چه قواعدی به استفاده از پرچم دیگر کشورها در کشتی های تجاری منجر می گردد؟

به گزارش مهسان بلاگ، نیلوفر شادان:ایران یکی از کشورهای فعال در حوزه حمل ونقل دریایی و استفاده از کشتی های بازرگانی در دنیا است.

چه قواعدی به استفاده از پرچم دیگر کشورها در کشتی های تجاری منجر می گردد؟

بخش عمده ای از صادرات و واردات کشور به خصوص در حوزه نفت خام و میعانات گازی به وسیله خطوط کشتیرانی انجام می گردد. ایران در ارائه خدمات حمل ونقل دریایی بین المللی هم پیشتاز است اما متأسفانه با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها موانعی بر سر راه ایجاد شده که از آن جمله می توان به عدم امکان استفاده از پرچم ایران روی کشتی ها و نفتکش ها اشاره نمود.

در زمان تحریم های بین المللی که فروش نفت خام و به طور کلی مراودات دریایی ایران دچار مشکل می گردد کشتی ها، نفتکش ها و شناورهای ایرانی که با پرچم جمهوری اسلامی حرکت می نمایند به سرعت شناسایی شده و بنادر از پذیرش آنها و ارائه خدماتی مانند بیمه و... اجتناب می نمایند.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها به خصوص تحریم بی سابقه در صادرات نفت خام و میعانات گازی، ایران اقدام به استفاده از پرچم های مصلحتی روی کشتی ها و نفتکش های خود کرد. اگرچه ایران ازجمله کشورهایی بود که به طور معمول از پرچم های مصلحتی روی کشتی ها و نفتکش هایش استفاده می کرد اما پس از آغاز تحریم های آمریکا، این کار برای کشور تبدیل به یک ضرورت شد.

استفاده از پرچم مصلحتی که پرچمی غیر از پرچم مالک کشتی است، اقدامی رایج در صنعت حمل ونقل دریایی به حساب می آید و بیش از 70درصد ناوگان کشتیرانی در دنیا با پرچم مصلحتی در حال تردد هستند اما زمانی که این اتفاق به دلیل فشارهای بین المللی و جلوگیری از تردد با پرچم کشور خود انجام گردد مشکلاتی را برای کشور مالک به وجود می آورد.

طبق قوانین بین المللی، هر کشتی تجاری، برای عبور و مرور بین المللی باید دارای مالک، اداره نماینده و کشور صاحب پرچم باشد. کشتی ها تا زمانی که در آب های بین المللی قرار دارند تابع قوانین پرچمی هستند که روی کشتی نصب شده است. به عنوان مثال وقتی نفتکش ایرانی با پرچم پاناما در آب های بین المللی حرکت می نماید تابع قوانین داخلی کشور پاناماست.

شرایط آسان برای ثبت قوانین داخلی کشتیرانی یا استخدام خدمه، نپرداختن یا کاهش میزان پرداخت مالیات، پایین تربودن هزینه اجاره پرچم مصلحتی و... ازجمله عواملی است که موجب می گردد حتی شرکت های بین المللی کشتیرانی در کشورهای توسعه یافته هم تمایل به استفاده از پرچم مصلحتی داشته باشند.

پاناما، تانزانیا، لیبریا، قبرس، جزایر کارائیب و جزایر مارشال ازجمله کشورهایی هستند که دارای بزرگ ترین ناوگان دریایی دنیا به صورت اجاره ای هستند. این کشورها در بحث مارکتینگ حمل ونقل دریایی فعال هستند و همین موضوع باعث می گردد که ثبت نفتکش ها و کشتی ها در آنها، هزینه های کمتر و توجیه مالی بیشتری برای مالکان و اداره نمایندگان کشتی ها و نفتکش ها به دنبال داشته باشد.

کشور پاناما در آمریکای مرکزی یکی از کشورهای رکورددار در زمینه اجاره پرچم برای فعالیت های دریایی است و بیش از 7هزار کشتی با پرچم این کشور در دنیا در حال تردد است و این موضوع از منابع درآمدی کشور پاناما به حساب می آید. بین کشورهای اجاره دهنده پرچم، کشور پاناما اعتبار بیشتری هم نسبت به سایر کشورها دارد.

در شرایط فعلی که فشارهای دولت آمریکا روزبه روز بیشتر می گردد کشور پاناما هم تحت تأثیر این فشارها اعلام نموده که پرچم خود را از کشتی ها و نفتکش های ایران و دیگر کشورهایی که مقررات تحریم های ایالات متحده را نقض نمایند، پس خواهد گرفت.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13525

به "چه قواعدی به استفاده از پرچم دیگر کشورها در کشتی های تجاری منجر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه قواعدی به استفاده از پرچم دیگر کشورها در کشتی های تجاری منجر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید