معرفی اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

به گزارش مهسان بلاگ، اتصالات فشار قوی پلی اتیلن، از مهمترین اتصالات سیالات محسوب می شوند و نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف از جمله صنایع انتقال سیالات، صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، لوله های پرفشار انتقال آب، آبیاری تحت فشار، شیلات و...دارند.

معرفی اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

به گزارش خبرنگاران، بنابر اعلام پلی اتیلن بازار، همان طور از نام آنها پیداست، وظیفه آنها متصل کردن لوله های فشار قوی به یکدیگر می باشد. مهمترین نقش اتصالات فشار قوی در این صنایع، اتصال لوله های فشار قوی پلی اتیلن به یکدیگر و ایمن سازی آن هاست. علاوه بر این، باعث تغییر راستا لوله، انشعاب گیری و آب بندی مناسب نیز می شوند. از دلایل اصلی پر مصرف بودن اتصالات فشار قوی می توان به دلایلی مانند ارزان بودن، تطبیق پذیری آنها با تمامی پروژه ها اشاره کرد.

اتصالات فشار قوی معمولا از جنس پلی اتیلن، آلیاژهای خاص و یا فولاد می باشند و به وسیله شیوه مایتری فراوری می شوند. این اتصالات بر اساس جنس، سایز و کاربردهای متفاوتشان به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. برای مثال اتصالات فشار قوی در سایزهای 20 تا 500 میلی متر به وسیله شرکت های گوناگون فراوری می شوند و سپس در بازار عرضه می گردند.

مزایای اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

همانطور که ذکر شد، این اتصالات بسیار پرکاربرد هستند و کاربرد آن ها در مصارف گوناگون و صنایع قابل مشاهده می باشد. مزایای بی شمار این اتصالات آنها را به قلب صنعت انتقال سیالات تبدیل نموده است. این اتصالات به دلیل مطابقت با فشارهای خیلی قوی و سطح صافی که دارند، به راهنمایی جریان سیالات یاری بسیاری می نمایند، به بیانی دیگر، زمان عبور سیالات را تسریع می بخشند. از دیگر ویژگی های این اتصالات فشار قوی می توان به مقاومت بالای شیمیایی و اکسایش، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر پوسیدگی، نصب راحت و سریع، وزن کم، حمل راحت و…. اشاره کرد. علاوه بر همه این ها، این اتصالات بسیار ارزان می باشند. قیمت آن ها بسته به عوامل مختلفی از جمله اندازه خلوص متریال، کیفیت مواد سازنده و شرکت فراورینماینده تفاوت دارد. اما در کل، این اتصالات باکیفیت هستند و کمتر در معرض خرابی و تعمیر قرار می گیرند، بنابراین در هزینه تعمیر نیز صرفه جویی می گردد.

انواع مختلف اتصالات فشار قوی پلی اتیلن

اتصالات فشار قوی پلی اتیلن، بر اساس کاربرد، سایز، جنس و ویژگی هایشان به انواع گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه به آنالیز بعضی از اتصالات فشار قوی پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

اتصالات فشار قوی مایتری

اتصالات مایتری که به آنها اتصالات جوشی نیز گفته می گردد، قوی ترین و مقاوم ترین نوع از اتصالات می باشند. اتصالات جوشی در سایزهای مختلف موجود است و باید مطابق با استانداردهای مورد احتیاج پروژه خود، سایز مورد احتیاج را انتخاب کنید. این اتصالات مقاومت بالایی در برابر دما و حرارت دارند به طوری که تا 95 درجه سلسیوس، دمای سیال عبوری را تحمل می نمایند. همینطور، در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاوم هستند و دچار خوردگی، نشتی و زنگ زدگی نمی شوند. بنابراین جزو لوله های مقاوم محسوب می شوند و عمری بالای 50 سال دارند. علاوه بر همه این ویژگی ها، اتصالات جوشی قابل بازیافت هستند و با محیط زیست سازگارند. البته توجه داشته باشید که کیفیت اتصالات جوشی وابسته به کارایی و کیفیت دستگاه جوش است و احتیاج به دستگاه و تجهیزات مناسبی دارد.

اتصالات فشار قوی الکتروفیوژن

اتصالات الکتروفیوژن، اتصالات مقاوم و پرکاربردی هستند که در صنایع انتقال گاز، لوله های آبرسانی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این اتصالات، پلی اتیلن های مرغوب است که بسیار منعطف هستند و در برابر عوامل مختلفی از جمله دما، خوردگی، مواد شیمیایی، عوامل فیزیکی مقاوم هستند و آسیبی نمی بینند. این اتصالات خودشان به انواع مختلفی از جمله زین ها، کوپلر، زانوهای 90 درجه، درپوش ها تقسیم می شوند و همه آن ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

اتصالات پیچی فشار قوی

اتصالات پیچی، مقاومت کمتری به نسبت سایر اتصالات که شرح داده شد، دارند و تا 10 اتمسفر می توانند فشار سیالات را تحمل نمایند. به همین دلیل بهتر است برای لوله های فشار قوی پلی اتیلن، اتصالات دیگری را جایگزین کنید. جنس این اتصالات از پلی پروپیلن کو پلیمر می باشد و در برابر اشعه های مضر مقاومت بیشتری به نسبت اتصالات که با پلی اتیلن ساخته شده اند، دارد. اتصالات جوشی برای آبیاری های متحرک باغ ها و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات فشار قوی تزریقی

اتصالات تزریقی یکی دیگر از اتصالات فشار قوی پلی اتیلن محسوب می شوند که امروز به دلیل معایب شان کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. متریال سازنده این اتصالات ناهمگن هستند و مواد پلی اتیلنی آن ها فرق دارد، به عبارتی دیگر در گرید مواد سازنده آن تفاوت هایی وجود دارد. به همین دلیل است که برای لوله های فشار قوی توصیه نمی گردد. اما از این اتصالات در پروژه ها سنگین استفاده زیادی می گردد، زیرا ساخت آن ها با شیوه قالب گیری انجام می گردد و ساخت بسیار راحتی دارند. از انواع اتصالات تزریقی پلی اتیلن می توان به رابط ها، تبدیل ها، فلنج، درپوش، انشعابات، زانوهای 90 درجه اشاره کرد.

اتصالات فلنجی

اتصالات فشار قوی فلنجی، اتصالات پرکاربردی هستند که از جنس پلی اتیلن و فولاد ساخته می شوند. با توجه به متریال سازنده فلنج ها، برای منطقه ها سردسیری بسیار مناسب هستند. اتصالات فلنجی انواع مختلفی دارند و این دسته بندی ها بر اساس اندازه تحمل فشار انجام می شوند. کیفیت عمر این اتصالات بستگی به نحوه نصب و اجرای آنها دارد و در صورتی که با استفاده از پیچ و مهره های مناسب صورت بگیرد، عمری بالای 50 سال خواهند داشت. علاوه براین، نسبت به سایر اتصالات هزینه مناسب تری دارند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آذر 1400 بروزرسانی: 9 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100397

به "معرفی اتصالات فشار قوی پلی اتیلن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی اتصالات فشار قوی پلی اتیلن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید