میدان دل پیلار در زاراگوزا و جاذبه های اطراف آن

به گزارش مهسان بلاگ، میدان تماشایی دل پیلار (del Pilar) با قرارگیری در قلب شهر زاراگوزا و نزدیکی رودخانه ابرو (Ebro)، محوطه ای از میراث تاریخی شگرف بوده و دسترسی به آن برای گردشگران و شهروندان آسان است. اینجا مکانی پرشور برای برگزاری رویدادهای عمومی، مراسم و اجراهای موسیقی در تمام سال، نظیر مراسم محبوب پیشکش کردن گل ها است. مردم از سراسر جهان برای پیشکش کردن گل ها به میدان پیلار می آیند و گروه های مختلف در دوازدهم اکتبر به اجرای مراسمی چون نواهای مذهبی و پایکوبی های سنتی در اینجا می پردازند. کیک سن والرو (San Valero) در بیست و نهم ژانویه و عید سال نو در میان شهروندان توزیع می گردد. به علاوه، راهپیمایی های دسته جمعی هفته عید پاک یکی دیگر از جذاب ترین رویدادهای برگزار شده در زاراگوزا است. در این رژه، مردم از قرن سیزدهم تا به امروز با زدن طبل ارزش های سنتی خود را زنده نگه می دارند. درواقع، میدان پیلار یکی از شناخته شده ترین مکان های عمومی در زاراگوزا است.

میدان دل پیلار در زاراگوزا و جاذبه های اطراف آن

میدان دل پیلار و جاذبه های اطراف آن

هیچ ملاقاتی از زاراگوزا بدون گشتی در میدان پیلار کامل نمی گردد. مردم در اینجا نه تنها از کلیسای اِل پیلار (El Pilar) بلکه از لا لونخا (La Lonja)، ساختمان شهرداری و چشمه اسپانیایی هم دیدن می نمایند. به علاوه، کلیسای لا سئو (La Seo)، چندین موزه شگفت انگیز، کلیسای سن خوان دلوس پانِتس (San Juan de los Panetes)، برج زودا (Zuda)، دیوارهای رومی، پل سنگی بر روی رودخانه ابرو، بازار مرکزی و کلیسای سانتا ایزابل هم در همین حوالی قرار دارند. اگر گردشگران بخواهند کمی از جاذبه های منطقه فاصله بگیرند، می توانند از قدم زدن در آلفونسو (Alfonso)، خیابان مخصوص عابران پیاده با بناهای سنتی، مغازه های لوکس و کافه ها و رستوران های مجلل، لذت ببرند. به علاوه، آن ها در صورت قدم زدن در این حوالی، با بسیاری از مجسمه ها و بناهای یادبود زیبا و همچنین موارد حیرت انگیز دیگر روبه رو می شوند.

لا لونخا

لا لونخا د مرکادرس (La Lonja de Mercaderes) یا بازار تجار به عنوان یک بازار تبادل کالا برای بازرگانان بین سال های 1541 تا 1551 به سبک معماری رنسانس ساخته شد. معمار مشهور این بازار، خوان د سارینینا (Juan de Sarinena) بود که پیش از انتها کار ساخت بنا، از جهان رفت. از لا لونخا به عنوان شاهکار معماری وی یاد می گردد. درواقع، این بازار یکی از خارق العاده ترین آثار این معمار قرن شانزدهمی در منطقه آراگون است. طرح بنا به شکل مستطیلی بوده و فضای داخلی آن با 5 ردیف از ستون های باریک به سه راهرو تقسیم شده است. امروزه از بازار لا لونخا برای برگزاری نمایشگاه های عمومی استفاده می گردد. ملاقات از لا لونخا را از دست ندهید، به خصوص اینکه ورود به آن هم رایگان است.

ساختمان شهرداری

علی رغم این واقعیت که ساختمان شهرداری زاراگوزا بین سال های 1941 تا 1965 به عنوان بنایی مدرن از سبک مدجّن (Mudéjar) ساخته شد، درون آن سه سقف شگفت انگیز با معماری مدجن، متعلق به قرن شانزدهم میلادی، به همراه چندین نقاشی زیبا و همچنین دو مجسمه حیرت انگیز در ورودی ساختمان دیده می گردد. این مجسمه ها توسط پیکرتراش مشهور، پابلو سرانو آگیلار (Pablo Serrano Aguilar)، ساخته شده اند. این دو تندیس سن والرو (San Valero) و فرشته شهر نام دارند. سقف های مدجن متعلق به کاخی در دهکده اوسرا د ابرو (Osera de Ebro) است که در سال 1963 تخریب شد. ساختمان شهرداری بین میدان پیلار و بازار لا لونخا واقع شده است.

فواره اسپانیایی و کلیسای سن خوان دلوس پانتس

فواره اسپانیایی بین سال های 1990 تا 1991 به دست ریکاردو اوسون گارسیا (Ricardo Uson García) بنا شد که متصورِ سیمایی از آمریکای جنوبی بود. کلیسای سن خوان دلوس پانتس (San Juan de los Panetes)، در نزدیکی این فواره، در محل سابق یک کلیسای دیگر بنا شده است. کلیسای کنونی متعلق به اوایل قرن هجدهم و با سبک معماری باروک ساخته شده است. با این حال، مناره هشت ضلعی این کلیسا به سبک مدجن، به قرن شانزدهم میلادی تعلق دارد. سن خوان دلوس پانتس بین فواره اسپانیایی و برج زودا واقع شده است.

برج زودا

برج زودا پیش از تصرف زاراگوزا به دست آلفونسو ال باتایادور (Alfonso el Batallador) در سال 1118 مرکز فرماندهی مسلمانان بود. این مکان تا قرن سیزدهم میلادی اقامتگاه شاهان منطقه آراگون بود. زودا بر فراز چندین برج دیدبانی در کنار دیوارهای رومی در اوایل قرن دهم میلادی به دست مسلمانان ساخته شد. این بنا در اواسط قرن شانزدهم به سبک معماری مدجن بازسازی شد و مجدداً در اواسط قرن بیستم مورد بازسازی نهاده شد. امروزه، اینجا دفتر گردشگری شهرداری زاراگوزا است؛ به علاوه گردشگران می توانند با مراجعه به طبقه پنجم ساختمان، از مناظر تماشایی اطراف شهر دیدن نمایند. آن ها همچنین می توانند از این ساختمان تاریخی دیدن نموده و بدون پرداخت هیچ هزینه ای از پله های آن بالا بروند.

دیوارهای رومی

دیوارهای رومی بین قرن های دوم و سوم میلادی به دست رومیان به منظور دفاع از این شهر ساخته شدند. دیوارهای رومی در گذشته 3 کیلومتر طول و بیش از صد برج دیدبانی داشتند. متأسفانه، این دیوارها در قرن پانزدهم به منظور گسترش شهر برچیده شدند. امروزه بقایایی از این دیوارها که روزگاری از شهر در برابر دشمنان محافظت می کردند در نزدیکی میدان پیلار و مجاورت برج زودا مشاهده می گردد.

در این میان، باید بدانید زاراگوزا پیش از اینکه رومیان در این منطقه سکنی گزینند، سالدویه (Salduie) نامیده می شد. با آمدن رومیان، نام منطقه به کایسرآگوستا (Caesaraugusta) تغییر یافت. در دوران حکمرانی مسلمانان، شهر ساراکوستا (Saraqusta) خوانده می شد و درنهایت از سال 1118 به بعد، نام زاراگوزا (سارگوسا) برای آن انتخاب شد.

بازار لانوتزا

مرکادو د لانوتزا (Mercado de Lanuza) موسوم به بازار مرکزی، در مجاورت دیوارهای رومی واقع شده است. این جا مشهورترین بازار زاراگوزا است. درواقع، بازار مرکزی شهر در ساعات ابتدایی روزهای هفته و زمانی که گردشگران و شهروندان به گشت وگذار و خرید مواد غذایی تازه می پردازند، شور و حالی وصف ناشدنی دارد. این بازار بین سال های 1900 تا 1903 توسط فلیکس ناوارو پرِز (Felix Navarro Pérez) به سبک معماری مدرن ساخته شد. این بازار مستطیلی شکل در زمینی به طول 130 متر و عرض 25 متر در 3 سالن بنا شده است. محوطه میدان لانوتزا، از این بازار دوطبقه میزبانی می نماید. این محوطه از سال 1210 تا زمان ساخته شدن این بازار، محلی برای برپایی بازارهای سنتی، میدان های گاوبازی، مبارزه، مسابقات ورزشی و دیگر رویدادها بود. این جا مکانی بود که در آن رویدادهای مهم تاریخی نظیر اعدام خوان لانوتزای پنجم (Juan de Lanuza V) به دست شاه فیلیپ دوم انجام شد. خوان لانوتزا پس از تحمل بی عدالتی ها و شکنجه های فراوان کشته شد و مرگ وی مردم منطقه آراگون را اندوهناک کرد. آن ها هرساله مراسمی را به یاد وی در این میدان برگزار می نمایند. جسد لانوتزا در کلیسای سانتا ایزابل نگهداری می گردد.

کلیسای سانتا ایزابل پرتغال

کلیسای سانتا ایزابل پرتغالی (Santa Isabel de Portugal)، موسوم به کلیسای سن کایتانو (San Cayetano)، در میدان عدالت در نزدیکی بازار مرکزی و میدان پیلار واقع شده است. این کلیسا در اواسط قرن هفدهم به یاد سنت ایزابل، ملکه پرتغال و دختر پِدرو سوم، شاه آراگون، به سبک معماری باروک ساخته شد. تزئینات مجلل در نمای این کلیسا در تمام زاراگوزا مشهور است. گردشگران می توانند درون کلیسا بعضی از شگفت انگیزترین آثار هنری، نظیر نقاشی سانتا ایزابل در محراب اصلی اثر گرگوریو د مِسا (Gregorio de Mesa) و مجسمه حیرت انگیز پرهیزگاری اثر آنتونیو پالائو مارکو (Antonio Palao Marco) را تماشا نمایند.

هرکسی که از زاراگوزا ملاقات می نماید، باید به سراغ ویژگی های اصلی این شهر و تحسین آن ها برود. پس چرا شما تجربه سفر خود به زاراگوزا را با گشتی در اطراف میدان پیلار کامل نمی کنید؟

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: گردشبان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 69225

به "میدان دل پیلار در زاراگوزا و جاذبه های اطراف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میدان دل پیلار در زاراگوزا و جاذبه های اطراف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید