میکروپلاستیک ها با کبد چه می نمایند؟

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا نوشت: در تحقیق پژوهشگران دانشگاه تهران با ردیابی مسیر طی شده به وسیله میکروپلاستیک ها در بدن انسان، معین شد که بیشترین محلی که میکروپلاستیک ها تمایل به مهاجرت دارند، کبد است.

میکروپلاستیک ها با کبد چه می نمایند؟

دکتر آرش جوانشیر خویی، عضو هیأت علمی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در تحقیقی با عنوان میکروپلاستیک در زیست بوم ناحیه خزری با ردیابی مسیر طی شده به وسیله میکروپلاستیک ها در بدن انسان، دریافت که بیشترین محلی که میکروپلاستیک ها تمایل به مهاجرت دارند، کبد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شرح داد: پلاستیک ها که به علت شیوه زندگی انسان امروز به سه شکل فلس، رشته و یا توپ درمی آیند، در طبیعت از جمله اقیانوس ها و دریاها و در خشکی ها به وسیله آبزیان و سایر جانوران جذب می شوند.

وی با بیان اینکه در قطب شمال 6 میلیارد تن میکروپلاستیک وجود دارد، اظهار کرد: پلاستیک ها به حدی در طبیعت وارد شده و افزایش یافته اند که حتی در بدن خرس قطبی یک کیلوگرم پلاستیک جذب شده وجود دارد و آن را با خود حمل می نماید.

دکتر جوانشیر خویی با اشاره به اینکه انسان به خاطر استفاده از گوشت جانوران دریایی و غیردریایی و به وسیله استنشاق میکروپلاستیک های موجود در هوا، این مواد را دریافت می نماید، اضافه نمود: این مواد به وسیله دیواره روده، جذب و در نهایت وارد کبد می شوند.

این تحقیق با توجه به اطلاعات بسیار کم در مورد مقدار آلودگی میکروپلاستیک ها در حوضه های آبی داخلی به خصوص جنوب دریای خزر و عدم مطالعات در مورد موجودات این منطقه، وجود یا عدم وجود، فراوانی، رنگ، شکل و ترکیب میکروپلاستیک ها در رسوب آب بدن و موجودات منطقه صورت گرفته است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این تحقیق ثابت می نماید علاوه بر اینکه میکروپلاستیک ها توانایی جذب آلاینده ها و ایجاد اثر تشدیدی سموم در بدن موجودات را دارند، بیشترین محلی که برای جذب شدن انتخاب می نمایند، کبد است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109245

به "میکروپلاستیک ها با کبد چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروپلاستیک ها با کبد چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید