مونوساکارید ها و دی ساکارید ها

به گزارش مهسان بلاگ، مونوساکارید ها و دی ساکارید ها دو نوع اصلی قند ها هستند. این مقاله حاوی اطلاعاتی درباره ساختار ، تفاوت ها و بعضی مثال ها درباره این دو نوع کربوهیدرات است.

مونوساکارید ها و دی ساکارید ها

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

مونوساکارید ها و دی ساکارید ها دو نوع اصلی قند ها هستند. این مقاله حاوی اطلاعاتی درباره ساختار ، تفاوت ها و بعضی مثال ها درباره این دو نوع کربوهیدرات است.

بدن انسان به طور پیوسته برای رشد و نمو به مواد مغذی ضروری احتیاج دارد. ترکیبات اصلی برای بدن عبارتند از کربوهیدرات ها ، چربی ها و پروتئین ها. 55 تا 75 درصد احتیاج روزانه به انرژی به وسیله کربوهیدرات ها تأمین می گردد. کربوهیدرات ها که ساکارید هم نامیده می شوند، ترکیبات مولکولی هستند که از سه عنصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند.

مونوساکارید ها و دی ساکارید ها چه هستند؟

کربوهیدرات ها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند: کربوهیدرات های ساده و کربوهیدرات های پیچیده. کربوهیدرات های ساده از یک واحد قند تشکیل شده اند. کربوهیدرات های ساده قند هایی هستند که گوارش آن ها آسان است. کربوهیدرات های ساده را می توان در مواد غذایی مانند شیر ، عسل ، میوه ها و غیره یافت.

مونوساکارید ها

مونوساکارید ها اغلب قند های ساده نامیده می شوند و ساده ترین نوع کربوهیدرات ها هستند. مونوساکارید ها بلوک های ساختاری کربوهیدرات های پیچیده تر هستند. مونوساکارید ها آلدهید یا کتون هستند و معمولاً دو گروه هیدروکسیل یا بیشتر دارند. مونوساکارید ها مولکول های سوختی مورد احتیاج بدن هستند و به کربوهیدرات های کوچکتر هیدرولیز نمی شوند. همه مونوساکارید ها فرمول مولکولی (CH2O)n دارند.

مونوساکارید ها بر اساس تعداد اتم ها در مولکول هم طبقه بندی می شوند. برای مثال اگر کربوهیدرات حاوی 5 اتم کربن باشد پنتوز نامیده می گردد. سیستم دیگری هم برای طبقه بندی این ترکیبات بر اساس جایگذاری گروه کربونیل وجود دارد. اگر گروه کربونیل آلدهید باشد مونوساکارید آلدوز نامیده می گردد و اگر کتون باشد کتوز نامیده می گردد. این دو سیستم اغلب با همدیگر ترکیب می شوند.

دی ساکارید ها

دی ساکاریدها حاوی دو واحد قند هستند که به وسیله پیوند های کووالانسی به هم متصل شده اند. پیوند کووالانسی که این دو قند را کنار هم نگه می دارد پیوند گلیکوزیدی نامیده می گردد. این پیوند به وسیله یک واکنش چگالش که بین دو قند اتفاق می افتد تشکیل می گردد و منجر به آزاد شدن اتم هیدروژن از یک مونوساکارید و گروه هیدروکسیل از مونوساکارید دیگر می گردد. دی ساکارید ها در روده کوچک به مونوساکارید های کوچکتری تجزیه می شوند.

مثال

گلیسیرآلدهید

اریتروز

ترئوز

ریبوز

آرابیتوز

گسیلور

آلوز

آلتروز

گلوکز

و غیره

بعضی از دی ساکارید های معروف عبارتند از:

ساکاروز= گلوکز + فروکتوز

لاکتولوز= گالاکتوز + فروکتوز

لاکتوز= گالاکتوز + گلوکز

مالتوز= گلوکز + گلوکز

سلوبیوز= گلوکز + گلوکز

مونوساکارید ها ساده ترین شکل کربوهیدرات ها هستند و به سرعت به وسیله سلول های بدن مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی سلول ها ممکن است به کل انرژی احتیاج نداشته باشند و آن را ذخیره نمایند. این کار ابتدا با تبدیل مونوساکارید ها به دی ساکارید ها و سپس به پلی ساکارید ها انجام می گردد. بدن می تواند پلی ساکارید ها را ذخیره کند. پلی ساکارید ها هنگام احتیاج بدن به انرژی به وسیله هیدرولیز تجزیه می شوند.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 98321

به "مونوساکارید ها و دی ساکارید ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونوساکارید ها و دی ساکارید ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید