معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا

به گزارش مهسان بلاگ، شهرستان بوئین زهرا با 5526 کیلومتر مربع مساحت و 1500 متر ارتفاع میانه از سطح دریا دارای جمعیتی افزون بر 155889 نفر است. کاوش های علمی تپه های فراوان و ارزشمند باستانی نشانه های تمدن بشری در این سرزمین را تا بیش از 9000 سال پیش آشکار می سازند. بعلاوه، آثار درخشان معماری اسلامی در کنار طبیعت متنوع و افسونگر منطقه گردشگران را به خود می خوانند و آینه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی را در پیش روی آنان می نهند. با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری بوئین زهرا آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف بوئین زهرا جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا

تپه زاغه

تپه زاغه یکی از قدیمی ترین مراکز استقرار انسان در فلات مرکزی ایران و یکی از نخستین روستاهای کشور است که با قدمتی افزون بر نه هزار سال بر تارک تمدنی ایرانی می درخشد. خانه های خشتی که به کوچه ها و معابر اصلی و انتها میدان روستا می پیوندند، خمره های ذخیره آب و آذوقه، تنورهای پخت نان، داشتن انباری و آشپزخانه، سفال منحصر بفرد نوع زاغه، اشیای سنگی، فلزی و استخوانی از ویژگی های این تپه بشمار می آیند.

برج های دوگانه خرقان

در نزدیکی روستای حصار، دو برج آرامگاهی و شکوهمند هشت ضلعی آجری با فاصله 29 متر از یکدیگر وجود دارند که از شاهکارهای هنر و معماری سلجوقی و نخستین بنا با دو گنبد دوپوش غیر مخروطی در معماری اسلامی محسوب می شوند. نقش های متنوع هندسی با آجر تراش در هر ضلع برج، کتیبه های کوفی، دیوارنگاره های سلجوقی، پلکان مارپیچ در ستون مدور، کاربندی و ترکیب سنجیده ارتفاع 15 متری و قطر 11 متری را باید از خصوصیات برج های خرقان دانست.

بیشتر بخوانیدبرج های دوگانه خرقان و نمایش شکوه معماری سلجوقی

آبگرم ارشیا

آبگرم ارشیا به وسیله بخش خصوص اداره می شود. این مورد از دیدنی های معروف بوئین زهرا از نوع آهکی بوده و برای درمان بیماری های روماتیسم، دردهای مفصلی، سوءهاضمه، سنگ کلیه، اعصاب، اگزما، جوش های بدن و خواب رفتگی پاها موثر است. این مجموعه دارای استخر عمومی، سایت خصوصی زنانه و مردانه، سایت درجه یک زنانه و مردانه، سایت درجه دو زنانه و مردانه و سفره خانه سنتی هست. آبگرم ارشیا یکی از برترین جاذبه های گردشگری بوئین زهرا بوده که تماشای آن خالی از لطف نیست.

کاروانسرای شاه عباس هجیب

در 48 کیلومتری جاده بوئین زهرا- ساوه، 4000 مترمربع زیربنا و سی و شش حجره واقع شده است. سردر هشتی عظیم ورودی، پلان چهار ایوانی، سرداب هشت ضلعی در وسط حیاط، راهروهای سراسری و پشت اتاق ها و چهارسوی کاروانسرا، ارتفاع بسیار کم درگاه های ورودی حجره با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و شانزده طاق نما در بیرون ضلع جنوبی برای استقرار مشاغل خدماتی کاروان ها از جمله ویژگی کاروانسرای شاه عباس هجیب بشمار می آیند.

کاروانسرای شاه عباسی آوج

بنای کاروانسرای شاه عباسی آوج در سال 1040 قمری خاتمه یافته است. پلان دو ایوانی صفوی، نیم برج های مخروطی شکل سنگی برای پشتیبانی دیوارهای خارجی، بیست و شش حجره، بیست طاق نما در حیاط، بارانداز و اصطبل سراسری در چهارسوی بنا و پشت اتاق ها و چهارده طاق نمای بیرونی برای خدمات مورد احتیاج کاروان ها را از ویژگی های این بنا دانسته اند. کاروانسرای شاه عباسی یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا و زیباترین آثار تاریخی بوئین زهراست.

کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد

این کاروانسرا در سی و پنج کیلومتری جنوب قزوین واقع شده است و از بیرون دارای طرح 5 ضلعی با چهار ضلع مدور است. سردر و هشتی ورودی به حجره ها، دهلیزها و طاق نماهای سی و چهار گانه در وسط هر ضلع بنا خودنمایی می نمایند. این بنا هم اکنون در اختیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران است.

پل شاه عباسی

در 40 کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا به روی رودخانه شور با سه دهانه نابرابر به طول 52 متر و عرض 70/40 متر ساخته شده و پایه های آن در جهت مخالف جریان آب موج شکن هایی به شکل مثلث دارند.

امامزاده منصور

از آثار دوره صفوی است که در 52 کیلومتری شمال غربی آوج واقع شده است و با ایوان بلندی که از طرفین به اتاق های کوچکی در دو طبقه می رسد، در فضای بقعه می پیوندد. گنبد دوپوش، رسمی بندی، کاشی کاری در لچکی های ایوان ورودی و نقش گره بندی بر روی گچ را میتوان از ویژگی های این مورد از دیدنی های معروف بوئین زهرا بحساب آورد.

امامزاده سلطان علاالدین

در 20 کیلومتری شمال غربی آوج و بر روی صفه ای به ارتفاع یک متر ساخته شده و از بناهای دوره صفوی بشمار می آید. ایوان بلند ورودی با پوشش کاربندی به فضای داخل بقعه می رسد و پلان چلیپایی آن را چهار اتاق کوچک کامل می نمایند.

غار قلعه کرد

غار قلعه کرد در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان واقع شده است. پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه پانزده متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار مترمربع رخ می کند که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبا و محسور نماینده است. رطوبت بالا، نقاشی های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سالهای دیرین دارند و حوضچه های آب، ویژگی های غار قلعه کرد را افزایش داده اند. قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد.

جشن گندم

برگزاری جشن گندم در بیشتر منطقه ها روستایی پیشینه ای بس طولانی دارد. این جشن در کنار آبگیر دریابک برپا می شود و اهالی روستاهای همجوار با حضور گسترده در کنار آبگیر به ازای هر خانواده یک گوسفند قربانی می نمایند و پس از شکر و شادی، به درو محصول می پردازند.

جاذبه های دیگر

تپه های فراوان پیش از تاریخ و باستانی نظیر قره تپه سگزآباد، تپه دولت آباد، رمباد تپه، مشکین تپه، جاذبه های اکوتوریستی همانند آبگیر دریابک، آبگیر رودک، چهل چشمه، خاتون چشمه، آبگرم قطور سویی، چشمه عباس آباد و بقاع متبرکه ای مانند امامزاده ابراهیم (ابراهیم آباد)، امامزاده محمدطاهر (آوج)، امامزاده اسماعیل (نهاوند) و... را باید اضافه کرد.

سوغات و صنایع دستی

به جز فرآوردهای کشاورزی، باغی و لبنیات بویژه انگور، سیب، پسته، زعفران، عسل، ماست و دوغ که می توانند به اسم سوغات به شهرهای دیگر برده شوند، آثار زنان هنرمند این شهرستان نظیر گلیم، ژنده بافی، فرش و جاجیم را میتوان تهیه کرد.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 94562

به "معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی بوئین زهرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید