نقش گرداب های کوچک در تغذیه میکروب های اقیانوسی

به گزارش مهسان بلاگ، محققان در آنالیز های خود دریافتند فیتوپلانکتون ها ممکن است مواد مغذی را به وسیله جریان گرداب های کوچک از منابع غنی استوایی دریافت نمایند.

نقش گرداب های کوچک در تغذیه میکروب های اقیانوسی

گرداب های زیر استوایی (نیمه حاره ای/ Subtropical) جریان های چرخشی بزرگ اقیانوس هستند که چرخش ها یا سیرکولاسیون های مداومی در منطقه ها نیمه حاره ای زمین در شمال و جنوب خط استوا فراوری می نمایند. این گرداب ها در واقع جریان های چرخشی با حرکت آرام (whirlpools) هستند که در حوضه های بزرگ در سراسر دنیا می چرخند و ارگانیسم ها و بعضی اوقات زباله ها را از ساحلی به ساحل دیگر می برند.

از سال ها پیش تا به امروز اقیانوس شناس ها از مشاهدات متضاد در داخل گرداب های زیراستوایی دچار شگفتی بوده اند. این جریان های بزرگ به نظر می رسد در سطح خود میزبان جمعیت های سالمی از فیتوپلانکتون میکروب هایی تغذیه نماینده بقیه چرخه غذایی و مسئول جذب بخش زیادی از دی اکسید کربن اتمسفر هستند.

اما دانشمندان بر اساس آنچه درباره دینامیک گرداب ها می دانند، برآورد نموده اند که خود این گرداب ها قادر به نگهداری مواد مغذی کافی برای حفظ فیتوپلانکتون ها نیستند؛ بنابراین میکروب ها چگونه قادر به رشد و نمو می شوند؟

اکنون محققان دانشگاه ام آی تی کشف نموده اند که فیتوپلانکتون ها ممکن است مواد مغذی را از خارج گرداب ها دریافت نمایند. وسیله انتقال مواد مغذی به شکل جریان های کوچک تری است که در حاشیه گرداب ها می چرخند.

این گرداب های کوچک (eddies) مواد مغذی را از منطقه ها غنی استوایی می کشد و آن ها را سمت مرکز گرداب می راند و این مواد مغذی در آنجا به وسیله جریان های دیگر بالا برده می شوند و به سطح انتقال می یابند تا فیتوپلانکتون ها را تغذیه نمایند.

به نظر می رسد گرداب های کوچک اقیانوس یک منبع مهم مواد مغذی در گرداب های زیراستوایی هستند. این اثر جایگزین نمایندگی که محققان به آن رله تغذیه ای می گویند به حفظ جمعیت فیتوپلانکتون ها که نقش مهمی در توانایی اقیانوس برای جذب کربن از اتمسفر دارند، یاری می رساند.

در حالی که مدل های آب و هوایی کاهش توانایی اقیانوس را در این زمینه در دهه های آینده پیش بینی می نمایند، این رله تغذیه ای می تواند به حفظ ذخیره سازی کربن در اقیانوس های زیراستوایی یاری کند.

خبرنگاران علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109212

به "نقش گرداب های کوچک در تغذیه میکروب های اقیانوسی" امتیاز دهید

1 کاربر به "نقش گرداب های کوچک در تغذیه میکروب های اقیانوسی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش گرداب های کوچک در تغذیه میکروب های اقیانوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید