معرفی دیوار بزرگ گرگان

به گزارش مهسان بلاگ، دیوار بزرگ گرگان، دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا به طول دویست کیلومتر است. این دیوار احتمالا به وسیله ساسانیان برای دفاع از هجوم دشمنان از سمت شمال به کشور ساخته شده است.

معرفی دیوار بزرگ گرگان
همه ما نام دیوار بزرگ چین را شنیده ایم. دیواری 6 هزار کیلومتری که برای دفاع در برابر مهاجمان به این کشور ساخته شده است. اما آیا می دانستید که دومین دیوار بلند دفاعی دنیا و سومین دیوار طولانی دفاعی در ایران قرار گرفته است؟ دیوار بزرگ گرگان که در گذشته به آن مار سرخ یا دیوار سرخ می گفتند از کناره دریای خزر تا کوه های گلیداغ در شمال کلاته به طول 200 کیلومتر کشیده شده است. این دیوار برای دفاع از سرزمین گرگان بنا شده است. هرچند که متأسفانه بیشتر طول این دیوار از بین رفته، اما هنوز هم بخش هایی از آن در زیر خاک به جای مانده است. این اثر تاریخی با ارزش خوشبختانه در تاریخ 29 تیر 1387 به ثبت ملی نیز رسیده است.

تاریخچه دیوار بزرگ گرگاندر مورد سازندگان این دیوار نظرات مختلفی بین تاریخ نگاران وجود دارد. بیشتر آن ها بر این باورند که این دیوار بزرگ را انوشیروان ساسانی ساخته است. اما بعضی دیگر آن را منتسب به یزدگرد اول می دانند. البته نظرات دیگری نیز وجود دارد، مانند گفته ابن اسفندیار که پدر تاریخ مازندران است که اعتقاد دارد این دیوار به وسیله فرخ خان بزرگ از سلسله دابویگان تبرستان ساخته شده است. به هرحال همه بر این موضوع معتقد هستند که دیوار گرگان برای جلوگیری از حمله قبایل صحراگرد، غارتگران و دشمنانی که از سمت شمال به کشور حمله می کردند، ساخته شده است. پس از تحقیقات مشترک بین تیم های باستان شناسی ایرانی و انگلیسی معین شد که تاریخ ساخت این دیوار به سده 5 یا 6 میلادی باز می گردد و حداقل بیش از 100 سال به طور مدام از آن استفاده می شده است.

جالب است بدانید که این دیوار، بزرگ ترین دیوار آجری دنیا است. بعلاوه سومین دیوار بزرگ دنیا بعد از دیوار چین و دیوار سیمز آلمان محسوب می گردد. بعضی از بخش های این دیوار قدیمی در مقایسه با دیوار چین بسیار قدیمی تر است و همین امر اهمیت آن را دوچندان می نماید. در اطراف دیوار گرگان در طول جهت، قلعه هایی مربعی شکل به فاصله 50 متر از دیوار وجود داشته است و احتمالاً محل حضور نگهبان ها و سربازان پشتیبانی بودند که از دیوار محافظت می کردند. گفته می گردد در کل 40 قلعه در سراسر دیوار وجود داشته که امروزه بقایای 30 قلعه آن کشف شده است.

بعلاوه در اطراف قلعه ها و یا جلوی دیوار خندق های مختلفی حفر شده که کار دفاع از دیوار را آسان تر می نموده است. بزرگ ترین این خندق ها که به وسیله باستان شناسان کشف شده حدود 330 هکتار وسعت داشته است. گفته می گردد در آن دوران، آب دریای خزر پایین تر از سطح فعلی بوده و احتمالاً امروزه بخشی از دیوار زیر آب رفته است. حتی گفته می گردد در سمتی که دیوار شروع می گردد یک بندر مهم ساسانی وجود داشته که اکنون به خاطر بالا آمدن آب در زیر آن دفن شده است.

معینات دیوار بزرگ گرگاناین دیوار که از آجر های سرخ رنگ ساخته شده دقیقاً از کناره رود اترک در ساحل کمتش تپه و شمال بندر ترکمن شروع شده است و به سمت کوه های گلیداغ امتداد یافته است. هرچند که هنوز مکان دقیق انتها یافتن دیوار معین نیست، اما پیش بینی می گردد که در حدود رود گرگان یا قله کوه علی آباد انتها یابد. درواقع اولین بار خلبان آمریکایی که در سال 1316 بر فراز گرگان حرکت می کرد، با عکس های خود از منطقه متوجه شد که چنین دیواری در یک جهت طولانی از کناره دریای خزر کشیده شده است. همین کشف اولیه بعد ها مبنای تحقیقات گسترده باستان شناسی شد. گفته می گردد ساخت این دیوار حدود 90 سال به طول انجامیده است؛ و طول آن احتمالاً 200 تا 170 کیلومتر است.

جنس دیوار از آجر، سنگ، سرب، آهک و گچ تشکیل شده است. هرچند که در بخش های مختلف جنس دیوار و مدل ساخت آن کمی باهم فرق دارد. شواهد متعددی از وجود کوره های آجرپزی در امتداد دیوار به دست آمده است. این کوره ها در عمق زمین و ابعاد 8 در 8 ساخته شده بودند که چند نمونه آن ها به وسیله کارشناسان کشف شده است.

محقان دانشگاه ادینبورگ پس از آنالیز های مختلف اعلام نموده اند که احتمالاً بیش از ده ها میلیون قطعه آجر بزرگ برای ساخت این دیوار استفاده شده است. وسعت دیوار و مدل ساخت آن به شکلی بوده که بیش از سی هزار سرباز می توانستند روی آن مستقر شده و به نگهبانی از مواضع در برابر دشمن بپردازند.

چطور دیوار را ببینیمهمانطور که گفته شد کل این دیوار در طول زمان تخریب شده و فقط پایه های بعضی از نقاط آن درون زمین به جای مانده است. برترین جا برای تماشا بقایای این اثر تاریخی، در منطقه پیشمرگه در بخش شمال شرق کلاله است. برای این کار بهتر است به روستای تمره قره قوزی بروید تا بتوانید بخش هایی از دیوار را مشاهده کنید. البته کاوش گران سه نقطه را برای بازدید این دیوار به وسیله مردم به صورت شاخص بیرون آورده اند که می توان به آن ها مراجعه کنید:

1. کارگاه کاوش قره دیب، واقع در حدود 9 کیلومتری شرق روستای گوکجه بعد از شهر فراغی و روستای کسرو، در جنوب جاده آسفالت.

2. کارگاه کاوش قلعه شماره 2، واقع در حدود 2.5 کیلومتری غرب روستای گوکجه جهت جاده خاکی.

3. کارگاه کاوش ساری سو، محل تقاطع دیوار گرگان و رودخانه ساری سو (یکی از سرشاخه های گرگان رود) در حدود یک کیلومتری غرب کارگاه قلعه شماره 2.

منبع: سایت ستاره

تورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 101149

به "معرفی دیوار بزرگ گرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دیوار بزرگ گرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید