پاسخ به توییت زلزله شناس هلندی درباره زلزله 7 ریشتری در ایران

به گزارش مهسان بلاگ، فریبرز ناطقی الهی زلزله شناس در خبرآنلاین نوشت: ستاره شناس و منجم هلندی که بنا به گفته خودش با مطالعه رفتار ستاره ها و کائنات تقریبی از زمان و مکان برای رخداد زلزله های سطح زمین می دهد، دوباره متنی را منتشر نموده که باعث تشویش اذهان مردم شده است.

پاسخ به توییت زلزله شناس هلندی درباره زلزله 7 ریشتری در ایران

نا گفته نماند چند روز قبل از زلزله مهیب ترکیه این شخص متنی در سایت خود نوشت که البته باید دقت گردد در این جمله: *زود* یا *دیر* در این منطقه (ترکیه) زلزله بزرگی رخ خواهد داد همان چیزی که عموم زلزله شناس ها برای منطقه اعلام نموده بودند البته نه در قالب زود یا دیر در قالب یک دوره بازگشت زمانی! و البته زود تیرش به هدف خورد. البته هیچ تحلیل یا روشی برای کار خود ارایه ننمود و چندین بار دیگر هم برای منطقه ها مختلف اظهار نظر کرد که خوشبختانه همه مردود از آب در آمد.

حال نوشته اخیر این منجم جوان و تازه بدوران رسیده: در اثر تغییرات اساسی در این منطقه ها (روی شکل) زلزله بزرگی در حدود 6 الی 7 در روز های 29 و 30 آوریل انتظار می رود که پهنه زاگرس کشور ایران را هم شامل می گردد!

در قدم اول ایشان بیان ننموده اند که این تغییرات* (fluctuations*) در حقیقت چه هستند و کدام پارامتر ها را شامل می باشند ضمناً مثل سابق بیان نموده اند مطالعاتم را به ریز شرح خواهم داد که هیچ وقت این مستندات از ایشان تا به امروز ارائه نشده است.

سندیت این نوع گفتار همان قدر اعتبار دارد که فردی غیر متخصص در زلزله بگوید من می دانم زلزله ای برای تهران با بزرگی مثلا 7 در سه روز آینده خواهد آمد؟ بدون تعریف تغییرات و پارامتر های مربوطه و بدون تخصص، حال شد زهی سعادت، نشد مثل چند ده زلزله دیگر که این فرد برای خوزستان و دیگر منطقه ها جهان بیان کرد و نشد؟ تا این شخص مطالعات خود را مکتوب با علت و بر پایه علوم متداول برای قصاوت در مجامع علمی این فن ارایه نکند عملا مثل همین حالا فاقد اعتبار حتی بحث درباره فعالیت های این شخص است و باید متوجه بود که یک حدس درست آنهم با بیانی زیرکانه در میان صد ها یا بیشتر حدس غلط ایشان اصلا چقدر اعتبار می تواند داشته باشد؟

البته نا گفته نماند دو منطقه ای که ایشان معین نموده اند بنده هم سال پیش در دو موقعیت زمانی مختلف این دو زون را برای زلزله های بزرگ که در مسیر ما و کشور ما قرار گرفته اند و شکی ندارم که سال جاری و سال های نزدک آینده بحرانی خواهد بود، معین نموده بودم و چقدر شباهت به مطالعات سال قبل بنده دارند شاید هم ایده از همانجا آغاز شده است.

در یک کلام زلزله ها جزو لاینفک قسمت هایی از کره زمین و برای سالم ماندن آن احتیاج هستند پس لذا رخ خواهند داد، علم امروز شناخت بسیار خوبی از مکان آن ها دارد و در مورد زمان رخداد، مطالعات هنوز کامل نیست و هیچ فردی در جهان امکان تخمین زمانی آنرا تا این لحظه، شاید هزاران سال دیگر هم نداشته و نخواهد داشت. بعد از معین کردن منطقه ها زلزله خیر با مطالعات آماری و احتمالاتی دوره های زمانی نسبتا خوبی مثلا در یک بازه رمانی چند ساله با علم امروز می توان تخمین حدودی بیان کرد. هر اداعای دیگری علم نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109300

به "پاسخ به توییت زلزله شناس هلندی درباره زلزله 7 ریشتری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به توییت زلزله شناس هلندی درباره زلزله 7 ریشتری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید