ما هنوز اندر خم واژۀ فرسودهایم!

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/اصفهان یک شهرساز و معمار با اشاره به شهرهایی که حتی بعد از بمباران جنگ جهانی دوم از احیا و بازسازی آن ها قطع امید نشد، نادرستی استفاده از کلیدواژۀ فرسوده را برای توصیف شرایط بافت تاریخی اصفهان یادآور می گردد.

ما هنوز اندر خم واژۀ فرسودهایم!

محمود درویش، به خبرنگاران می گوید: بعد از جنگ جهانی دوم، بیشتر فضاهای شهری کشورهای اروپایی در اثر بمباران یا شعله افکن و لودر و بولدوزر، کاملا تخریب شده بود به طوری که تصور پاکسازی و ساختن دوبارۀ شهر غیر ممکن و غیر مالی به نظر می رسید.

او ادامه می دهد: در چنین شرایطی بعضی پیشنهاد می دادند که شهر نو، بیرون از فضای قدیمی آسیب دیدۀ شهر ساخته گردد، اما با وجود مسائل و هزینه های بسیار آن هم در شرایط پس از جنگ، تصمیم به بازسازی و احیای آنچه از شهر به جای مانده بود گرفتند.

این شهرساز خاطرنشان می نماید: با همۀ این سختی ها آن ها هیچ گاه صفت فرسوده و مخروبه را به کار نبردند و برای حفظ هویت خود و تاریخشان، تصمیم گرفتند تن به سختی احیا و بازسازی بدهند.

درویش یادآور می گردد که این بازسازی و بازسازی در شهری مثل ورشو، 30 سال طول کشید، در دیگر کشورها نیز به همین ترتیب بود و چون این فضاها زیر نظر متخصصان طراحی و اجرا شد، اکنون سند هویت کشورهایشان و جذابترین فضای شهری برای گردشگران است.

او می گوید: متأسفانه بعد از گذشت حدود هشتاد سال از این تجربۀ مدون و قابل مطالعه و دسترسی، هنوز بحث ما بر سر این است که بافت فرسوده و تاریخی چیست.

این معمار تصریح می نماید: اگر چه آثار شاخص معماری اصفهان مثل کاخ ها و پل ها و مساجد نیز زیر سایۀ غفلت و بی توجهی دچار آسیب شده اند و در این شرایط، انتظاری از به سامانی بافت دردشت و مسجد جامع عتیق نمی توان داشت، اما ضروری است مدام یادآور شویم که این فضاها، نه بناهایی فرسوده بلکه جواهراتی ذی قیمت هستند که در اثر بی کفایتی، ناآگاهی و یا سودجویی، در خاک روبه ها رها شده اند و خنک آن زرگری که قدر زر می داند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 101800

به "ما هنوز اندر خم واژۀ فرسودهایم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما هنوز اندر خم واژۀ فرسودهایم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید