معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، آئین اختتامیه نخستین جشنواره مد و رسانه، با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید سعید میرمحمدصادق دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه، حمید ضیائی پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اصحاب رسانه و فعالان عرصه مد و لباس کشور در تالار رودکی برگزار گردید.

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سخنانی با اشاره به اینکه شش سال پیش در همین تالار رودکی از تمام رسانه ها درخواست کردم که فراوری محتوا در زمینه مد و لباس را شروع نمایند اظهار کرد: مد بدون ابزار رسانه فاقد هویت بوده و یکی از ستون های مهم و جدی عرصه مد لباس رسانه است.

او در ادامه توضیح داد: امروز به جایی رسیده ایم که یک رویداد مستقل در زمینه مد و رسانه برپا شده و بنا داریم رویکرد جدیدی را در حوزه رسانه ببینیم.

قبادی با تأکید بر اینکه رسانه احتیاج به رسانه دارد اعلام کرد: اگر مد را به عنوان یک رسانه قلمداد کنیم، معرفی این رسانه به یک رسانه دیگر احتیاج دارد تا بتوانند مکمل هم باشند. با این نگاه اهمیت حوزه رسانه بیش از گذشته محسوس بوده و این در حالی است که امروز رسانه های اجتماعی کارکرد دیگری را برای مد تعریف نموده اند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در ادامه گفت: سرعت روزافزون تغییرات در حوزه مد به واسطه ابزار جدید غیرقابل انکار است و هر لحظه شاهد نفوذ، هجوم و عرضه رسانه به وسیله رسانه با محصول مد هستیم.

قبادی با اشاره به اینکه خواهش او از اصحاب رسانه این است که یک بازنگری در شکل انتقال مفاهیم به جامعه داشته باشند اذعان داشت: نمی توان محصول جدید را بر مرکب قدیمی سوار و راسخ کنیم. این نه به معنای از دست دادن فرصت های موجود بلکه استفاده از فرصت های جدید به بهترین نحو است. امروز احتیاج به پالایش بیشتر در شبکه های مجازی حس شده اما نقش رسانه های مجازی نیز بسیار جدی و محسوس درک می گردد چرا که یکی از کارنمودهای رسانه تبیین و تثبیت فرهنگ است.

قبادی تأکید کرد: لباس هم یک محصول فرهنگی و فرهنگ ساز است پس این گونه نقش رسانه در حوزه مد و لباس بیش از پیش حس می گردد. رسانه ای که نگاه فرهنگی دارد نباید از موضوع مد غافل باشد البته شکل خبر در نحوه اطلاع رسانی به حوزه مد و لباس کفایت نمی نماید.

روایتگری در مد یک تکنیک جهانی است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تأکید بر اینکه روایتگری در مد یک تکنیک جهانی است گفت: مد باید روایت گردد. در حال حاضر در بهترین شرایط به گزارش و تفسیر یک اتفاق می پردازیم اما زیباترین، بهترین و اصلی ترین نشریات جهان توان روایتگری را در خود ایجاد نموده اند و تأسف می خورم اگر که ما نتوانیم اندیشه خود را در زبان و گفتار بیان کنیم. مفهوم سازی در مد یک اصل است و صاحبان مد به شرطی صاحبان اندیشه هستند که بتوانند آن را بیان نمایند.

قبادی در ادامه گفت: اگر ما ایران اسلامی را دوست داریم طبیعی است که باید به ارزش های آن نیز پایبند باشیم چرا که توجه به ارزش ها یک اصل است. ما در این عرصه کار فوق العاده ای نکردیم و تنها فعالیت ها را ریل گذاری نموده و با ظرفیت سازی ارتباطی منطقی بین اصحاب مد و رسانه ایجاد نموده ایم.

او همچنین با اشاره به اینکه بخش علمی ما باید ساختار علمی را در دانشگاه ها دنبال کند تأکید کرد: ما خودمان به سراغ مردم می رویم چرا که محصول فرهنگی باید لباس فرهنگی بر تن داشته باشد.

قبادی اشتغال را یکی از معضلات کشور برشمرد و گفت: حوزه مد و لباس می تواند مسائل این بخش را مرتفع کند. امروز بیش از 35 حوزه غیردولتی با بیش از 20 هزار عضو تنها در استان تهران در این عرصه فعال هستند و در حدود 450 نمایشگاه برپا شده در یک سال و نیم گذشته، بیش از 2 هزار نفر فعالیت جدی داشته اند.

او با تأکید بر اینکه با آمدن شبکه های اجتماعی تعداد رسانه های رسمی ما به بیش از یک سوم کاهش پیدا نموده است اضافه کرد: روزی آمدن خبرگزاری ها عرصه را برای مطبوعات تنگ کرد اما امروز شکل جدید رسانه عرصه برای فعالیت خبرگزاری ها را هم تنگ نموده است پس این نشان می دهد باید از شکل های مختلف رسانه بهره برد تا ظرفیت مد و لباس کشور را به درستی معرفی کنیم.

او در خاتمه از زحمات تمام خبرنگاران عرصه مد و لباس در کشور قدردانی کرد.

ارسال 147 اثر از 34 رسانه به نخستین جشنواره مد و رسانه

سید سعید میرمحمدصادق دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه نیز در سخنانی گفت: طی سال های گذشته و در زمان برگزاری جشنواره مد و لباس فجر بخشی ویژه رسانه ها وجود داشت اما ما برای تخصصی کردن و نگاه ویژه به فعالیت رسانه در طول سال از دبیر کارگروه خواستیم که افزون بر نگاه جشنواره فجر، به شکل مستقل جشنواره ای در حوزه رسانه شکل گیرد و بر این اساس دی ماه سال 96 فراخوانی آماده و به تمام رسانه ها ارسال شد.

او گفت: تمام موضوعات را مورد ارزیابی قرار دادیم چرا که حوزه مد فراگیر است و باید نگاهی به شکل تخصصی به این حوزه داشت. باید موضوع نقد را در این بخش مورد توجه قرار دهیم چراکه نقد زمینه بیداری هنرمندان را برای ارائه آثار بهتر فراهم می نماید. مد یک رسانه است و به وسیله نوع لباس می توان با شغل، قومیت و فرهنگ مردم آشنا شد. مد خوشه های اقتصادی را فعال می نماید و مد و رسانه می توانند خدمات متقابلی برای هم داشته باشند.

دبیر نخستین جشنواره مد و رسانه به ارسال 147 اثر از 34 رسانه اشاره نمود که حدود 90 اثر از رسانه های مکتوب و دیجیتالی و 57 اثر از رادیو و تلویزیون به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

الگوسازی برای مد اسلامی ایران در مسیر تضعیف روند ورود مد غربی

حمید ضیائی پرور مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره مد و رسانه در چهلمین سال استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت: طی این چهل سال چالش مهمی بر سر این موضوع حداقل در لایه های حاکمیتی کشور وجود داشته است. روش برخورد و سیاست گذاری در اغلب حوزه هایی که در بدو امر با آن مشکل داشته ایم نیز نفی، محدودیت، نادیده دریافت، فیلتر کردن و ممنوعیت بوده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور مد را چون فکر می کردیم پدیده ای غربی و سمبل مصرف گرایی است، نهی و نفی کردیم، اما حالا متوجه شدیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم مد وجود دارد و تداوم خواهد داشت تأکید کرد: مد و مدگرایی بخشی از سبک زندگی انسان ها در هر جامعه ای است چرا که زیبایی دوستی در ذات انسان است و این ویژگی فطری توسط خداوند در ذات انسان قرار داده شده است. اگر برای مد ایرانی و اسلامی الگوسازی کنیم، خودبه خود روند ورود مد غربی را تضعیف نموده ایم.

ضیائی پرور با تأکید بر اینکه در سایه توجه به گردش مالی حوزه مد، رسانه ها نیز می توانند از منافع مالی این حوزه ها در تبلیغات و برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی بهره مند شوند اذعان داشت: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر ایجاد رقابت و انگیزه می تواند زمینه پویایی عرصه هنر صنعت مد و را در رسانه های مختلف تقویت کند.

در خاتمه این مراسم نیز برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه معرفی شدند و عطیه پژم خبرنگار حوزه مد و لباس از پایگاه خبری هنرآنلاین در بخش مکتوب و الکترونیک به عنوان برگزیده انتخاب شد.

صدیقه بهارلو از خبرگزاری ایرنا، زهره ترابی از نشریه همشهری جوان، زینب مرتضایی فرد از روزنامه جام جم، زهرا ایرجی از خبرگزاری ایکنا، نسیم خلیلی از سایت تاریخی ایران، محمدصادق علیزاده از روزنامه جام جم، محمدتقی حاجی موسی از نشریه همشهری جوان، زهره نیلی از خبرنگاران، محمدرضا فلاحی از خبرنگاران، دیگر برگزیدگان و شایستگان تقدیر در بخش مکتوب و الکترونیک نخستین جشنواره مد و رسانه بودند.

برگزیدگان و شایستگان تقدیر در بخش رادیویی، تلویزیونی و هنرهای رسانه ای این دوره از جشنواره نیز به توضیح زیر معرفی شدند:

زهرا عبدالله زاده و مهدی شاه رضایی از رادیو جوان، تینا میرکریمی از رادیو ایران، بهزاد محمودزاده و فرهاد دهنوی از رادیو گفت وگو، آرزو مددی از شبکه رادیویی تهران، رضا داداشی از رادیو البرز، مریم تکافی از صداوسیمای خراسان رضوی و طه رضوی با ارسال اثر برند آقایان در قالب هنرهای رسانه ای به عنوان شرکت نماینده آزاد در نخستین جشنواره مد و رسانه.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4009

به "معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره مد و رسانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید