هشدار بانک جهانی نسبت به افزایش 70 درصدی فراوری زباله در شهرها ، 90 درصد پسماندها بدون امحا رها می شوند

به گزارش مهسان بلاگ، پیش بینی می گردد فراوری سالانه زباله در دنیا با رشد 70 درصدی از 2 بیلیون تن به 3/4 بیلیون تن در سال 2050 برسد که بیشتر این افزایش در آسیا و آفریقا خواهد بود.

هشدار بانک جهانی نسبت به افزایش 70 درصدی فراوری زباله در شهرها ، 90 درصد پسماندها بدون امحا رها می شوند

خبرنگاران آنلاین-سمانه معظمی: این تقریبی است که کارشناسان بانک دنیای در گزارش خود از شرایط فراوری زباله در دنیا منتشر نموده اند؛ بنابراین گزارش، افزایش فراوری زباله که بیشتر آن در شهرها فراوری می گردد تا سال 2050 از رشد جمعیت دنیا سبقت می گیرد.

در حال حاضر دست کم 33 درصد زباله ها در دنیا به صورت غیراصولی سوزانده یا در اطراف شهرها رها می شوند.

شرایط کشورهای توسعه نیافته

این گزارش حاکی است ارتقای مدیریت پسماند به ویژه در کشورهای توسعه نیافته یک اولویت فوری است. بیش از 90 درصد پسماندها در این کشورها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات بازیافت بدون بی خطرسازی و امحا به صورت باز رها می شوند.

سیلپا کازا، کارشناس توسعه شهری بانک دنیای گفت: لازم است توجه ویژه به جنوب آسیا و صحرای آفریقا داشته باشیم. تا سال 2050 پسماندهای جنوب آسیا دو برابر و آفریقا سه برابر خواهد شد و اگر ما اقدامات لازم را انجام ندهیم، اثرات جبران ناپذیری بر سلامت، بهره وری، محیط زیست و معاش مردم خواهد داشت.

با این حال کشورهای توسعه یافته نیز باید این مشکل را جدی بگیرند. زیرا آن ها با داشتن 16 درصد جمعیت دنیا، یک سوم زباله های این کره خاکی را فراوری می نمایند. به طور خاص کشور چین شرایط بحرانی تری دارد. این غول آسیا در سال 2004 امریکا را در جدول رده بندی فراوری بیشترین پسماند در دنیا پشت سرگذاشت. پیش بینی می گردد این کشور تا 2030 دو برابر امریکا زباله شهری فراوری کند.

زباله در روستاها

این گزارش مشکل پسماند را به عنوان یک معضل شهری ارزیابی و پیش بینی می نماید که مناطق روستایی به سمت فراوری کمتر زباله حرکت خواهند کرد. زیرا ساکنان روستاها ازآنجاکه معمولا درآمد کمتری دارند، کالای کمتری می خرند و تمایل بیشتری به استفاده دوباره از اجناس و بازیافت آن دارند.

رشد فزاینده جمعیت در دهه گذشته باعث شده اکنون بیش از 50 درصد جمعیت دنیا در شهرها زندگی نمایند. یک دهه پیش 2/9 بیلیون نفر در شهرها زندگی می کردند که هر نفر روزانه 0/64 کیلوگرم زباله فراوری می کردند. این گزارش تخمین می زند 3 بیلیون ساکن شهرها در حال حاضر 1/2 کیلوگرم زباله به ازای هر نفر در روز فراوری می نمایند. گردآورندگان گزارش هشدار می دهند تا 2050 جمعیت شهرنشین دنیا به 3/4 بیلیون تن می رسد که هر یک روزانه 1/42 کیلوگرم پسماند فراوری خواهند کرد.

پیشنهاد بانک دنیای برای کاهش حجم زباله ها در بیشتر شهرها کاهش فعالیت های صنعتی است؛ هرچند تایید می نماید که این راهکار در عمل امکان پذیر نخواهد بود.

توسعه بازیافت، کاهش مصرف پلاستیک و کنترل مصرف غذا به منظور کاهش دورریز نیز از راهکارهای طولانی مدت برای کنترل معضل زباله است. پلاستیک که آب راهه ها و اکوسیستم را به مدت هزاران سال آلوده می نماید 12 درصد پسماندهای دنیا را تشکیل می دهد.

مسائل سلامتی

بانک دنیای تاکید می نماید باید چاره فوری برای انباشته شدن شهرها از زباله اندیشیده گردد؛ زیرا کوتاهی در جمع آوری و بی خطرسازی زباله ها به جاری شدن سیل، آلودگی هوا و بیماری های گوناگون مانند مسائل تنفسی و اسهال منجر می گردد.

پژوهشگران ایتالیا اعلام نموده اند ارتباط معناداری بین زندگی در نزدیکی سایت های دفن زباله و مرگ به دلیل سرطان ریه و ناراتی های تنفسی وجود دارد. این مسائل به ویژه در بین بچه ها بیشتر رایج است. دلیل این موضوع، استشمام گازهای سمی مانند سولفید هیدروژن، بخار آمونیاک و ورود ریزجانداران به وسیله تنفس به بدن عنوان شده است.

نویسندگان گزارش بانک دنیای امیدوارند این یافته ها به دولت ها و شهرداری های سراسر دنیا یاری کند تا شرایط فراوری و امحای پسماند خود را با یاری بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد مدیریت نمایند.

  • زباله ها نفس گیلان را بند آورد
  • هشدار؛ برای دیدن حیات وحش ایران به سایت های زباله بروید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 33560

به "هشدار بانک جهانی نسبت به افزایش 70 درصدی فراوری زباله در شهرها ، 90 درصد پسماندها بدون امحا رها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار بانک جهانی نسبت به افزایش 70 درصدی فراوری زباله در شهرها ، 90 درصد پسماندها بدون امحا رها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید