آنها نیز بیشتر است.

7- مصرف مواد مخدر در بدن زنان به گونه ای اثرگذاری دارد که آنها سریعتر از مردان و با مصرف ماده بسیار کمی به آن وابستگی پیدا می نمایند، البته وابستگی آنها نیز شدیدتر از وابستگی مردان به مواد مخدر است.

8- برخی پژوهش ها نیز حاکی از آن است که زنانی که به مصرف مواد مخدر گرایش دارند به طور متوسط نسبت به مردان سن کمتری دارند و از آنجایی که در سنین کم احتمال آسیب پذیری و تغییرات مغز بیشتر است، وابستگی آنها نیز شدیدتر خواهد بود.

9- زنانی که مخدر شیشه مصرف می نمایند نسبت به مردان بیشتر و با شدت بیشتری دچار تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب، قفل شدن فک، بی اشتهایی و... می شوند، تشدید عوارض مواد مخدر در زنان نسبت به مردان موجب شده تا اهمیت درمان اعتیاد در آنها بیشتر باشد.

10- ترک اعتیاد در زنان و مردان متفاوت است؛ به طور مثال پزشکان برای تجویز داروهای ترک اعتیاد برای مردان محدودیتی ندارند، اما در زنان به ویژه زنان باردار محدودیت هایی وجود دارد. براین اساس پزشکان هنگام تجویز دارو برای زنان باردار دارای اعتیاد به مواد مخدر، داروی متادون که نسبت به سایر داروهای ترک اعتیاد برای این افراد بی ضررتر است را تجویز می نمایند.

11- درمان اعتیاد در زنان به ویژه زنان باردار بسیار سخت است، زیرا نمی توان پاک بودن مطلق را برای زنان بارداری که به ماده مخدر اعتیاد دارند در نظر گرفت و ترجیح بر این است که داروی مخدری مانند متادون جایگزین مواد آنها گردد، این درحالیست که برای ترک سیگار در زنان باردار توصیه می گردد آنها از کشیدن هرگونه سیگار به طور کامل پرهیز نمایند و داروی جایگزینی مانند نیکوتین استفاده ننمایند. همچنین برای ترک مصرف قرص های خواب آور باید، قرص خواب آور طولانی اثر، برای مصرف آنها جایگزین گردد و به تدریج نیز مصرف آن کاهش یابد.

12- بسیاری از بیماری های اعصاب و روان در زنان با اعتیاد بروز می یابد. برخی پژوهش ها حاکی از آن است که 70 درصد زنان معتاد همزمان با اعتیاد دچار بیماری اعصاب و روان می شوند که در این میان خودکشی، افسردگی و اختلال شخصیتی در زنان معتاد، بیشتر از مردان معتاد است. لذا ضروری است آنها هنگام درمان از مشاوران و روانشناسان نیز بهره بگیرند.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 40580

به "عوارض بیشتر اعتیاد بر زنان نسبت به مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض بیشتر اعتیاد بر زنان نسبت به مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید