چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

به گزارش مهسان بلاگ، از زیبا ترین و جذاب ترین شغل ها از دید مردم می توان به مهمانداری هواپیما اشاره کرد. این شغل با وجود تمام جذابیتی که دارد با سختی های بسیاری همراه است که واقعا هر فردی تحمل شرایط آن را ندارد. خیلی از افراد علاقمند هستند که بدانند چگونه می توانند وارد این شغل که پرستیژ بالایی دارد شوند و به رویاهای خود برسند؟ برای فعالیت در این زمینه علاقمندان باید مراحل طولانی را پشت سر بگذارند تا شرایط و خصوصیات یک مهماندار حرفه ای را کسب نمایند.

چگونه مهماندار هواپیما شویم؟

اگر می خواهید با نحوه مهمان دار شدن بیشتر آشنا شوید پس تا خاتمه با مستر بلیط همراه باشید.

مهماندار کیست؟

مهماندار هواپیما در واقع از اعضای خدمه هوایی محسوب می شوند که از سوی ایرلاین ها به منظور تضمین ایمنی و تامین آسایش مسافران در پروازها به کار گرفته می شوند. مهمانداران موظف هستند که شرایطی را فراهم آورند تا مسافران بتوانند سفری راحت و لذت بخش را تجربه نمایند. به بیانی دیگر

می توان گفت مهمانداران پس از خلبانان در هر پرواز هوایی بیشترین مسئولیت را برعهده دارند. بنابراین افرادی که برای این شغل آموزش می بینند باید دارای ویژگی ها و شرایط خاصی مانند داشتن روابط عمومی بالا، تسلط بر زبان انگلیسی و ... باشند که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وظایف مهماندار هواپیما

مهمانداران نیز به عنوان یکی از خدمه های هوایی دارای وظایف خاصی هستند که باید آن ها را بدون هیچ کم و کاستی اجرا نمایند تا مسافران بتوانند سفری پر از آرامش و بدون دغدغه را تجربه نمایند. از مهم ترین وظایق مهمانداران هواپیما می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آموزش نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی هواپیما
  • سرو غذاها و نوشیدنی
  • برقراری ارتباط با مسافران
  • اعلام شرایط آب و هوایی مقصد
  • یاری به مسافران جهت پیدا نمودن جایگاه
  • قرار دادن وسایل و خبرنگاران های مسافرین در جای مخصوص به خود
  • شرکت در تمامی جلسات توجیهی پرواز
  • ارائه خدمات پزشکی

مهارت و دانش مورد احتیاج

از جمله مهارت های مورد احتیاج مهماندار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناخت نسبی دانش روانشناسی
  • با تدبیر بودن
  • رفتا گرم و محبت آمیز
  • توانایی کار تیمی
  • قادر بودن به تحمل فشار کاری بالا
  • اهمیت دادن به مسافران مضطرب و سعی به ایجاد آرامش در آن ها
  • داشتن صدایی رسا و ظاهری آراسته

مها رت کافی در برقراری ارتباط با مسافران پرواز های مختلف از جمله افرادی که بلیط هواپیما بندرعباس یا هر شهر داخلی یا خارجی دیگری را رزرو کرده اند.

ویژگی های مهمانداران هواپیما

یک فرد برای آنکه بتواند وارد حرفه مهمانداری هواپیما شوید باید حتما دو ویژگی داشتن قد و وزن متناسب و تسلط بر زبان انگلیسی را داشته باشد، زیرا در غیر این صورت مهماندار شدن واقعا کار غیر ممکنی است و می توان گفت باید این شغل را فراموش کند. بنابراین اگر به این شغل علاقمند هستید و مایلید که در این زمینه فعالیت داشته باشید باید ابتدا بر روی زبان خود تمرکز نمایید تا کاملا مسلط شوید و در کنار آن به تناسب اندامتان توجه کنید که اضافه وزن نداشته باشید. البته در صورتی که دارای قد کوتاهی هستید شانس شما برای پیروزیت در استخدامی این شغل بسیار پایین است.

میزان قد ایده آل بر اساس معیارهای شرکت های هواپیمایی داخل ایران برای خانم ها و آقایان به صورت زیر است.

آقایان باید دارای حداقل قد 170 سانت و حداکثر 185 سانت باشند.

خانم ها نیز باید حداقل قد آن ها 165 سانت و حداکثر 180 سانت باشد.

توجه داشته باشید شاید از نظر ویژگی های ظاهری ایرلاین های خارجی دارای شرایط دیگری برای استخدام باشند اما قطعا یکی از مهم ترین ویژگی های مد نظر آن ها تسلط کامل به چند زبان زنده دنیا خواهد بود. تنها شرطی که معمولا تمامی متقاضیان این شغل دارند داشتن مدرک تحصیلی دیپلم است که برای شغل مهمانداری لازم می باشد. در صورتی که شخصی تمامی ویژگی های ذکر شده را داشته باشید می تواند به فکر طی کردن مراحل بعدی برای ورود به این حرفه باشد.

گذراندن دوره های مهمانداری هواپیما

قطعا برای استخدام شدن در شرکت های هواپیمایی مختلف احتیاج به مدرک مهمانداری خواهید داشت و پس از گذراندن دوره های مهمانداری و اخذ مدرک آن باید منتظر آگهی های استخدامی که معمولا شرکت های هواپیمایی هر چند مدت یکبار می زنند باشید. البته ایرلاین هایی نیز وجود دارند که فقط به شرط داشتن مدرک مهمانداری پذیرش افراد را انجام نمی دهند و سابقه کاری نیز برای آن ها بسیار اهمیت دارد، بنابراین علاقمندان به این شغل راه سختی را در پیش خواهند داشت.

دوره های مهمانداری معمولا توسط دانشگاه های علمی کاربردی یا آکادمی های آزاد برگزار می شوند. بنابراین متقاضیان این دوره یا باید در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام نمایند و یا به وسیله آکادمی های آزاد ارائه دهنده این دوره ها، دوره مهمانداری را بگذرانند. تفاوت دوره هایی که در این دو مرکز برگزار می گردد در هزینه و بازه زمانی دوره ها است. دانشگاه های علمی کاربردی معمولا دوره را به صورت شش ماهه با صرف هزینه کمتر برگزار می نمایند، اما آکادمی ها دوره ها را به صورت فشرده و با هزینه چند برابر برگزار می نمایند. متقاضیان با توجه به شرایط خود می توانند یکی از این مراکز آموزشی را انتخاب نمایند. گفتنی است که امروزه بعضی از ایرلاین ها در زمینه برگزاری دوره های مهمانداری فعالیت خود را شروع کرده اند.

استخدام بدون مدرک مهمانداری

در ایران در میان تمامی شرکت های هواپیمایی که فقط بر اساس مدرک مهمانداری استخدامی های خود را انجام می دهند دو شرکت هواپیمایی معروف ماهان و ایران ایر استخدام مهماندار را بدون احتیاج به مدرک مهمانداری انجام می دهند. در واقع این ایرلاین ها معتقد هستند که بهتر است ابتدا نیروها تست پزشکی و آزمون های عمومی را طی نمایند و در صورت تایید شدن در این مراحل خودشان نیروهای جذب شده را آموزش دهند. در تست پزشکی موارد زیر مورد آنالیز قرار می گیرد.

  • تست کور رنگی
  • سلامت ظاهری جسمانی
  • محاسبه دقیق قد و وزن
  • سنجش بینانی

افرادی که در این مرحله تایید گردد به مرحله بعد که آزمون کتبی است راه می یابند و به آن ها کارت ورود به جلسه داده می گردد.

آزمون کتبی و استخدام

در این مرحله از داوطلبان آزمونی گرفته می گردد که شامل تست هایی در زمینه های مختلف از جمله هوش، معارف، اطلاعات عمومی و زبان انگلیسی می باشد. افرادی که در این آزمون نمره حد نساب را کسب نمایند باید منتظر باشند که برای مصاحبه دعوت شوند. افرادی که به مصاحبه دعوت می شوند در جلسه مصاحبه سوالات متعددی در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی و... از آن ها پرسیده می گردد که باید با اعتماد به نفس کامل و بدون هیچگونه استرسی به آن ها پاسخ دهند. با قبولی در مصاحبه می توان گفت تقریبا تمامی مراحل استخدام طی شده است و ایر لاین مربوطه یک تعهد خدمت چند ساله از فرد می گیرد زیرا قرار است از این به بعد آموزش مهمانداری را به طور تخصصی به او آموزش دهد که قطعا امری زمان بر و پر هزینه خواهد بود.

حقوق و مزایای مهمانداران هواپیما

شغل جذاب مهماندارای دارای مزایا و معایب بسیاری است و بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می نمایند کار راحتی است با سختی های بسیاری همراه است. مانند ساعت کاری نا معین، سرو کله زدن با مسافران بد اخلاق، پروازهای طولانی و خسته نماینده و ... برای تحمل این شرایط قطعا باید خیلی به کار خود علاقمند باشند و صبر و حوصله کافی داشته باشند تا بتوانند از عهده مسئولیت های این شغل برآیند.

از مزایای شغل مهمانداری می توان به داشتن سهمیه رایگان برای استفاده از ایرلاینی که در آن کار می نمایند برای رفتن به سفرهای داخلی و خارجی اشاره کرد، به عبارتی آن ها بدون احتیاج به خرید بلیط هواپیما به صورت رایگان می توانند به مسافرت بروند. از دیگر مزایای آن می توان به بن تخفیف ایرلاین با مراکز طرف قرارداد از جمله فروشگاه، رستوران و ... اشاره کرد.

حقوق جامعه هوانوردی به ویژه مهمانداری در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا و ایر لاین های خارجی پایین تر است اما به طور کلی این شغل در ایران جز مشاغلی که دارای درآمد مناسبی هستند محسوب می گردد. حقوق هر یک از مهمانداران با توجه به نوع کار و وظایفی که دارند متفاوت است اما به صورت کلی عواملی مانند میزان تحصیلات و تجربیات مهماندار، نوع استخدام و سابقه کاری و مدت زمان فعالیت او معین نماینده میزان حقوق مهمانداران در ایران می باشد. مهمانداران می توانند پس از حدود 7-8 سال فعالیت و پس ازتسلط کامل به زبان انگلیسی برای حضور در ایرلاین های خارجی که از مزایای بیشتری برخوردار هستند در خواست دهند و یا به فعالیت خود در ایرلاین فعلی ادامه دهند به درجه سر مهماندار برسند که قطعا حقوق و مزایای بیشتری خواهد داشت.

سخن خاتمهی

همانطور که سفر با هواپیما می تواند بسیار لذت بخش ودوست داشتنی باشد فعالیت به عنوان خدمه هوایی ایرلاین ها نیز با وجود سختی ها خیلی جذاب است و هواداران بسیاری دارد و در صورتی که افراد ویژگی های لازم برای این شغل را داشته باشند قطعا پیروز خواهند شد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مجله سامی: مجله سامی: انجمن های گفتگو

منبع: چمدان
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47500

به "چگونه مهماندار هواپیما شویم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه مهماندار هواپیما شویم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مهماندار هواپیما شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید