چقدر به نسخه های چاقی و لاغری مجازی اطمینان کنیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، زندگی آنلاین/ فضای مجازی پر است از نسخه های ریز و درشت درباره لاغری و چاقی اما آیا واقعا با این نسخه ها می توان به وزنی ایده آل رسید. در گفت و گویی با دکتر لادن گیاهی به رمز و رازهای چاقی و لاغری و راست و دروغ نسخه های مجازی می پردازیم.

چقدر به نسخه های چاقی و لاغری مجازی اطمینان کنیم؟

نظر شما در خصوص مطالب فضای مجازی برای چاقی یا لاغری چیست؟

چند سال پیش من ترجیح می دادم زیاد به سراغ فضای مجازی مخصوصاً اینستاگرام نروم، زیرا یک آشفتگی و به هم ریختگی در فضای مجازی وجود دارد که عده ای برای به دست آوردن پول، به یک سری مطالب و تبلیغات اشتباه دامن می زنند؛ اما بعد از مدتی متوجه شدم که اگر افراد متخصص و آگاه به فضای مجازی وارد نشوند، افراد فرصت طلب کار خودشان را می نمایند، بنابراین بهتر است که در این فضا حضور فعال تری داشته باشم، درنتیجه یک سال است وارد فضای اینستاگرام شدم و با #خرد-تغذیه، اطلاعات علمی تغذیه را در اختیار مردم می گذارم.

آیا تعریف درستی از چاقی و نحوه درمان چاقی وجود دارد؟

نگاه ما به چاقی باید مانند نگاه به یک بیماری باشد. مردم باید بدانند که چاقی نیز مانند فشارخون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و بسیاری موارد دیگر یک بیماری است. آیا وقتی فردی فشارخون دارد، سراغ برادرش یا اینترنت می رود و از او می خواهد دارویی که برای فشارخون خودش مصرف می نماید، به او نیز بدهد؟ هرگز این طور نیست، بلکه هر فرد برای درمان فشارخون یا دیابت، به سراغ پزشک می رود و تحت درمان مستقیم قرار می گیرد. چاقی نیز یک بیماری است که درنتیجه مخلوط شدن عوامل متابولیکی و ژنتیکی، رفتاری، خاطره ای و حافظه ای به وجود می آید؛ به عبارتی فرد چاق یک طرف عوامل متابولیکی و ژنتیکی دارد و یک طرف دیگر خاطرات، عواطف و احساسات را دارد. وقتی در فکر و مغز ما میل به خوردن و اشتها تقویت می شود، همه ناشی از واکنش های فیزیولوژیک نیست، بلکه آنچه در قالب باورها، اعتقادات، فرهنگ و سنن نیز رخ داده، با شرایط متابولیک و فیزیولوژیک ترکیب می شود و نهایتاً چاقی ایجاد می شود. آنچه روی ترازو تعیین می شود، نوک کوه یخ است و بخش عظیمی از عوامل، زیر این کوه یخ وجود دارد که دیده نمی شود. تغذیه دوره جنینی، ژنتیک، عوامل هورمونی، عوامل رفتاری، باورها و شناخت ها و عوامل روحی روانی همه زیر کوه یخ هستند. وقتی یک مراجع وارد مطب می شود، او را به صورت یک توده انباشته چربی نمی بینیم که قرار است خالی بشود و صرفاً عقریه ترازو عدد پایین تری را نشان دهد. باید بدانیم که آنچه خوراک قلب و فکر است، بر آنچه از دهان خورده می شود، تأثیر می گذارد. در واقع شرایط فکری و روحی افراد به شدت در غذا خوردن و حتی روی اثر شفابخشی غذا تأثیر می گذارد.

با توضیحات شما به نظر می رسد غذا روح دارد، آیا این طور است؟

شرایط غذا خوردن مهم است. وقتی یک نفر غذا می خورد و هم زمان با تلفن صبحت می نماید، تلویزیون می بیند و استرس اخبار بد یا هیجان یک فیلم اکشن را هم زمان تجربه می نماید، اگر بهترین غذا را هم میل کند، اثر شفابخشی آن غذا بر بدن او پدیدار نمی شود. مشکل مردم در ارتباط با چاقی این است که آن را بسیار آسان فرض می نمایند. امروزه بیشتر افراد گمان می نمایند اگر فقط غذای چرب یا پرکالری مصرف ننمایند لاغر می شوند، درحالی که این طور نیست و لاغر شدن نتیجه مستقیم نخوردن صرف نیست. به عبارت دیگرگرسنگی کشیدن باعث لاغر شدن نمی شود. اگر یک نفر 15 کیلو اضافه وزن دارد، با گرسنگی کشیدن و غذا نخوردن نمی تواند این 15 کیلو را حذف کند، زیرا وقتی یک نفر سلول چربی دارد و این سلول چربی عظیم می شود و میزان چربی در آن سلول بالا می رود، از این سلول چربی هورمون ترشح می شود، این هورمون وارد سیستم هورمونی فرد می شود و سیستم هورمونی فرد را تغییر می دهد. آن چیزی که در بین افرادی که مشکل مدیریت وزن دارند، بسیار شایع است، بی موقع غذا خوردن، ترکیب ناصحیح و مقدار ناصحیح خوردن است. اگر این سه پایه را درست رعایت کنیم، مشکل حل می شود و اگر یکی از این موارد را رعایت نکنیم، پایه های دیگر می ریزد؛ یعنی زمان، ترکیب و مقدار خوردن هر سه با هم مهم است و هیچ کدام نسبت به دیگری اولویت ندارد. یکی از مسائل در زنان باردار و کسانی که تخمدان پلی کیستیک دارند، چاقی است و هنگامی که برنامه غذایی آنان را سؤال می کنیم، می بینیم که افراد پرخوری نیستند. این افراد تا 4 بعدازظهر غذا نمی خورند، اما از این ساعت تا 7 بعدازظهر غذا می خورند و مشکل اینجا است که در این سه ساعت همه چیز را باهم می خورند. اگر افراد زمان خوردن را رعایت نمایند، مقدار خوردن را خیلی راحت تر می توانند رعایت نمایند.

امروزه مردم دائم بحث کالری را مطرح می نمایند. چقدر کالری شمردن مهم است؟

کالری بخشی از علم تغذیه و دانش مواد غذایی است و دانستن کالری به تنهایی کافی نیست. ببینید وقتی شما می خواهید برای دیوار اتاقتان یک تابلو بخرید آیا فقط به ابعاد تابلو توجه می کنید!! و کاری به سوژه تابلو و رنگ و موضوعیت آن ندارید! قطعاً چنین نیست. همانطور که ابعاد تابلو فقط یکی از شاخص های انتخاب شما است کالری شماری هم فقط یک ابزار است و به تنهایی نه تنها کافی نیست، بلکه بسیاری از افراد را به اشتباه نیز می اندازد. متأسفانه افرادی که دنبال کالری شماری هستند، می خواهند یک چهارچوب داشته باشند و این چهارچوب انسان ها را به خطر می اندازد. از طرفی یک کاسه آش می تواند از 70 کالری تا 270 کالری باشد، بخصوص در غذاهای ایرانی که چندین ماده باهم مخلوط می شود. با کالری شماری نمی توان نتیجه خوبی به دست آورد. یک متخصص تغذیه هم نمی تواند دائم برای فرد چاق کالری بشمارد، البته اگر افراد اطلاعات کلی در خصوص کالری غذاها داشته باشند، خوب است، اما وسواس گونه خوردن و کالری شماری تا به امروز تأثیر مناسبی در کاهش وزن نداشته است. نکته مهم تر این است که شفای ما در غذای مناسب است. افراد چاق غذا را دشمن خود می دانند.. چنین فردی هر قاشق غذایی که می خورد، به آن غذا نفرین می نماید و این روش هرگز به کنترل وزن منجر نمی شود، کسانی که مشکل چاقی دارند، خود گویی منفی دارند و خود گویی منفی باعث چاقی می شود. این افراد هر غذایی می خورند، راضی نیستند و اصولاً با غذا خوردن لج می نمایند و درنهایت متسفانه به خودشان لقب بی ارداه و ... هم می دهند. این افراد دائم به دنبال راه های کوتاه و رسیدن به لاغری سریع بوده اند و چون در بازه زمانی که برای خودشان در نظر گرفته اند، به لاغری نرسیده اند، به زمین و زمان ناسزا می گویند. این افراد دست به هر کاری می زنند بدون اینکه از عواقب آن آگاه باشند.

من برای خود وظزیفه سنگینی نسبت به این افراد احساس می کنم، چون رفتارهای غلط آنها مسری است و به دیگر افراد نیز سرایت می نماید.

این قبیل درمان ها را تأیید یا رد می کنید؟

بعضی از اقدامات درمان کاهش وزن نیستند فقط جنبه زیبایی دارند. به عنوان مثال اندازه بالاتنه فردی 40 و پایین تنه 4 4 است. این افراد تناسب سایز ندارند و کار زیبایی به درد چنین افرادی می خورد که آن هم در محدوده توده بدنی 25 تا 30 پاسخگو است. کسی که نمایه توده بدنی اش یا همان BMI بالای 36 است کار زیبایی به دردش نمی خورد؛ بنابراین روشی که برای درمان چاقی در نظر می گیریم، بسیار مهم است و باید شخصی سازی بشود.

برای هر نوع خاص از درمان چاقی چه چیزی ملاک است؟

باید باور داشته باشیم که بین شرایط متابولیک و رفتاری تفاوت وجود دارد. وقتی می خواهیم چاقی فردی را درمان کنیم، باید توضیح حال جامعی داشته باشیم. اندازه گیری وزن و قد، یک کار اولیه است. جلسه مشاوره تغذیه گاه 40 دقیقه زمان می برد و بیشتر سؤالات ما، راجع به چیزهایی است که ربطی به قد یا وزن فرد مراجعه نماینده ندارد. امروزه افرادی که به فضای مجازی مراجعه می نمایند، با چند سؤال ثابت و محدود قد، وزن، سن درخواست دریافت رژیم غذایی دارند. درحالی که باید از فرد چاق توضیح حال جامعی گرفته شود. باید تعیین باشد این فرد کمترین و بیشترین وزنش در 10 سال گذشته چطور بوده است. باید تعیین شود چاقی این فرد اکتسابی است یا در شرایط بخصوص یا سن تعیینی چاق شده است؟ سوابق رژیم درمانی، داروهای مصرفی، رفتارها و انتخاب های غذایی و ده ها سؤال دیگر برای تنظیم رژیم لازم است.

یک مشاوره تغذیه صحیح این است که وقتی یک فرد چاق به سراغ متخصص تغذیه می رود، متخصص اول باید ارتباط چشمی و کلامی خوبی با مراجعه نماینده داشته باشد. باید ببیند که آیا این فرد افسرده است یا خیر، تعادل روحی روانی او میزان اضطراب و ... چگونه است دارد. باید آنالیز شود که در چهره او تا چه اندازه اضطراب دیده می شود. باید آنالیز شود که با چه بیماری هایی دست به گریبان بوده است. باید تعیین شود که در خانواده این فرد بیماری قلبی، دیابت، فشارخون، سرطان، بیماری های التهابی و مواردی ازاین دست وجود دارد یا خیر. باید آزمایش های او آنالیز شود. آیا ورزش می نماید؟ چه وقع می خوابد و چه موقع بیدار می شود؟ اوضاع گوارشی او آنالیز شود. با چه کسانی زندگی می نماید؟ خانواده دارد؟ شاغل یا خانه دار است؟ و پس از همه این موارد، باید ارتباط خودش را با متخصص تغذیه حفظ کند. فردی که به متخصص تغذیه مراجعه می نماید، باید با متخصص رابطه برقرار کند و به او علاقه پیدا کند و البته او را باور داشته باشد. نکته مهم تر این است که فرد چاق باید با دستورات متخصص ارتباط برقرار کند، زیرا دستورات تغذیه با دستورات دارویی که پزشک می دهد و فرد باید رأس یک ساعت آن را مصرف کند، فرق می نماید؛ بنابراین مراجعه نماینده باید ابتدا باور کند تا بتواند به موقع و درست اجرا کند.

امروزه داروهای چاقی بسیار است و به وفور تبلیغ می شود. آیا دارودرمانی برای کاهش وزن را تأیید می کنید؟

در جهان 5 دارو برای کاهش وزن داریم که سه مورد آن در ایران وجود دارد. اورلیستات، زنیکال یا ونوستات از شایع ترین این داروها است. کار این داروها افزایش دفع است؛ یعنی فرد غذا می خورد که دفع کند. آیا این منطق درستی برای درمان چاقی است؟ مشکل فرد چاق این گونه در بلند مدت حل نمی شود. شاید در یک برهه داروی اورلیستات تجویز شود، اما هرگز درمان چاقی بر مبنای مصرف یک دارو پایدار نیست. اگر خانمی میخواهد باردار بشود، هرگز نباید اورلیستات را مصرف کند، چون انواع ویتامین های بدن این خانم به دلیل مصرف این دارو دفع می شود و جنین را با مشکل روبه رو می نماید. تعجب آور اینکه در کنار این داروی لاغری، باید مولتی ویتامین تجویز می شود که کار بسیار خنده داری است. به این روش ها نسخه پر کردن می گویند. علم تغذیه به اندازه ای کامل است که بدون احتیاج به دارو می تواند مشکل بیشتر مراجعین را حل کرد

اکنون بعضی درمان ها شعار کاهش 10 کیلو وزن در یک ماه را می دهند که انجام هم می شود، نظر شما در خصوص این گونه کم کردن های سریع چیست؟

این موارد درست نیست و نباید گول این افراد را خورد. اگر یک نفر با 35 سال سن به متخصص تغذیه مراجعه می نماید، باید به نوعی مدیریت وزن بشود که عوارض آن رژیم چند سال بعد فرد را در شرایط سلامت بدتری قرار ندهد. فردی که در سن 35 سالگی دوماهه 20 کیلو کم می نماید، وقتی به سن 45 سالگی می رسد، از نظر سلامتی بیش از سن شناسنامه ای اش خواهد بود، زیرا این گونه رژیم ها علاوه برا اینکه آسیب های کبدی، کلیوی و... دارد و باعث افسردگی می شود. این کاهش های سریع ماندگار نیست و پس از مدت کوتاهی برمی شود. علم تغذیه به هیچ عنوان کاهش وزن بیش از 3 تا 4 کیلو در ماه را مناسب نمی داند. حتی افرادی بنابر شرایط بیماری جسمی یا روحیشان باید کمتر از این مقدار کاهش وزن در ماه داشته باشند.

نظام سرمایه داری و تفکر کسب درآمد کجای کاهش وزن سریع و دارودرمانی است؟

نظام سرمایه داری، کاهش وزن سریع را مدیریت می نماید. BMI یک ابزار و شاخص است. من و همکاران اندیشمندم هرگز مراجعین را با یک شاخص ارزیابی نمی کنیم. ما با انسان مواجهیم پس ارزیابی تک بعدی بسیار غیر تخصصی است. امروزه مواجهه اساتید تغذیه با سودجویان کار پیچیده ای است. بازاری که مملو از داروهای گران قیمتی است که ادعای لاغری دارند باید بتواند مردم را متقاعد کند. مردم اگر به سودای لاغری به سراغ این داروها می روید بدانید پس از مدت کوتاهی بازگشت دارد و عوارض جبران ناپذیری برایتان به وجود می آورد.

متاسفانه از سوی دیگر با افرادی روبه رو هستیم که شکیبا نیستند و می خواهند یک ماهه 20 کیلو وزن کم نمایند.

به راستی اگر یک فردی 10 کیلو کاهش وزن داشته باشد، اما از بار روانی او چندین برابر این 10 کیلو کم نشود، آن وزن بازمی شود. وقتی یک نفر 15 کیلو وزن کم نموده، اما شاد و توانمند نشده و در تعاملات و حضورش در جمع هیچ تغییری اتفاق نیفتاده، شک نکنید که در مدت کوتاهی وزنش باز می شود.

آیا درست است که عده ای از افراد چاق می گویند من حرص می خورم و چاق می شوم؟

تا حدی درست است، زیرا کورتیزول بدن او بالا می رود و هنگامی که کورتیزول بالا می رود، غذای مصرفی بیشتر به صورت چربی ذخیره می شود. افرادی که حرص می خورند، به پرخوری عصبی مبتلا هستند و خودکنترلی نسبت به خوردن را رعایت نمی نمایند. یک نفر با خوردن یک یا دو شیرینی یا مقداری چیپس دچار هیچ مسئله ای نمی شود، اما وقتی دچار مشکل می شود که با سر وارد جعبه شیرینی یا ظرف چیپس می شود.

بسیاری از افراد به هنگام عصبانیت، خشم، ناخشنودی دیرتر احساس سیری می نمایند. احساس میل به خوردن رهایشان نمی نماید. فرد عصبی نمی داند گرسنه است یا سیرشده است. فرد عصبی نمی داند چقدر خورده و حتی در بسیاری از موارد ترشی، تندی، تلخی و میزان شیرینی را درک نمی نماید، بلکه فقط می خورد، به دلیل اینکه ساقه مغز فرد عصبی می خواهد کمبودها را جبران کند. به عبارت بهتر امروزه بسیاری از افراد وقتی عصبی هستند، می خورند، وقتی شاد هستند، می خورند، استرس کاری، شغلی و اجتماعی دارند، می خورند، احساس تنهایی هم می نمایند، می خورند. خلاصه اینکه چون یاد نگرفته ایم که پاسخ مسائل و کمبودها را چگونه بدهیم، می خواهیم با خوردن آن ها را جبران کنیم. خوردن برای این افراد اولین چیزی است که به فکرشان می رسد. با این شرایط فرض کنیم که این فرد 15 کیلو کاهش وزن داشته، اما چون یاد نگرفته با مسائلش چگونه برخورد کند، به محض بروز اولین مشکل، دست به پرخوری می زند.

آیا این فرد تنها نمی شود، استرس اجتماعی، شغلی، خانوادگی و... گریبانش را نمی گیرد؟ همه این موارد دوباره برایش اتفاق می افتد و چون به او آموزش نداده ایم که با آن ها چه کند، به سراغ خوردن می رود. لاغری سریع فرجام خوبی نخواهد با این که 10 کیلو وزن کم نموده، اما چون مسائلش ریشه ای حل نشده، دوباره به روز اول بازمی شود. مبارزه با چاقی احتیاج به کار گروهی دارد. داشتن علم تغذیه بسیار مهم است و باید جامع به این قضیه نگاه کرد.

نظر شما در خصوص صندلی متخصصان تغذیه چیست و افراد غیرمتخصص مانند آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی که در بخش تغذیه ورود می نمایند، چه لطمه ای به تخصص تغذیه می زنند؟

بهترین راه چاره این است که برای استفاده از هر علمی، به متخصصان و دانشمندان آن علم مراجعه کنیم. باید بپذیریم که ورود افراد غیرمتخصص به رشته تغذیه فرجام خوبی ندارد. متأسفانه امروزه بحث های سرمایه داری به تغذیه و کنترل وزن ورود نموده است.

نکته مهم در هر بخشی عرضه و تقاضا است. عده ای خواستار لاغر شدن و بعضی فرصت طلبان به دنبال کسب درآمد از این افراد هستند. اشکال این است که صبر برای لاغر شدن وجود ندارد و افراد به دنبال راه های میان بر هستند.

اگر من در برنامه های تلویزیونی حاضر می شوم یا با رسانه ها همکاری می کنم، به دلیل آن است که از هر روزنه ای برای بالا بردن اطلاعات تغذیه ای مردم باید استفاده کرد. نگرانی من از این بابت است که جذابیت تبلیغات سوء، مبنی بر کاهش وزن سریع بسیار زیاد است و متأسفانه مردم از تبعات این روش خبر ندارند.

مشکل زنان در سنین باروری از نظر تغذیه چیست؟

جامعه ما به سمتی می رود که سن چاقی به شدت رو به کاهش است و یکی از جدی ترین مسائل زنان در دوران بارداری، همین چاقی است که البته به شدت روی باروری زنان تأثیر می گذارد. این یک واقعیت است که وزن بالا شانس باروری را به شدت پایین می آورد و اگر در خانمی ناباروری تشخیص داده شود و چاق باشد، به او می گوییم که 10 درصد کاهش وزن امید به باروری و درمان را در او 50 درصد بالا می برد. بعضی زنان به شدت نگران افزایش وزن در بارداری اند و برای خودشان محدودیت های دریافت غذایی در دوران باردای می گذارند. یکی از مسائل دوران بارداری برای زنان همین است که همه چیز را با وزن می سنجند، درحالی که این امر صحیح نیست. امکان دارد خانمی وزنش در دوران بارداری متناسب باشد، اما گرسنگی سلولی داشته باشد. به عبارت بهتر یکی از جدی ترین مسائل خانم ها در دوران باروری، حساسیت بیش از اندازه به لاغر ماندن است. این خانم ها از ترس چاق نشدن، به اندازه کافی غذا مصرف نمی نمایند، درنتیجه مواد مغذی یا ویتامین ها به اندازه کافی به آن ها نمی رسد؛ بنابراین مسائل تغذیه در دوران باروری از یک سو چاقی و از سوی دیگر گرسنگی سلولی ناشی از غذا نخوردن به اندازه کافی است که هر دو این موارد، روی کیفیت باروری اثر منفی می گذارد.

خانم ها روی لاغر شدن بعد از زایمان بسیار حساس هستند که این تفکر برای شیردهی مشکل ایجاد می نماید. برای این مسئله چه باید کرد؟

یک خانم باردار بر اساس وزن آغاز بارداری، میزان وزن گیری مطلوب در دوران بارداری برایش تعیین می شود؛ یعنی خانمی که با وزن طبیعی باردار شده با خانمی که با چاقی باردار می شود، وزن گیری متفاوتی دارند. تعداد جنین نیز مهم است؛ یعنی اینکه در بارداری چند قلویی محدوده افزایش وزن طبیعی طبعاً متفاوت است. نکته بعدی اینکه وقتی خانمی زایمان می نماید تا یک سالگی بچه اش، فرصت دارد که وزن خودش را به وزن قبل از زایمان بازگرداند. اگر خانمی که زایمان می نماید، شیردهی خوبی داشته باشد که البته این یک آرزوی قلبی من است که تمامی مادران بتوانند شیردهی خوبی داشته باشند، تا 6 ماهگی که بچه به دو برابر وزن تولد برسد، به مادر رژیم کاهش وزن نمی دهیم، زیرا بهترین روش کاهش وزن، شیردهی مناسب در مادران است؛ اما اگر مادری هم زمان که به بچه اش شیر می دهد، وزنش بالا برود، یعنی بدغذا می خورد و زیاده روی می نماید. تأکید بر این است که اگر مادر تا سن 6 ماهگی نوزاد، شیردهی خوبی داشته باشد، احتیاجی به رژیم ندارد، زیرا در این مدت به صورت معمول وزن کم می نماید و اگر این روال ادامه داشته باشد، مادر تا سن یک سالگی بچه، به سادگی به وزن مطلوب قبل از زایمان و بدون آنکه احتیاج به مراقبت داشته باشد، باز می شود.

اهمیت مراجعه مادران به پزشک تغذیه در دوران شیردهی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

همیشه وقتی ما با مقوله تغذیه و مشاوره تغذیه برخورد عددی و صرفاً وزنی و عقربه ترازویی داریم موضوعیت تغذیه را خیلی محدود نموده ایم. اینکه مادر به متخصص تغذیه مراجعه کند، اطلاعات به موقع بگیرد، غربالگری تغذیه بشود و بداند که آیا احتیاجهای تغذیه ای را به درستی تأمین می نماید، خیلی بهتر از این است که مادر پس از اضافه کردن زیاد از حد وزن یا کم کردن زیاد وزن به متخصص تغذیه مراجعه کند. باید بدانیم که مواجهه های روزانه جنین با شرایط داخل رحمی، تعیین نماینده تعداد سلول کلیوی او است که در آینده روی فشارخون تأثیر می گذارد، تعیین نماینده تراکم استخوان است، سلول های عصبی و ... است.

از آنجا که در دوران بارداری، دوران جنینی و کلاً هزار روز اول زندگی، سریع ترین رشد، تقسیم و تکثیر سلول را داریم و اساس برنامه ریزی سلامت این انسان در این دوران اتفاق می افتد، تغذیه هزار روز اول زنگی بسیار اهمیت دارد. دو ماه قبل از آغاز دوران بارداری بهترین زمان برای مراجعه به متخصص تغذیه است. باید بدانیم که وقتی وزن بالا و پایین می شود (گاهی زیاد بالا می رود و گاهی زیاد پایین می آید) بی شک تأثیرات خودش را گذاشته است؛ بنابراین بهتر است قبل از بارداری به متخصص تغذیه مراجعه شود.

مهمترین عامل در موفقیت ادامه رژیم درمانی را در افراد چاق چه می دانید؟

ذهن آگاهی یا خودکنترلی را عامل بسیار مهمی می دانم. رابطه فرد با خودش و میزان صلح درون او با خودش بسیار مهم است. وقتی یک فردی خسته می شود یا آزادی هایی را از دست می دهد، این فشار و تنش فرد را به سمت پرخوری یا کم خوری می برد. در این شرایط وقتی ابزارهای خودآگاهی یا ذهن کنترلی را آموزش می دهیم و افراد در کارگاه های ذهن آگاهی مهارت های خوبی را یادمی گیرند و تمرین می نمایند به مراتب بهتر می توانند در راستا بازگشت سلامت و تعادل وزن خود باقی بمانند. در کارگاه ذهن آگاهی فرد یاد می گیرد با خوردن یک خرما به اندازه ای خوردن 5 خرما لذت ببرد. ذهن آگاهی یاد گرفتنی و تمرین کردنی است. وقتی فردی یاد می گیرد احتیاجهای خود را بشناسند، پاسخ دادن به این احتیاجها را نیز در شرایط مختلف یاد بگیرند و ابزارهای خودکنترلی را داشته باشند در تله پر خوری عصبی کمتر گرفتار می شود.

من با مراجعینم کمتر از نخورها می گویم بیشتر از نوش جان ها می گویم. نوش جان هایی که توام است با ذهن آگاهی و مهارت های خود کنترلی.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

cruisero.ir: کشتی کروز، نمایندگی کشتی کروز ایران، MSC، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان کشتی کروز

منبع: همگردی
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57225

به "چقدر به نسخه های چاقی و لاغری مجازی اطمینان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چقدر به نسخه های چاقی و لاغری مجازی اطمینان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید