پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر

به گزارش مهسان بلاگ، سرپرست سازمان سینمایی از مطالبه سینماگران برای ادغام دو جشنواره ملی و جهانی فجر و آنالیز آن و نیز بازتعریف ماموریت های زیرمجموعه سازمان سینمایی اطلاع داد.

پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، حسین انتظامی شامگاه 4 بهمن ماه، در برنامه شهرفرنگ تاکید نمود: قرار بر این است که اگر بتوانم خدمتی به سینما بکنم و این خدمت مورد پسند سینماگران باشد، خدمتم ادامه پیدا کند. من با این نیت آمدم که حضورم تداوم داشته باشد و امیدوارم که پیروز شوم.

دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مجری درباره شفافیت در سازمان سینمایی و اینکه آیا سینمای ایران چیز پنهانی دارد، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای وزیر 9 کلان برنامه دارند که تمام بخش های وزارتخانه باید حول آن برنامه ها خودشان را تنظیم نمایند و روینمودهای خودشان را قوت ببخشند. یکی از این محورها شفاف سازی است، یعنی همه مجموعه های این وزارتخانه باید اطلاعات و اسناد خود را درباره حمایت ها، یارانه ها، ضوابط و ...منتشر نمایند.

سرپرست سازمان سینمایی درباره آمارهایی که این سازمان درباره حمایت از جشنواره ها اعلام نموده و اینکه چرا اشاره ای به جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم کوتاه و سینماحقیقت نشده است، گفت: این جشنواره ها را خود ما برگزار می کنیم و بیلان آن ها جداگانه منتشر خواهد شد. 45 روز بعد از انتها رویدادهایی مثل همین جشنواره ها یا نمایشگاه کتاب یا مطبوعات فهرست درآمدها و هزینه های آن ها باید منتشر گردد. اما این آمار اعلام شده درباره جشنواره هایی است که دیگران برگزار می نمایند و سازمان سینمایی در جهت توسعه سینما به آن ها یاری می نماید. سوال یا انتقاد منطقی این می تواند باشد که سازمان بگوید با چه فرمولی به یک جشنواره 100 میلیون یاری نموده و به یک جشنواره دیگر 50 میلیون تومان. شفافیت یعنی این ضابطه را از ما بخواهند. حتی اوج شفافیت مشارکت پذیری است، یعنی ما این ضابطه را اول به شکل پیش نویس منتشر کنیم و از اهالی سینما، منتقدان، سیاستگذاران فرهنگی و سینمایی، نخبه ها، دانشگاهیان و ...بخواهیم که بگویند آیا فرمولی که ما تعریف نموده ایم جامع هست یا نه.

انتظامی تاکید نمود: مثلا من معتقدم که هرچقدر در استان ها کار کنیم به قوام و توسعه کشور یاری می کنیم، لذا اگر به من بسپارند که فرمول حمایت از جشنواره ها را بنویسم حتما می نویسم که جشنواره هایی که در استان ها و شهرستان های کم برخوردار برگزار می شوند حتما باید ضریب دو بگیرند.

انتظامی گفت: یکی از اشکالات دستگاه های دولتی این است که گمان می نمایند خودشان باید جشنواره برگزار نمایند در حالیکه یکی از برنامه های دولت عقب نشینی به نفع صنوف است؛ یعنی به صندلی تنظیم مقررات خودش برگردد و در اموری که صنف یا بخش خصوصی کارآمد و سالم داریم که بتوانند فعالیتی را به خوبی انجام دهند دولت نباید تصور کند که عقل کل است و باید خودش انجام دهد.

او در بخشی دیگر اضافه کرد: خوشبختانه انتشار فهرست مربوز به حمایت فارابی باعث شد که فارابی جهت گیری خودش را عوض کند و چندین ماه است که بیشتر در قالب تسهیلات یاری می نماید؛ یعنی طرفشان یک بانک است و یاری بلاعوض نیست.

سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دربار نحوه جلوگیری از ورود سرمایه های کلان غیرشفاف و مجهول به سینما، گفت: شفافیت جاده دوطرفه است. نمی گردد فقط دولت شفاف عمل کند، فقط سازمان سینمایی شفاف عمل کند. قانون شفافیت قانون درخشانی است و اگر همه ما به آن برگردیم خیلی از مسائل کشور حل خواهد شد.

مدقق پرسید فکر می کنید اهالی سینما تن به این بدهند که قراردادهای بازیگران یا نحوه ورود سرمایه به پروژه های سینمایی را شفاف اعلام نمایند؟ که انتظامی در پاسخ به او گفت: این همت الان در خانه سینما وجود دارد. یعنی ما آمادگی داریم که به عنوان دستگاه حاکمیتی در این جهت حرکت کنیم. مثلا صنف این را از ما بخواهد اگر در تیتراژ فیلم متقاضی پروانه نمایش کسی به عنوان فیلمبردار، کارگردان یا بازیگر و... از جهت حرفه ای خودش وارد نشده پروانه نمایش صادر نگردد. به مصلحت دولت نیست که در مسائل داخلی صنوف دخالت کند بلکه سازمان باید نظارت و پشتیبانی کند. درباره مسائل مربوط به هزینه های سرمایه گذاری و فراوری فیلم ها هم با سازوکارهایی که در خانه سینما قابل طراحی است می توان ابهامات را روشن کرد. حتی اطلاع دارم که خانه سینما به سمتی می خواهد برود که قراردادهای مختلف فراوری فیلم تحت نظارت آن ها و با فرمول های ثابت و شفاف بسته گردد.

سرپرست سازمان سینمایی درباره جدیدترین دستورش برای ادغام موسسه رسانه های تصویری در دیگر زیرمجموعه های سازمان در جهت کوچک سازی و چابک سازی سازمان گفت: این تصمیم، تدبیر من نیست، مجموعه مدیران سازمان سینمایی تجربه، بلوغ و پختگی قابل توجهی دارند و تک تک این اقدامات در این جمع چکش کاری می گردد و تبعات آن آنالیز می گردد تا رفتار شتاب زده و پوپولیستی انجام نگردد. اما با کوچک سازی چابک سازی صورت می گیرد. مخصوصا زمانی که مسائل بودجه ای پیش می آید ممکن است دستگاهی که قرار است از نظام توسعه فرهنگ حمایت کند بخش قابل توجه منابعش را خرج خودش، هزینه کارمندان و تجهیزات و رویدادها کند و چیزی صرف هدف اصلی نگردد. از طرف دیگر وقتی یک سازمان حجیم باشد نمی تواند نسبت به تحولات روز واکنش منطقی، کارآمد و سریع داشته باشد. از سوی دیگر حوزه سینما و دیگر حوزه ها که همسایه فناوری های مدرن هستند سرعت تحولاتشان بالاست بنابراین نمی توانیم با آرایش پنج سال پیش این وضعیت را اداره کنیم.

او ادامه داد: در همین جهت بخشی از ماموریت های لازم موسسه رسانه های تصویری در بنیاد فارابی ادغام می گردد. بخش هنر و تجربه یک وظیفه دیگر وزارتخانه را دنبال می نماید. ما وظیفه داریم از سینمای اندیشه ای، اجتماعی و فرهنگی در مقابل سینمای تجاری حمایت کنیم. اگر کنار بنشینیم و بگوییم تنها سازوکارهای بازار مورد نظرمان است، حتما از وظایف خودمان فاصله گرفته ایم. بنابراین هنر و تجربه با این رویکرد باید در سازمان سینمایی حفظ گردد، اما روش های کار ممکن است تغییر کند.

انتظامی گفت: در حال حاضر مشغول بازتعریف ماموریت های زیرمجموعه های سازمان سینمایی هستیم. مناسب تر است که این زیرمجموعه ها به روز شوند. درباره انجمن سینمای جوان کشور هم بحث هایی وجود دارد، اما نهایی نشده است. این بحث مطرح است که برای توانمند کردن بیشتر انجمن های سینمای جوان در استان ها و شهرستان ها آنها را به شکل هیات امنایی اداره کنیم یعنی استاندار، شهردار، خیرین و علاقه مندان در کنار مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان هیات امنا شوند و درآمد و هزینه را خودشان کنترل نمایند. الان یک اشکال این است که تمام درآمدها باید به حساب انجمن در تهران بیاید و بعد عودت داده گردد درحالیکه در ستاد انجمن سینمای جوان در تهران باید سیاستگذاری صورت گیرد، اولویت ها و فرمول های حمایتی طراحی گردد تا جوانان مستعد در دورافتاده ترین شهرها احساس نمایند می توانند رشد نمایند.

انتظامی درباره سرنوشت مدرسه ملی در جریان این ادغام ها هم گفت: وظیفه ما توسعه دانش سینمایی است، اما قرار نیست خودمان ضرورتا آموزش دهیم بلکه می توانیم موسسات خصوصی آموزشی را توانمند کنیم، برایشان چارچوب تعریف کنیم و شاخص هایی تعریف کنیم. این بخش از وظایف مدرسه ملی سینما طبیعتا قابل تداوم نیست، اما بخش هایی که کار سیاستگذاری آموزشی می نماید و مسائل نوپدید آموزشی را شناسایی می نماید باقی خواهد بود.

مدقق در ادامه از سرپرست سازمان سینمایی پرسید که آیا مدیر یا سازمان سینمایی در سایه داریم، که انتظامی گفت: سازمان سینمایی به شکل مقتدرانه فردی اداره نمی گردد. یک سازمان است که حتما باید مدیران مختلفش مشارکت داشته باشند و سازمان مستقلی هم نیست و تحت نظارت وزارتخانه و وزیر است و حتما باید در آن چارچوب عمل کند.

سرپرست سازمان سینمایی در بخشی دیگر درباره تغییرات مدیران سینمایی گفت: مدیران موجود اگر در چارچوب سیاست های وزارتخانه و سازمان سینمایی، بتوانند با چابکی و مدیریت انجام وظیفه نمایند حتما می مانند. خود من هم اگر بتوانم برای سیاست های وزارتخانه، سازمان، دولت و نظام عنصر کارآمدی باشم منطقش این است که باید بمانم، ولی اگر ناتوان یا ناهمراه باشم باید حذف شوم.

انتظامی درباره ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت: یکی از صبحت هایی که الان بین مدیران مطرح است و حتی جزء مطالبات سینماگران هم است این موضوع است. برای من هم مطالبه صنف خیلی مهم است.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 4846

به "پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ انتظامی به درخواست ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید