کامیون سازی مشگین شهر در تکاپوی افتتاح

به گزارش مهسان بلاگ، سیدمهدی حسینی - مشگین شهر - خبرنگار:کارخانه کامیون سازی مشگین شهر یکی از پروژه های عظیم مالی است که ساخت آن در سال 86 از سوی بخش خصوصی کلید خورد اما به دلایل متعدد به بهره برداری نرسید.

کامیون سازی مشگین شهر در تکاپوی افتتاح

مشگین شهر در بین سایر شهرهای استان پیشتاز ایجاد زیرساخت و جذب سرمایه گذار است و در طول سال های اخیر توانسته است گوی سبقت را از شهرستان های دیگر برباید. با تسهیل شرایط سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی زمینه را برای سرمایه گذاری ها در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی و به ویژه گردشگری فراهم سازد. احداث کارخانه کامیون سازی هم برای اجرای این اهداف با حضور سرمایه گذار خصوصی کلید خورد.

در سال های ابتدایی چنین به نظر می رسد با راه اندازی این واحد فراوریی تقریباً بیکاری در مشگین شهر ریشه کن گردد اما با گذشت بیش از 12 سال از شروع ساخت هنوز این واحد صنعتی فراوریی به بهره برداری نرسیده است. هرچند استاندار اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران از افتتاح این واحد در سفر آینده رئیس جمهوری به استان خبر می دهد؛ خبری که می تواند خوشحالی بیش از 5 هزار جوان جویای کار این شهرستان را فراهم کند. آن هایی که سال هاست چشم انتظار راه اندازی پروژه های نیمه تمامی مانند کارخانه کامیون سازی در این شهرستان هستند تا فرصت اشتغال برایشان فراهم گردد و بتوانند زندگی خود را سروسامان دهند.

  • رونق معیشت با رونق صنعت

جابر اسلامی، شهروند مشگین شهری، می گوید: با توجه به این که بخش عمده ای از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به بخش فراوری، صنعت و شهرک های صنعتی است، فعالیت کارخانه کامیون سازی می تواند مشگین شهری ها را به اهداف اقتصاد مقاومتی نزدیک تر کند. اگر پروژه های نیمه تمام این شهرستان که کامیون سازی یکی از آن هاست به اتمام برسد، مساله ای به نام بیکاری در مشگین شهر وجود نخواهد داشت.

  • پایش پیشرفت پروژه

استاندار اردبیل با بیان این که در حال حاضر خط فراوری را به کارخانه آورده اند و چینی ها در حال نصب خط فراوری هستند، اظهار می نماید: از نیروهای ستاد اشتغال استانداری نماینده ای در این کارخانه برای رصد فعالیت ها حاضر است و ضمن پایش پیشرفت پروژه هم زمان با برنامه نصب شده در کارخانه، مسائل را برای برطرف شدن گزارش می نماید.

اکبر بهنامجو با تاکید بر ضرورت حمایت از این فراوری عنوان می نماید: باید خرید تضمینی فراوریات این کارخانه هم در برنامه های حمایتی باشد؛ چراکه با وجود وضعیت اقتصادی قدرت خرید خودروهای سنگین صفر کیلومتر کاهش یافته است و امکان دارد نبود مشتری ادامه فعالیت را با مشکل روبرو کند.

بهنامجو می افزاید: در این زمینه در کوشش هستیم شهرداری های کشور سهمیه ای در خرید محصولات این واحد فراوریی داشته باشند و از این طریق تا حدودی خرید فراوریات تضمین گردد. معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور هم قول مساعد داده است اولین کامیون های فراوریشده در کارخانه کامیون سازی مشگین شهر از سوی این وزارتخانه خریده گردد و در اختیار شهرداری های استان قرار گیرد. وی تاکید می نماید: تمام کوشش ها برای تکمیل این کارخانه در آینده نزدیک و افتتاح آن در سفر رئیس جمهوری تمرکز شده است که امیدواریم این هدف محقق گردد.

  • اشتغال زایی 400 نفری در فاز اول

فرماندار مشگین شهر هم در گفت وگو با خبرنگاران مهم ترین پروژه سرمایه گذاری در این شهرستان را کامیون سازی در روستای ارباب کندی عنوان می نماید و می گوید: طبق برنامه ریزی اساسی، مرحله اول این کارخانه با اشتغال زایی 400 نفر راه اندازی می گردد.

اکبر صمدی می افزاید: با تاکید استاندار اردبیل همه دستگاه های اجرایی شهرستان برای تسهیل امور این کارخانه از جمله تأمین زیرساخت های کارخانه اهتمام جدی دارند.

در عین حال نماینده مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی هم می گوید: میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این واحد فراوریی 200 میلیارد تومان است که 30 سالن برای این مجموعه پیش بینی شده است. ولی ملکی با بیان این که فراوری خودروهای مختلف اعم از کامیون، اتوبوس، مینی بوس و یدک کش در این واحد فراوریی پیش بینی شده است، اضافه می نماید: 14 سالن واحد فراوریی احداث شده و 11 مورد دیگر در حال احداث است. این پروژه در وضعیت فعلی زمینه اشتغال 100 نفر را فراهم ساخته و درادامه تا 500 نفر ظرفیت اشتغال زایی دارد که پیش بینی شده بعد از تکمیل آن اشتغال 5 هزار نفری هم میسر باشد. به گفته ملکی کارشناسان شرکت خودروسازی آلمانی برای تأیید نهایی سایت پلن و مرکز طراحی مستقر در تهران، به ایران سفر، و فراوریات این واحد فراوریی تحت لیسانس این شرکت را تأیید نموده اند.

  • فراوری سالانه 3 هزار کامیون

سرمایه گذار بخش خصوصی این شرکت هم با اشاره به دریافت تأییدیه شرکت بنز آلمان برای کامیون سازی مشگین شهر می گوید: کامیون فراوریی این کارخانه در تیپ های مختلف از جمله کامیون های دومحور، سه محور، دومحور کشنده، کمپرسی و اتاق چوب باری و سه محورهای کشنده سنگین، کمپرسی، باری و خدماتی خواهد بود.

مرتضی الله وردی با بیان این که قابلیت فراوری سالانه 3 هزار خودرو در این کارخانه وجود دارد، اظهار می نماید: دلیل تاخیر بهره برداری این کارخانه تحریم ها و بعضی مسائل در تامین ماشین آلات مورد احتیاج کارخانه بود که در حال حاضر تمامی ماشین آلات مورد احتیاج به محل کارخانه منتقل شده و در حال نصب است. فاز اول این کارخانه با ظرفیت اشتغال برای حداقل 400 نفر به زودی به بهره برداری می رسد. همچنین جذب نیروی انسانی این کارخانه و انجام آموزش های لازم و مورد احتیاج نیروی کار هم شروع شده است. وی با بیان این که قیمت خودروهای فراوریی این واحد حدود 60 درصد خودروهای سنگین مشابه است عنوان می نماید: این مجموعه تماماً با سرمایه گذاری خصوصی احداث می گردد و از لحاظ اقتصادی نیز هیچ مسئله ای وجود ندارد؛ اما احتیاجمند حمایت مسئولان شهرستانی و استانی برای تأمین زیرساخت ها هستیم.

  • انتها انتظار 12 ساله برای افتتاح کارخانه کامیون سازی

احداث کارخانه کامیون سازی مشگین شهر از سال 86 شروع شده است که به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها روند احداث این کارخانه در سال های گذشته یا در رکود بوده یا به کندی پیش رفته است. البته طی یک سال اخیر با برطرف شدن بسیاری از مسائل و رسیدن دستگاه های مورد احتیاج به محل این کارخانه، این واحد فراوریی صنعتی مراحل تکمیلی خود را طی می نماید و آماده بهره برداری می گردد. این در حالی است که در احداث و فراوری کارخانه تأکید بر استفاده از دانش ملی و فراوریات داخلی بوده است. این کارخانه در 2 فاز راه اندازی خواهد شد که در فاز نخست برای 400 نفر و در ادامه با بهره برداری کامل برای 5 هزار نفر اشتغال زایی ایجاد می گردد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 13066

به "کامیون سازی مشگین شهر در تکاپوی افتتاح" امتیاز دهید

1 کاربر به "کامیون سازی مشگین شهر در تکاپوی افتتاح" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامیون سازی مشگین شهر در تکاپوی افتتاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید