کاهش 45درصدی بارش ها در استان ومشکلات بسیار درحوزه آب

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرعامل آب وفاضلاب استان ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام اظهار کرد: سال جاری به علت کاهش 45 درصدی بارش ها در استان ایلام با چالش های زیادی در حوزه آب در استان روبرو هستیم.

کاهش 45درصدی بارش ها در استان ومشکلات بسیار درحوزه آب

به گزارش خبرنگاران ایلام ؛ نورالله تیموری با اشاره به کاهش منابع آب زیرزمینی در استان ایلام ، گفت: تاثیر خشکسالی بر منابع آب زیرزمینی باعث شده تا سال جاری در بحث منابع آبی با مسائل جدی روبرو باشیم.

تیموری اسم کرد: خشکسالی، کاهش بارندگی، کرونا، فرسودگی شبکه های انتقال آب، افزایش مصرف، استفاده آب شرب برای فضای سبز از چالش های عظیم حوزه آب و فاضلاب استان است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اضافه کرد: مقدار مصرف آب در بخش روستایی و شهری در استان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی ادامه داد: در استان ایلام در حال حاضر 340 لیتر آب در هر شبانه روز به ازای هر نفر فراوری و مصرف می شود که این مقدار سه برابر استانداردهای کشوری است، در حوزه شهری هم مقدار مصرف و فراوری آب در استان 280 لیتر است که این مقدار هم 2 برابر استانداردهای کشور است.

تیموری اسم کرد: در سال گذشته حدود 240 میلیارد تومان در حوزه آب در استان ایلام هزینه شده است و این استان یکی از استان های پیشرو در حوزه طرح های آبی در کشور است.

مشکل 20 ساله کمبود آب شهر ایلام برطرف می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به اجرایی پروژه انتقال آب از سد چم گردلان گفت: در حوزه افزایش برداشت از سد به شهر ایلام به اسم دانش، تخصص و توان بومی برای اولین بار طرح تخصیص اعتبار و اخذ موافقت نامه کمتر از یکماه به طول انجامید که در نوع خود در کل کشور کاملا بی سابقه است چراکه اعتبارنامه و اخذ موافقنامه کمتر از یکماه به طول انجامید و هم اکنون 150 لیتر در ثانیه سرانه آب شهر ایلام اضافه شده که با اجرایی شدن کامل این پروژه، 200 لیتر بر ثانیه ظرف چند ماه آینده به ورودی شبکه آب شهر ایلام اضافه کرده خواهد شد که با خاتمه یافتن اقدامات فنی شاهد بالا رفتن توان انتقال و توزیع آب از سد به شهر و ان شاءلله مشکل کمبود آب شهر ایلام مرتفع می شود.

وی در مورد شهرستان های پرتنش استان به شهرستان ملکشاهی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت : برای آبرسانی به این شهرستان هم اکنون پروژه آبرسانی از سد ایلام در حال انجام می باشد که امیدوارم تا خاتمه تیرماه لاین اضطراری این پروژه به بهره برداری برسد؛ گفتنی است از سال 92 تا 1398 کل اعتبارات تخصیصی پروژه 28 میلیارد تومان بوده که در سال گذشته بیش از 32 میلیارد تومان تخصیص یافت و برای تکمیل آن به 100 میلیارد دیگر نیازمندیم .

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به پیشرفت 80 درصدی طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی، گفت: طرح آبرسانی به شهر ملکشاهی و اجرای پروژه تصفیه خانه آب تحول عظیمی در تامین آب این شهر ایجاد می کند و با بهره برداری از این پروژه دیگر مسئله ای در مورد تامین آب این شهر و روستا های اطراف وجود نخواهد داشت.

وی در خاتمه به بحث شاخص کیفی آب اشاره نمود و گفت: داشگاه علوم پزشکی استان به اسم ناظر و کنترل کننده کیفیت آب به صورت روزانه این مهم را پایش می کند و اطمینان می دهم که ایلام یکی از استان های سرآمد در بحث کیفیت آب است چراکه شاخص کلرسنجی با ضریب 95 درصد و شاخص میکروبی هم با ضریب 99 درصد بالاتر از استانداردهای کشوری است .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 92968

به "کاهش 45درصدی بارش ها در استان ومشکلات بسیار درحوزه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 45درصدی بارش ها در استان ومشکلات بسیار درحوزه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید