پایش صیدگاه های فریدونکنار برای حفاظت از پرندگان

به گزارش مهسان بلاگ، اشکان جهان آرای - ساری-خبرنگار: مهمانان پاییزی مازندران کم کم در حال رسیدن به استان هستند؛ پرنده هایی که از مناطق سردسیر برای گذراندن زمستان به کرانه های جنوبی دریای خزر سفر می کنند تا در تالاب ها و زمین های کشاورزی چند ماه سرد سال را سپری کنند.

پایش صیدگاه های فریدونکنار برای حفاظت از پرندگان

پس از آن هم مازندران را برای ادامه زندگی در نقاط دیگر ترک خواهند کرد. البته اگر از دام ها و گلوله های شکارچیان بتوانند جان سالم به در ببرند. شکار پرنده ها در مازندران چند سال است که به سوژه مهم محیط زیستی رسانه ها در پاییز و زمستان تبدیل شده است. حجم بالای شکار پرندگان با وجود ممنوعیت هایی که هر سال در این مورد اعلام می شود، باعث شده که از بعضی نقاط این استان به عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر یاد شود. از سوی دیگر همین واکنش ها نیز در سال های اخیر بعضی دوستداران محیط زیست و تشکل های محیط زیستی را بر آن داشت تا با برپایی برنامه هایی مانند تهیه غذا برای پرندگان و محافظت از آن ها، چهره دوستدار محیط مازندران را نیز به تصویر بکشند.

عده ای بر این باورند که شکار به عنوان بخشی از زندگی بومی مردم منطقه باید ادامه داشته باشد، اما در مقابل این دیدگاه، شکار بی رویه به عنوان نوعی نسل کشی پرندگان مطرح است؛ دیدگاهی که مورد توجه بسکمک از مسئولان کشور و فعالان محیط زیستی داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است. در عین حال بعضی مسئولان شهرستانی، در فریدونکنار که محل اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و شکار و فروش این پرندگان است، بر این باورند که شکار باید به عنوان بخشی از فرهنگ و سبک زندگی بومیان این منطقه مورد توجه قرار گیرد و ساماندهی شود.

  • نظارت بر شکارچیان

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت وگو با خبرنگاران از ورود نخستین دسته پرندگان مهاجر به مازندران طی روزهای اخیر خبر داد. کوروس ربیعی گفت: مهاجرت گروه اولیه پرندگان زمستان گذران پیش از فصل پاییز آغاز می شود و تالاب ها متناسب با وضعیت آبگیری میزبان بعضی پرندگان هستند. در بعضی تالاب های دائمی و آب بندان های استان پرندگانی که به صورت منظم مهاجرت می کنند، مستقر شده اند.

وی به آمادگی این اداره کل برای پیشگیری از شکار بی ضابطه پرندگان و مقابله با تخلفات احتاقتصادی در مناطق میزبان پرندگان مهاجر اشاره کرد و افزود: ما 2 گروه شکارچی داریم که هر سال هنگام حضور پرندگان مهاجر اقدام به شکار می کنند. یک دسته دامگاه دارانی هستند که در شهرستان فریدونکنار با روش های سنتی به شکار می پردازند و دسته دیگر شکارچیانی هستند که با تفنگ اقدام به شکار می کنند.

  • دوما بلامانع است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: برای گروه نخست، یعنی دامگاه داران تاکید بر این است که روش سنتی دوما یا دوماچال را انجام دهند. در این زمینه دستورالعمل صادر کردیم و دامگاه داران باید پرونده های انتفاعی زنده گیری مرغابی ها به روش دوما را داشته باشند تا اقدام به شکار کنند.

ربیعی با اشاره به این که ضوابط، دستورالعمل ها و گونه های قابل صید معین هستند، ادامه داد: در این منطقه هدف این است که از شکار و زنده گیری غیر گزینشی با روش هایی مانند کِرِس و گذر جلوگیری شود، زیرا ممکن است در این روش ها گونه های کمیاب و تحت حمایت هم زنده گیری و شکار شوند.

این مسئول بیان نمود: برای سایر مناطق مجاز شکار که محل سکونت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستند و خارج از فریدونکنار قرار دارند، در حال تصمیم گیری هستیم. دستورالعمل و ضوابط شکار در این مناطق آبان اعلام می شود. در این دستورالعمل مواردی مانند تعداد مجاز شکار برای هر شکارچی، شرایط دریافت پروانه، دوره زمانی و روزهای مجاز شکار، گونه هایی که امکان شکار آنها وجود دارد و بهای پروانه معین خواهد شد.

  • وجود 5 دامگاه در فریدونکنار

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره دامگاه های فریدونکنار گفت: در این شهرستان 5 دامگاه وجود دارد که به صورت رسمی و طبق ضوابط، شکار پرندگان در آنها انجام می شود. دامگاه های ازباران، فریدونکنار، سرخرود شرقی، سرخرود غربی و سرخرود مرکزی مناطق مجاز برپایی دام های سنتی به روش دوما یا دوماچال هستند. حدود 200 صیاد ثبت شده در این دامگاه ها در قالب تعاونی دامگاه داران فعالیت می کنند.

ربیعی اظهار کرد: برای فعالیت در این دامگاه ها نیز دامگاه داران باید پروانه انتفاعی دریافت کنند و قائل به اجرای ضوابط اعلام شده در دستورالعمل شکار در دامگاه ها باشند. روش صید دوما یا دوماچال که از روش های سنتی و بومی منطقه در شکار پرندگان است، به دلیل گزینشی بودن و تعداد کنترل شده شکار، روش مخرب و تهدیدکننده ای به حساب نمی آید.

این مسئول ادامه داد: در این روش صیاد بر اساس تلاش خود، تعداد محدودی شکار می تواند داشته باشد که این مقدار شکار آسیبی به دسته های پرندگان و گونه های نادر وارد نمی کند، اما سایر روش ها مورد تایید نیستند و در صورت مشاهده با صیادان برخورد قانونی خواهد شد. چند سال است تلاش می کنیم این روش های غیر مجاز را حذف کنیم و روش مجاز پذیرفته شده را توسعه دهیم.

  • تشکیل گشت های بازرسی

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران از تشکیل گشت های بازرسی محیط بانی برای نظارت بر مناطق مجاز شکار و دامگاه های فریدونکنار خبر داد و گفت: همکاران ما به صورت دائمی از دامگاه ها بازدید می کنند و فعالیت های کنترلی و پایشی انجام می شود.

وی ادامه داد: برای جمع آوری دام های غیر مجاز اقداماتی تاکنون اجرا شده و در صورت مشاهده به صورت جدی برخورد خواهد شد. از مردم می خواهیم در صورت مشاهده دام های هوایی و غیرمجاز، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان را در جریان قرار دهند. ربیعی با تاکید بر لزوم دریافت پروانه انتفاعی توسط دامگاه داران اظهار کرد: صیادانی که قصد فعالیت در دامگاه ها را دارند تا 15 مهر می توانند برای دریافت پروانه انتفاعی اقدام کنند. افرادی که پروانه انتفاعی نداشته باشند، اجازه صید ندارند و طبق ماده 11 و 12 قانون صید و شکار با آنها برخورد خواهد شد.

  • محدودیت در فروش لاشه پرنده های شکار شده

به گفته این مسئول یکی از پیامدهای نداشتن پروانه انتفاعی شکار، محدودیت در فروش لاشه پرنده های شکار شده است. وی اظهار کرد: برای فروش لاشه های پرندگان مهاجر، طبق دستورالعمل افرادی که پروانه انتفاعی دریافت کرده باشند، مجاز به فروش هستند. صیادی که پرنده عرضه می کند، باید دارای پروانه باشد. محیط بانان در بازار فروش پرندگان مستقر می شوند و بر این موضوع نظارت خواهند کرد. ربیعی ادامه داد: مهم ترین اقدام هنگام عرضه لاشه پرنده ها این است که از عرضه پرنده هایی که به صورت غیر مجاز شکار شده اند، جلوگیری کنیم. ساماندهی بازار پرنده ها یعنی بازار، محلی برای عرضه پرنده هایی باشد که بر اساس پروانه شکار می شوند.

  • سابقه شکار در استان

شکار در مازندران از گذشته وجود داشته و متاسفانه به شکل نامناسبی گسترش یافته است. طبیعی است که امسال نیز شکار پرنده ها در مناطق حضور این مهمانان مشاهده شود و در بازارها هم لاشه پرندگان را بتوان یافت. از سوی دیگر همه شکارها را نمی توان رصد کرد، اما در کنار همه تصمیمات اتخاذ شده برای برخورد با شکارچیان، فرهنگ سازی نیز می تواند کمک کننده باشد. هر اندازه عرصه بر شکارچیان تنگ تر شود و فعالیت های درآمدزای مرتبط دیگر مانند پرنده نگری و جذب تورهای گردشگری به این مناطق بیشتر شود، پرندگان سفر امن تری به مازندران خواهند داشت.

  • آغاز پایش سلامت پرندگان مهاجر در مازندران

مدیر کل دامپزشکی مازندران از آغاز پایش سلامت پرندگان مهاجر خبر داد و گفت: سرد شدن هوا موجب بروز و تشدید بعضی بیماری ها می شود. توصیه ما به ویژه به مرغداران این است تمهیدات لازم را در ارتباط با تامین نیاز حرارتی و همچنین تامین خوراک و نهاده ها بیندیشند. به گزارش فارس سیدحسین رضوانی درباره وضعیت بیماری های دامی در مازندران با توجه به آغاز فصل پاییز اظهار کرد: در ارتباط با بیماری تب خونریزی دهنده کنگو مسئله ای نداشتیم که با توجه به تغییر دمای هوا جای نگرانی وجود ندارد. وی با اشاره به این که گزارشی از ابتلای بیماری تب برفکی در دام های استان نداشتیم، افزود: تزریق واکسن نیز در حال انجام است.

این مسئول با تاکید بر این که جوجه ریزی با تراکم کمتر در واحدهای مرغداری انجام شود، بیان نمود: نگهداری جوجه و زمان تخلیه آن هم نباید به درازا بکشد. رضوانی با بیان این که رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای بسیار مهم است، شرح داد: گزارش هایی در ارتباط با ابتلای بیماری نیوکاسل در طیور بومی داریم که با سرد شدن هوا احتمال ابتلا در طیور صنعتی هم وجود دارد. بنابراین باید مرغداران و دامداران بیمه را جدی بگیرند. وی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در این زمان از سال در مازندران اظهار کرد: با همکاری اداره حفاظت محیط زیست موضوع رصد و پایش را در دستور کار داریم.

مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: لازم است پرورش طیور بومی از جمله اردک ها در کنار پرندگان مهاجر انجام نشود. با توجه به احتمال بروز آنفلوآنزا پرورش اردک در مزارع شالیزاری اطراف واحدهای پرورش مرغ با نگاه اقتصادی ممنوع است. به این دلیل که احتمال بروز آلودگی وجود دارد. رضوانی یادآور شد: اگر احیانا تلفاتی داشتیم باید به همکاران دامپزشکی در سراسر استان خبر داده شود؛ چراکه احتمال بروز بیماری جدید وجود دارد. وی گفت: مهم ترین موضوع در این شرایط هماهنگی و همکاری محیط زیست و دامپزشکی است که در حال انجام است و امیدواریم سال بدون مسئله ای داشته باشیم.

گروه آبان لوکس: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20027

به "پایش صیدگاه های فریدونکنار برای حفاظت از پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایش صیدگاه های فریدونکنار برای حفاظت از پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید