واردات کامیون های دست دوم اشتباه است ، اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان

به گزارش مهسان بلاگ، واردات کامیون های دست دوم به هیچ وجه تأیید شده نیست. رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون های دست دوم اروپایی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از این کامیون ها وارد شده است.

واردات کامیون های دست دوم اشتباه است ، اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان

عزت الله اکبری تالارپشتی اضافه کرد: ما دست اندرکاران واردات کامیون های دست دوم را تحویل مقامات قضایی خواهیم داد. وی با بیان اینکه واردات کامیون های دست دوم کار غلطی است، تاکید کرد: وقتی در داخل ظرفیت تولید داریم، واردات خیانت به کشور است.

وی ادامه داد: حتی اگر هم ظرفیت تولید داخل نداریم، باید کامیون نو وارد می شد نه دست دوم؛ محصولات نو، خدمات پس از فروش دارند و آلایندگی شان کمتر است. ضمن آنکه رانندگان هم با آنها راحت ترند.

اکبری ادامه داد: باید شرکت های خودروساز داخل را موظف کنیم که طی سه سال، ساخت داخل را به 100 درصد برسانند. وی گفت: اینکه کشنده، تریلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس را به صورت دست دوم و بدون هیچ خدماتی وارد کرده اند، فقط یک رانت محض و آلایندگی محیط زیستی به همراه دارد.

قدرت خرید کامیون نو پایین است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره پایین بودن قدرت خرید کامیون اروپایی نوساز از سوی رانندگان شرح داد: این توان را دولت باید ایجاد کند. دولت باید راننده ای که پول خرید کامیون نو را ندارد، به بانک معرفی کند و خودش هم ضامن شود.

وی ادامه داد: با واردات کامیون دست دوم، راننده اسیر بیابان ها می شود. قطعه نیست، خدمات پس از فروش ندارد، کسی هم به فریادش نمی رسد.

یک سال از آغاز مجوز نوسازی ناوگان باری گذشته است

اظهارات رئیس کمیسیون صنایع مجلس در حالی است که دقیقا یک سال است سامانه ثبت نام و ارائه مجوز نوسازی ناوگان باری جاده ای فعالیت خود را آغاز کرده است. قرار بود کامیون های با عمر حداکثر سه سال ساخت از کشورهای اروپایی، کره و ژاپن وارد شوند.

این طرح حاشیه های زیادی داشت و تا به امروز تعدادی از کنندگان در نطق های میان دستور خود نسبت به واردات کامیون دست دوم به وزیر راه تذکر داده اند. ضمن اینکه طرح سوال از وزیر راه در کمیسیون های مربوطه (عمران و صنایع) در مجلس اجرا شده و کنندگان مجلس در این زمینه مخاطب شرحات وزیر راه و شهرسازی بوده اند.

با این حال سازمان راهداری معتقد است واردات کامیون دست دوم اروپایی بر اساس بند ث ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه های پنج ساله توسعه بوده و به هیچ وجه خارج از چارچوب قانون انجام نشده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم سال گذشته در تشریح جزئیات نوسازی ناوگان جاده ای گفته بود که چهار گروه سازندگان خودرو، شرکت های حمل و نقل، شرکت های واردکننده و اشخاص حقیقی شامل طرح واردات خودروهای با سه سال ساخت می شوند که می توانند با ثبت نام در سامانه سازمان راهداری، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کنند.

به گفته وی در مرحله اول افزون بر 800 کامیون بالای 50 سن نوسازی می شوند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود برای واردات خودروی با سه سال عمر باید خدمات پس از فروش خودروها تضمین شود. وی این را هم گفته بود که منشأ ارزهایی که برای واردات کامیون های دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد هم باید به تایید بانک مرکزی برسد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بیت ران
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 90429

به "واردات کامیون های دست دوم اشتباه است ، اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات کامیون های دست دوم اشتباه است ، اقدام قضایی مجلس علیه واردکنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید