کِشتی کُشتی لرستان به گِل نشسته؟

به گزارش مهسان بلاگ، کشتی ورزش نخست و ملی ایران است و مقوله ای کاملاً فرهنگی بوده و از روح و ذات جوانمردی و پهلوانی برخاسته و از افتخارات ما ایرانیان به شمار می آید.

کِشتی کُشتی لرستان به گِل نشسته؟

به گزارش خبرنگاران، این رشته در لرستان نیز قدمتی هزاران ساله دارد و دکتر جعفر مرندی در کتاب تاریخ المپیک ها نوشته است: قدیمی ترین اسناد و مدارکی که نشان از کشتی در ایران دارد، تبر مفرغی است که در لرستان کشف شده است. این تبر حاصل دست رنج قوم کاسی است که مردم آن در هزاره اول قبل از میلاد در دامنه میانی کوه های سر به فلک کشیده زاگرس زندگی می کردند، مجسمه دو کشتی گیر بر بالای تیغه تبر که دست در کمر یکدیگر انداخته اند از تلفیق پرورش جسمی، روحی و توانمندی حاصل از آن حکایت دارد.

در کتاب تاریخ فرهنگ و جوانمردی به قلم سید مسعود رضوی آمده است: نقشینه ها و ظروف مکشوفه هزاره دوم پیش از میلاد در لرستان حاوی نقوش کشتی است که نشان می دهند این ورزش ریشه ای بس کهن و تاریخی در فرهنگ و تمدن این مرزوبوم دارد.

با توجه به این قدمت انتظار می رود کشتی لرستان همیشه در اوج باشد اما در مواقعی نه تنها در بالا سیر ننموده ایم بلکه جزو استان های پایین بوده ایم و نتایجمان سینوسی بوده و گاهی در اوج، گاهی در میانه و گاهی در قعر جدول کشور بوده ایم.

در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در کشتی لرستان اتفاق افتاده که می توانیم به افتتاح خانه کشتی استان، قرار دریافت در گروه الف استان ها، میزبانی رقابت های کشوری و لیگ برتر، مقام های انفرادی و تیمی در میادین و رشته های مختلف اشاره کنیم.

سال جاری اما خیلی از موفقیت های کشتی لرستان نمی شنویم و در بخش تیمی روی سکو نرفته ایم و به عنوان مثال در کشتی فرنگی رده سنی بزرگ سالان قهرمانی کشور که دو سال پیش نایب قهرمان شدیم سال جاری در صندلی دهم گروه الف ایستادیم و در کشتی آزاد این رده سنی نهم شدیم. همچنین در رده سنی نوجوانان و جوانان در رقابت های اخیر مقام تیمی درخوری کسب ننموده ایم.

بیشتر پیشکسوتان و زحمت کشان این رشته از گود خارج شده و کناره گرفته اند و اعتقاد دارند اتمسفر کشتی لرستان آن چیزی نیست که انتظار داشته اند و از تعداد کشتی گیران نیز کاسته شده است. در بخش بانوان نیز خبر خاصی از کشتی سرزمین آبشارها نیست و تقریباً تعطیل شده است.

تنها نکته شاخص سال جاری ورزش اول را در لرستان می توان به حضور تیم هیأت کشتی خرم آباد در لیگ برتر برای نخستین بار قلمداد کرد که البته با توجه به شرایط و میانگین سنی، نباید انتظار نتایج درخشان از این تیم داشته باشیم. البته سال 95 نیز تیم بیمه رازی در دور رفت به نام لرستان شرکت کرد اما پس از آن نام استان ما حذف شد و رازی هم خیری برای لرستان نداشت و کشتی ما را بیمه نکرد!

به هر حال کشتی لرستان در حال حاضر صندلی شایسته ای ندارد و نسبت به یکی دو سال اخیر نیز افت نموده ایم و باید از مسئولان امر این سؤال را بپرسیم آیا کشتی کشتی لرستان به گل نشسته یا می توانیم دوباره به دریا برگردیم؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24070

به "کِشتی کُشتی لرستان به گِل نشسته؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کِشتی کُشتی لرستان به گِل نشسته؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید