نگاهی به شهرهای هوشمند بحران زده ، اولویت با کدام است؛ هوشمندی یا تاب آوری؟

به گزارش مهسان بلاگ، در سال 2020 دنیا را ویروسی درنوردیده که پیش از آن تنها یک ایده خیال پردازانه می توانست چنین سناریوی طاقت فرسایی را رقم بزند، اما امروز رنج و بیماری تبدیل به مسئله ای قابل لمس شده است که همه دولت ها و مردم را در گوشه گوشه دنیا درگیر نموده است.

نگاهی به شهرهای هوشمند بحران زده ، اولویت با کدام است؛ هوشمندی یا تاب آوری؟

به گزارش خبرنگاران، مژگان رضایی، مدرس دانشگاه در حوزه برنامه ریزی شهری در یادداشتی در این باره نوشت:

آنچه بیش از بیش در ذهن متبادر می شود این است که کشورهای پیشرو در حوزه ایجاد بستر شهر هوشمند که عمدتاً پایه های شهرهای خود را بر حوزه خدمات دیجیتال و گاه دولت الکترونیک بنا نموده بودند، در حال حاضر آیا توانسته اند احتیاجهای ساده تا پیشرفته شهروندان خود را در این بازه بحرانی برطرف کنند، شرایط مالی بنگاه ها در چه شرایطی واقع شده است و نحوه خدمات رسانی به بیماران و احتیاجمندان به چه شیوه ای مدیریت می شود، آیا تفاوت فاحشی بین شهرهای توسعه یافته یا در حال توسعه در حال حاضر وجود دارد و آیا تهدید بیشتری برای شهرهای غیرهوشمند وجود دارد. آیا مبحث آموزش و آموزش پذیری شهروندان توانسته نقشی در مدیریت این بحران بازی کند.

واقعیت این است در این جهان درگیر با بحران کرونا، بُرد با کشورهایی است که قبل از هوشمندی توانسته اند شهروندان را با تاب آوری آشنا سازند. کشور سوئیس از آن جمله کشورهایی است که توانسته در این امر پیشرو باشد. باید باور داشت شهروند آموزش دیده در مواقع بحرانی در وهله نخست می تواند خود و سپس خانواده خویش را مدیریت کند و بار عظیمی از دوش دولت و مسئولین بردارد. در این بازه زمانی عمده ترین شهرهای پیشرفته از آسیا تا اروپا و حتی ابرقدرت جهان نیز از این بُعد پر اهمیت رنج می برد، با این حال ویروس کرونا بهانه خوبی شد تا زمین نفسی تازه کند. گیاهان و جانوران رشد و نمو بهتری داشته باشند، محیط زیست تا اندازه ای از منابع آلاینده تهی شود، انسان به آرامش برسد و جهان آماده تغییر و تحول تازه ای شود اما برای این مهم باید اقدامی سازنده داشت تا بازگشت بشر به زندگی روزمره این بار همراه با اتفاقات خوبی باشد؛ هر چند که آلام به بار آمده از این اتفاق عظیم جبران نشدنی است.

شهر هوشمند در جهان امروز یک احتیاج مبرم است اما شهر هوشمند واقعی شهری است که تاب آور باشد و مناسب با احتیاجهای جمعیتی شکل بگیرد. شهرهای هوشمند بحران زده این روزها عمدتاً شهرهایی هستند که با احتیاج جمعیتی همخوانی ندارند. باید از این واقعیت تلخ آموخت و آموخته ها را به کار بست. ما در ایران در حال ایجاد پایه و بستر شهر هوشمند هستیم و می بایست بنا را بر کارآمدی بگذاریم تا بتوانیم در عرصهِ جهانی پیروز ظاهر گردیم چرا که ظرفیت مالی راهکارهای دستیابی به شهر هوشمند تا انتهای سال 2020 با نرخ مرکب سالانه بیش از 22.5 درصد به بیش از 1.5 میلیارد و در سال 2025 به 3.3 میلیارد دلار خواهد رسید که بسیار قابل تأمل است.

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 43870

به "نگاهی به شهرهای هوشمند بحران زده ، اولویت با کدام است؛ هوشمندی یا تاب آوری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شهرهای هوشمند بحران زده ، اولویت با کدام است؛ هوشمندی یا تاب آوری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید