فیلر یا ژل لب چیست؛ انواع تکنیک ها، عوارض و نحوه انجام آن

به گزارش مهسان بلاگ، این روزها به راحتی می توان تشخیص داد که سطح اعتماد به نفس مردم خیلی کم شده و هیچکس دیگر از ظاهر طبیعی خود راضی نیست. البته تعجبی هم ندارد؛ فضای مجازی و عکس هایی که بسیار حرفه ای و خلاقانه ادیت می شوند باعث می شوند بیشتر مردم نسبت به ظاهر خود ناراضی باشند و در تلاش باشند تا با روش های مختلف ظاهری بی نقص برای خود ایجاد کنند. امروزه فیلر لب یا ژل لب یکی از پرطرفدارترین روش های زیبایی است و خانم های زیادی برای تزریق ژل لب به مراکز درمانی و زیبایی مراجعه می کنند. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم همه چیز درباره فیلر لب، انواع آن، مراقبت ها و عوارض آن را با شما بررسی کنیم. بنابراین اگر شما هم در فکر انجام این کار بودید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فیلر یا ژل لب چیست؛ انواع تکنیک ها، عوارض و نحوه انجام آن

فیلر لب چیست؟

فیلرهای لب نوعی پر کننده پوست هستند که با تزریق به لب، باعث فرم و حجم دادن به لب های شما می شوند. فیلرهای لب از جمله هیالورونیک اسید مصنوعی (HA) تشکیل شده اند. HA یک ماده طبیعی است که در بدن انسان تولید می شود.

چه کسانی تزریق فیلر لب انجام می دهند؟

اینکه ژل لب تزریق کنید یا خیر، یک تصمیم کاملا شخصی است و به این بستگی دارد که شما از ظاهر خود چگونه بیشتر لذت می برید. اما مانند هر کاری، برای تزریق ژل لب هم باید نکاتی را در نظر بگیرید.

  • شما باید از شرایط و سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشید.
  • انتظارات واقع بینانه از انجام این کار و نتیجه آن داشته باشید.
  • برای انجام تزریق، نباید هیچ گونه عفونت فعال دهانی از جمله تبخال داشته باشید.

بیشتر افرادی که تزریق لب انجام می دهند می خواهند که لب هایشان مقدار بزرگ تر و حجیم تری داشته باشد؛ این کار ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

  • بازگرداندن مقدار لب طبیعی تان؛ با بالاتر رفتن سن، ممکن است لب های شما کوچک تر و نازک تر شوند. همچنین فیلتروم لب (گودی بین بینی و لب بالایی که به آن بوسه گاه هم گفته می شود) ممکن است بلندتر و صاف تر شود و فاصله بین گوشه های دهان نیز ممکن است افزایش پیدا کند.
  • اصلاح فرم لب هایتان؛ اینکه لب های شما فرم نامتقارنی داشته باشند، یک اتفاق کاملا طبیعی است. بعضی افراد دوست دارند که این فرم را متقارن کنند.
  • صاف کردن چین و چروک ها؛ زمانی که می خندید یا لبخند می زنید، در اطراف لب ممکن است چروک های ظریفی به وجود آیند.
  • تقویت اعتماد به نفس؛ بعضی افراد با تزریق ژل لب ممکن است احساس بهتری نسبت به ظاهر کلی خود داشته باشند.

چرا از فیلر لب استفاده می شود؟

فیلرها به لب های شما حجم می دهند. آن ها از بالاتر رفتن سن و پیری پوست جلوگیری نمی کنند، اما از انجام جراحی های تهاجمی مثل پروتز یا لیفت لب جلوگیری می کنند. همچنین با تزریق فیلر لب شما می توانید ظاهر دلخواهتان را داشته باشید و این موضوع به افزایش اعتماد به نفس شما کمک خواهد کرد. با گذشت زمان عواملی مثل سیگار کشیدن، ژنتیک، آسیب های ناشی از نور خورشید و… می توانند باعث از بین رفتن حجم لب های شما شوند.

آناتومی لب

بیایید قبل از اینکه درباره تکنیک های مختلف و فرایند انجام تزریق ژل لب صحبت کنیم، کمی بیشتر شما را با آناتومی لب آشنا کنیم تا نحوه تزریق به قسمت های مختلف را بهتر متوجه شوید.

لب های ما از 3 ناحیه بافتی مجزا تشکیل شده اند که عبارت است از:

  • قسمت سفید لب (White lip)
  • مرز سرخابی بالایی Vermillion
  • و منطقه سرخابی پایینی Vermilion border

از دید عرضی، لب ها از پوست، چربی زیرپوستی، چربی زیرمخاطی، عضله orbicularis و مخاط دهان تشکیل شده است. این تفاوت های بافتی در قسمت های مختلف لب باعث پدیدار شدن تغییرات متفاوت بر اثر افزایش سن می شود. برای مثال در اطراف لب به عنوان نشانه های پیری و چروک دیده می شود.

انواع تکنیک های تزریق ژل لب چیست؟

تکنیک های مختلفی برای تزریق فیلر لب وجود دارد. تمامی این تکنیک ها با هدف ایجاد ظاهری مجذوب کننده، طبیعی و متناسب با صورت باید از طریق یک دکتر متخصص و حرفه ای انجام شود.

1. مدل ژل لب طبیعی یا کلاسیک (Traditional Injection)

محبوب ترین روش، همین فیلر لب طبیعی با سوزن های معمولی است. در این تکنیک دکتر شما فیلر را با یک سوزن به قسمت هایی از لب تزریق می کند که ممکن است منجر به خون ریزی بسیار جزئی شود. بعد از تزریق به آرامی روی لب هایتان را ماساژ می دهد تا فیلر به طور یکنواخت پخش و جذب شود.

در این تکنیک فیلر معمولا به صورت افقی تزریق می شوند و حجم بیشتر و یکنواخت تری ایجاد می کنند.

2. تزریق ژل لب مدل روسی یا ژل لب عروسکی (Russian Doll Technique)

ژل لب روسی در واقع از عروسک های تو در توی روسی و فرم لب آن ها الهام گرفته شده است. در این تکنیک، فیلر به صورت عمودی به وسط لب ها تزریق می شود. در مدل روسی قوس لب فرمی شبیه به قلب می گیرد و کناره های لب به طور طبیعی در یک راستای مقدار با صورت قرار می گیرند.

نتیجه نهایی این نوع تزریق شبیه به لب عروسکی است، اما طبیعی تر و پرتر. در این تکنیک لب ها ظاهر وسیعی نمی گیرند و تمرکز بیشتر در قسمت مرکز لب هاست.

3. لب قلوه ای (Lip Tenting)

هدف اصلی در این تکنیک، مدیریت شکل و حجم لب است. سوزن چندین بار وارد قسمت خط سفید بالا و پایین لب شده و به مرکز لب نشانه گرفته شده و تزریق انجام می گیرد. در این روش بافت مرکزی و عضلانی لب پر می شود، اما خط های سفید لب محو نخواهند شد. همچنین فیلتروم لب نیز برجسته تر خواهد شد.

4. تکنیک جوانسازی لب (Lip Rejuvenation)

این تکنیک برای ایجاد ظاهری جوان تر و شاداب تر به لب هاست. تکنیک جوانسازی برای از بین بردن چین و چروک ها و اثرات پیری بر روی لب موثر است. در این روش نازکی لب ها (که بر اثر بالا رفتن سن اتفاق می افتد) ترمیم شده، حجم از دست رفته لب برگردانده شده و فیلتروم لب نیز ظاهر طبیعی و برجسته ای می گیرد.

6. لیپ فلیپ (Lip Flip)

یکی از نوترین متدها و تکنیک های تزریق ژل لب، لیپ فلیپ است. در این روش دکتر شما یک شل کننده عضلانی مثل بوتاکس به عضلات اطراف لب تزریق می کند تا فیبرهای عضلانی شل شوند. در نتیجه این تکنیک، لب بالا کمی به سمت بیرون و بالا می چرخد و بزرگ تر به نظر می رسد، بدون اینکه فیلر به بافت داخل لب تزریق شود.

فرایند قبل از تزریق ژل لب

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تزریق فیلر لب را برای افراد زیر 21 سال تایید نکرده است؛ بنابراین قبل از هرچیزی، باید حتما 21 سال داشته باشید تا این کار را انجام دهید.

قبل از انجام تزریق لب، شما باید با دکتر خود مشورت کنید. آن ها عوامل مختلفی را در نظر گرفته و ارزیابی می کنند. دکتر شما ممکن است سوالاتی از قبیل موارد زیر از شما بپرسد:

  • چرا می خواهید فیلر لب لزریق کنید؟
  • انتظارات شما از این کار چیست؟
  • آیا شما فکر می کنید نقص های ظاهری زیادی دارید و بیش از حد به آن ها فکر می کنید؟
  • آیا کسی از آشنایان شما این کار را پیشنهاد کرده و شما را تشویق می کند تا انجامش دهید؟

برای تزریق ژل، سلامت جسمانی و فرم کلی صورت شما بسیار مهم است. دکتر شما باید حتما سلامت کلی شما را بررسی و ارزیابی کند و عوامل خطر را با شما در میان بگذارد. اگر آلرژی یا حساسیت خاصی دارید، حتما قبل از انجام کار این موضوع را با دکتر خود در میان بگذارید. همچنین درباره انواع قرص ها و مکمل هایی که مصرف می کنید نیز به او بگویید.

دکتر شما قبل از شروع کار صورت شما را معاینه کرده، مقدار گیری و تقسیم بندی می کند. همچنین ممکن است از لب هایتان عکس هم بگیرد.

برای اینکه مقدار لب هایتان را انتخاب کنید، حتما تصور کنید که در نتیجه چگونه به نظر خواهید رسید. برای مثال، تصور کنید که می خواهید موهایتان را کوتاه کنید؛ ممکن است شما عکس مدل موی مورد علاقه تان را به آرایشگر خود نشان دهید، اما او بگوید به دلیل جنس و مقدار موهایتان، این مدل انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود و اگر همان مدلی کوتاه کنید، در نهایت موهایتان شبیه عکس نخواهد شد.

تزریق فیلر لب هم به همین شکل است؛ شاید شما در نظر دارید که لب هایتان را شبیه یکی از سلبریتی ها کنید، اما ممکن است این اتفاق نیفتند، زیرا مشخصات صورت هر فرد منحصر به فرد خود اوست. اما به طور کلی یا یک عکس از مدل مورد علاقه تان به دکتر نشان دهید یا به طور کامل برای او توصیف کنید که دوست دارید مقدار و فرم لبتان چگونه باشد.

فرایند انجام تزریق فیلر لب

برای انجام کار، ابتدا دکتر شما یک بی حس کننده موضعی روی لب هایتان قرار می دهد. بی حس کننده باعث می شود تا شما درد سوزن و تزریق را حس نکنید و این کار به راحتی و بدون هیچ دردی انجام شود. کرم های بی حس کننده اغلب از بنزوکائین، لیدوکائین و تتراکائین (BLT) تشکیل شده اند. حدودا 15 تا 30 دقیقه بعد، لب های شما باید کاملا بی حس باشند.

بعد از فرآیند بی حسی، دکتر شما از یک سوزن نازک برای تزریق فیلر به قسمت های مختلف لب استفاده خواهد کرد. نقاطی از لب که فیلر به آن ها تزریق می شود عبارت اند از:

  • مرز سرخابی بالایی و پایینی لب (Vermillion border)
  • کمان و قوس بالایی لب (Cupids bow)
  • گوشه های دهان (Oral commissures)

در حین تزریق شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد و ممکن است یک حس نیشگون گرفتن ریز به شما دست دهد.

به طور کلی دکترهای زیبایی معمولا یک میلی لیتر فیلر لب تزریق می کنند که تقریبا به مقدار یک پنجم قاشق چای خوری است. همچنین سوزن تزریق هم بیشتر از 2/5 میلی لیتر وارد پوست شما نخواهد شد.

ممکن است دکتر شما در مدت تزریق یک کیسه یخ روی لب هایتان قرار دهد تا احتمال هرگونه کبودی و تورم از بین برود. کل فرایند تزریق فیلر لب ممکن است بین 30 دقیقه تا 2 ساعت طول بکشد.

بعد از تزریق ژل لب چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زمانی که فرایند تزریق انجام شد، دکتر شما ممکن است لب هایتان را ماساژ دهد تا فیلر به خوبی جذب لب ها شود. همچنین ممکن است همچنان از یخ برای جلوگیری از کبودی هم استفاده کند.

تا 15 دقیقه بعد بهتر است که تحت نظارت دکتر بمانید تا مطمئن شوید که هیچ گونه سرگیجه، حالت تهوع یا خون ریزی شدید برایتان اتفاق نمی افتد. بعد می توانید به خانه بروید.

بعد از تزریق، ممکن است لب هایتان متورم یا حتی کمی کبود شوند. تورم لب هایتان بعد از 24 الی 48 ساعت از بین خواهد رفت. دکتر شما بعد از 2 هفته یک نوبت نو به شما خواهد داد تا شرایط لب هایتان را بررسی و اگر نیاز بود، آن ها را ترمیم کند.

انجام دادن کارهای زیر می تواند به بهبود سریع تر لب هایتان کمک کند:

  • برای کاهش التهاب، درد یا تورم می توانید به مدت 10 دقیقه بعد از تزریق از کیسه یخ استفاده کنید.
  • حداقل تا 24 ساعت بعد از استفاده از هرگونه رژ لب، لیپ بالم و محصولات دیگر روی لب خودداری کنید.
  • در هنگام مسواک زدن، احتیاط کنید.
  • به اندازه زیاد آب بنوشید.
  • حداقل به مدت 24 از فعالیت شدید و ورزش خودداری کنید.

مزایای تزریق فیلر لب چیست؟

  • ترکیبات فیلر لب و فرایند انجام آن بی خطر است. همچنین عوارض جانبی کمی برای آن وجود دارد.
  • به افزایش اعتماد به نفس شما می کنند.
  • یک عمل برگشت پذیر است. اگر بعد از انجام از ظاهر خود راضی نبودید، می توانید با دکترتان مشورت کنید. معمولا برای از بین بردن فیلرها، آنزیم هیالورونیداز (hyaluronidase) تزریق می شود که ترکیبات فیلر و ژل را در خود حل کرده و از بین می برد.

عوارض تزریق ژل لب

  • خون ریزی و درد در محل تزریق
  • تغییر رنگ یا ایجاد حساسیت
  • عفونت
  • تب سرد
  • مرگ بافتی (به خطر افتادن عروق)؛ این اتفاق در اثر تزریق فیلر به داخل یا اطراف شریان ها ممکن است رخ دهد.
  • عدم تقارن

دوره نقاهت تزریق ژل لب چه قدر است؟

تا 24 الی 48 ساعت بعد از تزریق، شما ممکن است کمی درد، کبودی یا ورم داشته باشید. این علائم ممکن است تا یک هفته هم دوام داشته باشد. اگر می خواهید این کار را برای یک مهمانی یا جشن انجام دهید، بهتر است تزریق ژل را حداقل یک الی 2 ماه قبل انجام دهید تا دوره نقاهت شما تمام شده، فیلر کاملا جذب شده و فرم لب هایتان به خوبی ترمیم شوند.

آیا بعد از تزریق می توان آب نوشید؟

بهتر است صبر کنید تا اثر بی حس کننده کاملا از بین برود و بعد غذا بخورید یا آب بنوشید؛ زیرا اگر لب هایتان بی حس باشند ممکن است به طور تصادفی آن ها را گاز بگیرید و باعث ایجاد مزاحمت در روند کاری فیلر شوید! از خوردن غذاهایی که نیاز است مرتبا لب هایتان را پاک کنید، به مدت 24 ساعت خودداری کنید. از سیگار کشیدن و استفاده از نی به مدت 24 ساعت خودداری کنید. (منقبض کردن لب ها ممکن است روند کاری فیلر را مختل کند).

سوالاتی که از دکتر خود باید بپرسید

بعد از تحقیق و بررسی درباره دکتر و مشاهده نمونه کارهای او، برای اطمینان بیشتر می توانید سوالات زیر را از او بپرسید.

  • چه برندی را برای فیلر لب پیشنهاد می دهید؟
  • کدام تکنیک تزریق برای من بهتر است؟
  • چه مدت طول می کشد تا لب های من بهبود پیدا کند؟
  • آیا بعد از تزریق نیاز به مصرف قرص خاصی است؟
  • در دوره نقاهت چه مسکنی را می توانم مصرف کنم؟
  • لیست خطرات و عوارض این کار چیست؟
  • هر چند وقت یک بار لازم است تا فیلر لب را تمدید کنم؟

کلام آخر

فیلرهای لب یک نوع درمان پزشکی هستند. تزریق ژل لب یک تصمیم کاملا جدی و شخصی است، اما اگر تصمیم به انجام این کار دارید، مهم است تا به خوبی تحقیق کنید و یک مرکز درمانی-زیبایی مناسب و واجد شرایط پیدا کنید. این فرایند اگر از طریق یک فرد باتجربه و حرفه ای از جمله یک جراح یا متخصص پوست یا پلاستیک انجام گیرد، بسیار ایمن بوده و خطری نخواهد داشت.

هرگز برای تزریق فیلر لب (یا هرگونه تزریق ژل به صورت) به سالن های زیبایی و آرایشی مراجعه نکنید. اگر برای این کار یک فرد حرفه ای را انتخاب نکنید، لب های شما ممکن است تبدیل به فرم مورد نظرتان نشوند و همچنین عوارض جانبی بسیار خطرناکی مثل عفونت، مرگ بافتی و… برایتان رخ دهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: Dermagical, Clevelandclinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109311

به "فیلر یا ژل لب چیست؛ انواع تکنیک ها، عوارض و نحوه انجام آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "فیلر یا ژل لب چیست؛ انواع تکنیک ها، عوارض و نحوه انجام آن" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلر یا ژل لب چیست؛ انواع تکنیک ها، عوارض و نحوه انجام آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید