پل چارلز و مناظر شگفت انگیزی از پراگ، عکس

به گزارش مهسان بلاگ، از روی این پل می توانید مناظر شگفت انگیزی از برج های متعدد، کلیساها و کاخ های قرون وسطایی شهر را تماشا کنید. منظره دیدنی مالا استرانا که با مجموعه قلعه پراگ اشغال شده بسیار زیبا و تماشایی خواهد بود. پل چارلز به خاطر موقعیت ویژه و مهمی که دارد نقش قابل توجهی را در تاریخ پراگ بازی نموده است. در سال 1648 در اواخر جنگ سی ساله، ارتش یورشی سوئدی ها روی این پل متوقف شد و در سال 1744 پروسی ها در همین جا شکست خوردند. امروزه این پل پر از گردشگران و فروشندگان سوغاتی است و بدون شک یکی از جاذبه های مهم سفر به پراگ محسوب می گردد.

پل چارلز و مناظر شگفت انگیزی از پراگ، عکس

پل جودیت

در سال 1158، در زمان حکومت شاه ولادیسلاو دوم (Vladislav)، پلی سنگی در نزدیکی مکان پل چارلز امروزی ساخته شد. این پل برای جایگزینی یک پل چوبی فرسوده بنا گشت و اولین پل سنگی اروپا بعد از سقوط امپراتوری روم به شمار می رفت. پل نامبرده در سال 1172 کامل شده و نام آن را پل جودیت گذاشتند که برگرفته از نام همسر پادشاه بود. او فعالانه این پروژه را حمایت می کرد. در سال 1342، با طغیان رودخانه این پل ویران شد.

تاریخچه پل چارلز

در سال 1357 میلادی پادشاه چارلز چهارم دستور ساخت یک پل جدید را صادر کرد. ناظر این پروژه پیتر پارلر (Peter Parler) بود که در آن موقع بر روی ساخت کلیسای جامع سنت ویتوس نیز کار می کرد. پارلر یک پل 502 متری در شمال پل جودیت سابق بر روی رودخانه ساخت. این پل بر روی 16 طاق نهاده شد که پهنای آن برای عبور چهار کالسکه به طور همزمان کافی بود. ساخت این پل در سال 1402 به اتمام رسید. به مدت سه قرن این پل تنها رابط دائمی بین دو کرانه رودخانه بود. در آن موقع این پل به نام پل پراگ یا پل سنگی شناخته می شد ولی بعد از سال 1870 نام آن را به افتخار پادشاه چارلز چهارم به پل چارلز تغییر دادند.

اضافه کردن مجسمه ها

پل چارلز در ابتدا به جز یک صلیب چوبی که در مرکز آن نصب شده بود هیچ تزئینی نداشت. در قرن هفدهم این صلیب چوبی با یک صلیب برنزی جایگزین شد. اولین تندیس در سال 1683 به پل اضافه گشت که مجسمه ای از یوحنای قدیس نِپوموک (نفوموک) (St. John of Nepomuk) بود. این تندیس بعد از نصب، بسیار معروف گشته و در نتیجه بیش از بیست مجسمه دیگر نیز در اوایل قرن 18 به پل اضافه شدند. در طول زمان، تندیس های بیشتری نیز به این مجموعه پیوستند. جدیدترینِ آن ها در سال 1938 ساخته شد. امروزه جمعاً سی تندیس پل چارلز را تزئین می نمایند.

شاید تصور آن سخت باشد، اما پل چارلز مدت زیادی به عنوان یک بلوار عظیم اصلی مورد استفاده قرار می گرفت و حتی تراموا نیز از آن عبور می کرد. در سال 1950 این پل تبدیل به یک پل عابر پیاده شده و امروزه پر از گردشگران و فروشندگان خیابانی است.

مجسمه های پل چارلز

پل چارلز بیش از هر چیزی به خاطر مجموعه مجسمه های باروکی نهاده شده در قسمت نرده هایش شهرت دارد. بسیاری از مجسمه های اصلی با نسخه های کپی جایگزین شدند زیرا عوامل محیطی آسیب های جدی به آن ها زده بود و حتی بعضی از آنان طی طغیان های متعدد رودخانه از بین رفته بودند. نسخه های اصلی در موزه لاپیداریوم به نمایش گذاشته شده اند. شاید همه این تندیس ها از نظر هنری ارزشمند نباشند اما بعضی از آن ها واقعاً شاهکارند. در ادامه به توضیح بعضی از نمونه های گران بهای این مجموعه می پردازیم.

تندیس یوحنای مقدس نِپوموک در سال 1683 توسط ماتیاس روخ مولر (Matthias Rauchmüller) و یان بروکوف (Jan Brokoff) ساخته شد. این تندیس اولین مورد از مجموعه تزئینات بعدی پل بود و علت اینکه این پل برای قرار گیری مجسمه انتخاب شده بسیار واضح است؛ اسقف اعظم نپوموک تا حد مرگ شکنجه شده و پیکرش از پل چارلز به داخل رودخانه انداخته شد. نقش برجسته های زیر مجسمه این داستان را روایت می نمایند. بعضی اعتقاد دارند لمس کردن این نقش برجسته شانس می آورد!

یکی از مهم ترین آثار روی پل، مجموعه مجسمه های لوتگارد مقدس (Lutgarde) هستند. این مجسمه ها در سال 1710 توسط ماتیاس براون (Matthias Braun) خلق شدند و راهب نابینای فلاندری، لوتگارد را نشان می دهند که تصویر مسیح مصلوب را در یک رویا مشاهده می نماید.

در نزدیکی قسمت شهر کوچک پل چارلز دو مجسمه ارزشمند، اثر فردیناند بروکوف (Ferdinand Brokoff)، خلق شده در سال 1714 به چشم می خورند. یکی از آن ها سه قدیس را نشان می دهد. در روبروی آن ها تندیس ویتوس مقدس را خواهید دید. یک شیر که قرار بود در میدان نبرد او را بکشد، در حال لیسیدن پای اوست.

برج های پل چارلز

پل چارلز توسط برج هایی در دو انتهای آن محافظت می شد. برجی که در سمت محله قدیمی قرار گرفته است توسط پیتر پارلر در بین سال های 1370 تا 1391 ساخته شد. در انتهای شهر کوچک دو برج وجود دارند. برج کوچک تر به نام برج جودیت، در سال 1188 برای نگهبانی پل جودیت و برج بلندتر در سال 1464 به دستور شاه جرج به عنوان همتایی برای برج محله قدیمی پراگ ساخته شد.

fungroups.ir: گروه سرگرمی، مجله و انجمن سرگرمی

namit.ir: نامیت | مجله بازاریابی و مدیریت بازار

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52723

به "پل چارلز و مناظر شگفت انگیزی از پراگ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل چارلز و مناظر شگفت انگیزی از پراگ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید