کمیته ای برای معین شاخصهای ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، ایرنا/ براساس گفته های قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، کمیته ای برای معین شاخصهای ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می گردد.

کمیته ای برای معین شاخصهای ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می گردد

علی دارابی در نشست شورای ثبت جهانی که با حضور صاحب نظران و کارشناسان حوزه ثبت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در دفتر معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه برگزار گردید، گفت: برای ثبت جهانی فرصت محدودی داریم تا لیست اولویت هایمان را در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس معین کنیم. با توجه به اینکه در حوزه میراث فرهنگی ناملموس یک سال در میان، سهمیه ثبت جهانی داریم از ثبت پرونده های مشترک با سایر کشورها استفاده می کنیم.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: خوشبختانه مسئولان برای ثبت جهانی آثار استقبال و توجه خوبی داشته اند و این نشان دهنده افزایش سواد میراثی در کشور است.

دارابی توضیح داد: در این نشست افق و دورنمای ثبت جهانی آثار معین می گردد. برنامه 10 ساله وزارت میراث فرهنگی تدوین شده و تابلوی راهنمای ما برای انجام کارها در وزارتخانه خواهد بود. بعلاوه در این نشست درباره اولویت های ثبت جهانی و مشخص شاخص ها و معیارها برای ثبت در یونسکو بحث و گفت و گو می گردد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: بعضی صاحب نظران ایراد می گیرند چرا آثار را برای ثبت جهانی محدود به چند استان می گردد؟ از چند ماه قبل اداره کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی به استانها اعلام نموده اولویت های خود را برای ثبت جهانی با ذکر دلایل معین نمایند تا کلیات آن در نشست های شورای ثبت جهانی آنالیز گردد و به همین منظور کمیته ای در این زمینه تشکیل می گردد.

ثبت جهانی آثار باعث تقویت قوای ملی می گردد

سید محمد بهشتی، پیشکسوت میراث فرهنگی در این نشست گفت: آثار بعد از ثبت جهانی باعث تقویت قوای ملی ما می گردد و سهم ما در میراث جهانی پیشتاز بودن در همه امور است. ارزش آثار ثبت شده جهانی برای ما بسیار زیاد است و باید بگوییم برای ثبت جهانی آثار ایرانی هیچ وقت به ما سخت گرفته نشده است.

بهشتی توضیح داد: ظرفیتی که ما برای ثبت آثار جهانی در ایران داریم، فوق العاده است و باید یادمان باشد که خودمان را هم عرض کشورهای کوچک ندانیم. باید ببینیم با چه محورهایی می توانیم این آثار را ثبت جهانی کنیم که یکی از آنها محورهای جغرافیایی است. ما در همه جای ایران بناهایی واجد شرایط ثبت جهانی داریم و هیچ استانی را نمی شناسم که آثار واجد ارزش نداشته باشد.

ثبت های جهانی می تواند باعث دوستی ملتها گردد

محمدحسن طالبیان، پیشکسوت میراث فرهنگی در این نشست گفت: در این سالها در حوزه میراث فرهنگی ناملموس 6 پرونده با کشورهای مختلف بطور مشترک ثبت شد و این اتفاق خوبی است. این ثبت جهانی ها می تواند صلح و دوستی را با سایر کشورها برایمان رقم بزند و رقابتی نیست.

وی ادامه داد: اولین کشوری بودیم که پرونده زنجیره ای را از ایران با عنوان باغ ایرانی فرستادیم. بسیاری از کارشناسان جهانی از این موضوع تعجب کردند، حتی وقتی در بعضی همایش ها شرکت می کردیم از باغ های ایرانی به نام باغ عربی یاد می کردند و این موضوع ما را آزار میداد. به همین منظور کار را با ثبت 6 باغ ایرانی آغاز کردیم.

در بخش ارزش علمی و هنری نمادهای ثبتی احتیاج به اعمال نظر بیشتری داریم

احمد پاکتچی، سفیر ایران در یونسکو در ادامه گفت: درباره ارزش تاریخی نمادهای ثبتی نگاه های دقیق و موشکافانه ای داشتیم، اما درباره ارزش علمی و هنری این نمادها باید بیشتر کوشش کنیم و احتیاج به اعمال نظر بیشتری داریم.

او اضافه کرد: از زاویه یونسکو میخواهم به موضوع ثبت های جهانی نگاه کنم. هدف اصلی از این کنوانسیون ها حفاظت و نگهداری است و اگر عنصری ثبت می گردد، فقط برای حفاظت ثبت می گردد.

پاکتچی توضیح داد: ما در ایران با هویت ناشناخته روبرو نیستیم و برعکس نگاه ما همواره به بیرون و حوزه تمدنی است که بتوانیم نگاه ها را به خودمان جذب کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109258

به "کمیته ای برای معین شاخصهای ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیته ای برای معین شاخصهای ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید