کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس، طرح جوان سازی را پیگیری کند، جامعه خواهان فرزندآوری است به شرطی که مانع اقتصادی برطرف شود

به گزارش مهسان بلاگ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تاکید بر ضرورت های تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت، پیشنهادات خود برای کارآیی و کارآمدی کمیسیون ویژه جمعیت را ارائه کرد.

کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس، طرح جوان سازی را پیگیری کند، جامعه خواهان فرزندآوری است به شرطی که مانع اقتصادی برطرف شود

به گزارش خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، چند سالی است که کارشناسان جمعیت نسبت به موضوع پیری جمعیت و پیامدهای منفی آن هشدار می دهند و برخی از خبرنگارانن در این باره رهکردهای خود را ارائه می کنند. پس از تغییر سیاست های جمعیتی در ایران انتظار می رفت که طرح ها و لایحه های مشوق تسهیل ازدواج و فرزندآوری به قید فوریت تصویب شود؛ چرا که فرصت اصلاح شرایط شاخص های جمعیتی محدود است و بیم آن می رود کوتاهی و غفلت از سیاستگذاری در این حوزه امکان اصلاح ساختارسنی جمعیت را از بین ببرد. هرچند این موضوع در مجلس نهم و دهم علی رغم تاکیدات کارشناسان، بی نتیجه و رها شده بود؛ اما کنندگان در مجلس یازدهم درصددند با ایجاد ساز وکاری تعیین، موضوع بهبود شاخص های جمعیتی را با فوریت تمام در قالب کمیسیون ویژه جمعیت، پیگیری کنند.

ضرورت های تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم

به همین دلیل، مسعود عالمی نیسی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه خانواده خبرگزاری خبرنگاران با بیان ضرورت تشکیل کمیسیون وِیژه جمعیت در مجلس، گفت: سیاست های کلی جمعیت در سال 1393 ابلاغ شد، یعنی اکنون 6 سال از ابلاغ آن می گذرد. همچنین طبیعت سیاست های کلی در واقع این است که برای نظارت پذیر و اجرایی شدن و برای اینکه قابل پیگیری شود؛ نیاز است به قانون تبدیل شود. بنابراین برای اجرا شدن یک ترجمان قانونی لازم دارد.

وی افزود: در همه کشورهایی که سیاست های جمعیتی جدیدی اعمال می شود، زیرساختهای قانونی لازم در این زمینه را فراهم می کنند؛ یعنی نه تنها یک قانون مربوط به خاص جمعیت تصویب می شود بلکه کلیه قوانین مرتبط را هم تغییر می دهند. در این 6 سال، سیاست های کلی جمعیت مسکوت مانده و تعیین تکلیف نشده است.

عالمی نیسی با اشاره ای کوتاه به طرح های جمعیتی طی سال های اخیر، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی در سال 91 تصویب شد اما کاملاً بدون اجرا و ضمانت اجرایی رها شد؛ همچنین در مجلس نهم در سال 1392 طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اعلام وصول شد؛ ولی طی این سال ها به علل مختلف این طرح به قانون تبدیل نشد. طرح دیگری، موسوم به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت نیز در این سال ها بی نتیجه مانده است. با وجود این، از سوی مهمترین نهاد که دولت است در این سال ها برای موضوع جمعیت هیچ لایحه ای ارائه نشده است.

این کارشناس سیاستگذاری اجتماعی با تاکید بر فرایند کند بررسی طرح های جمعیتی در سال های گذشته، در خصوص اهمیت تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس اظهار کرد: ما به لحاظ شرایط فعلی، نرخ باروری بسیار پایینی داریم؛ طبق برخی آمارها رقم نرخ باروری کل هم اکنون، کمتر از 1.7 و 1.6 است. این در حالی است که بیشتر کارشناسان جمعیت فرصت اصلاح نرخ باوری کل در ایران را بین 10 تا 15 سال می شمارند. بنابراین اگر بخواهیم عادی پیش برویم فرصتی برای اصلاح شرایط شاخص های جمعیتی پیدا نمی کنیم. پس باید یک ساز و کار فوری ایجاد شود، این موضوع اهمیت تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس را نمایان می سازد.

وی با بیان کارویژه کمیسیون ویژه جمعیت، گفت: تشکیل کمیسیون ویژه ساز و کاری است که بنا بر ضرورت تشکیل می شود و می تواند بعد از تشکیل، پیگیری اقدامات را تسریع کند. زیرا کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی یا بهداشت حداقل با تجربه ای که تا الان بوده نشان داده اند که راجع به این موضوع نتوانستند به نتیجه برسند ولی به نتیجه رساندن مسئله با تصویب قانون نیاز فوری ماست. پیشنهاد می شود پس از تشکیل کمیسیون ویژه، طرحی با عنوان طرح جوان سازی جمعیت به قانون تبدیل شود.

عالمی نیسی افزود: در مسئله جمعیت دو مطالبه وجود دارد؛ ابتدا تدوین و به تصویب رساندن طرح جوان سازی جمعیت که این طرح حمایت و هماهنگی کل نهادهای کشور را می طلبد و ظرفیت مرکز پژوهش ها باید در اختیار کمیسیون ویژه قرار بگیرد. خود کمیسیون ویژه نیز به صورت فوری به نظر من کمتر از 6 ماه می تواند این موضوع را به نتیجه برساند. چرا که مطالعات مختلفی در این سال ها اجرا شده و به عنوان اسناد پشتیبان می تواند استفاده شود.

ضرورت اصلاح قوانین ضدجمعیتی در کمیسیون ویژه جمعیت

این استاد دانشگاه با اشاره به ماموریت دوم کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس، گفت: ماموریت دوم کمیسیون ویژه جمعیت که به موازات در اجرای این طرح جوانسازی جمعیت باید جلو برود استخراج قوانین متضاد با جمعیت از سایر حوزه ها است. این نکته با کمک مرکز پژوهش های مجلس انجام شدنی است. قوانین مختلفی در حوزه شهرسازی در حوزه مسکن در حوزه بانکداری در حوزه حمل و نقل و سایر حوزه ها در موضوع جمعیت اثرگذار است. چون موضوع جمعیت اساساً مسئله ای فرا بخشی است. بعنوان نمونه بلغارستان قبل از اینکه سیاست های جمعیتی را تصویب کند. ابتدا تمام قوانین متضاد را احصاء کرده سپس به اعمال سیاست های تشویقی پرداخته است.

وی افزود: اولویت دوم در کمیسیون ویژه جمعیت اصلاح قوانین متضاد جمعیتی است که برای این موضوع اقدام کارشناسی لازم است در واقع مرتب در مرکز پژوهش ها باید کار شود. همچنین مجلس باید طرح هایی برای اصلاح ساختار قانونی کنونی به طور منظم پیشنهاد دهد. مثلا برخی قوانین حوزه شهری را نیاز است که اصلاح کند. در مجلس باید طرح پیشنهاد شود و ساختار این قوانین اصلاح شود و تغییر یابد.

عالمی با بیان اینکه اصلاح قوانین ضد جمعیتی از عهده سایر کمیسیون های تخصصی خارج است؛ گفت: اصلاح قوانین متضاد جمعیتی باید طی 4 سال مورد توجه مجلس باشد و به مرور انجام شود. برای افزایش اثرگذاری کمیسیون وِیژه جمعیت، مجلس باید علت عدم موفقیت کمیسیون های ویژه قبلی را واکاوی کند. البته کمیسیون های ویژه اگر مأموریت کاملاً تعریف شده ای داشته باشند، می توانند موثر واقع شوند. نکته حایز اهمیت درباره ضرورت تشکیل کمیسیون های ویژه این است که ماهیت اقدامات این کمیسیون ها باید از فعالیت کمیسیون های دیگر متمایز شود.

اجرای سیاست های کلی جمعیت با تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت

وی با تاکید بر جایگاه فرابخشی کمیسیون ویژه جمعیت، شرح داد: کمیسیون ویژه در واقع تمامی طرح ها و پیشنهاداتی که خواهد داد با بسکمک از دستگاه ها مرتبط خواهد بود و لذا در یک بازه زمانی قابل توجهی کار زیادی خواهد داشت. بنابراین این طور نیست که به فرع برده شود یا به آن توجه نشود. کارکرد کمیسیون ویژه علاوه بر تصویب قوانین اصلاح قوانین است که عرض کردم باید برخی از قوانین اصلاح شود. یکی از این قوانین قانون تسهیل ازدواج است که ممکن است به دلایل اشکالات قانونی امکان اجرا پیدا نکرده البته به نظر من بیشتر عدم همکاری دولت بوده و علت اصلی عدم تدوین آیین نامه اجرایی قانون بوده است که در واقع 15 سال از تصویب قانون میگذرد و دولت نخواسته که آیین نامه اجرایی این قانون را بنویسد. البته یک اشکال مهم دیگر قانون تسهیل ازدواج و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، موضوع بار اقتصادی آن ها است. در حالی که این مسئله قابل رفع کردن است .

این استاد دانشگاه با اشاره به پیشنهاد 50 ماده ای درباره مسئله جمعیت، گفت: یک بسته 50 ماده ای به عنوان پیشنهاد آماده شده است که می تواند بدون اینکه هیچ بودجه ای و یا بودجه ای بسیار اندک، مسائل اولویت دار موضوع جمعیت را حل نماید. در واقع تحقق اصلی این موضوع چندان نیازمند هزینه کرد نیست و ضرورت اصلی رفع برخی موانع است. بعنوان مثال یکی از اولویت های مهم در حوزه جمعیت کسانی هستند که می خواهند درمان ناباروری کنند. الان بین 3 تا 3.5 میلیون زوج نابارور داریم. ما چقدر مراکز درمان باروری داریم؟ با خصوصی ها حدود 80 مرکز. حتی اگر مردم هزینه را داشته باشند و بخواهند مراجعه کنند با توجه به ظرفیت سیکل درمانی کشور قابل درمان نیستند . چرا که همین تعداد بیماران نابارور و به فرض اضافه کرده نشدن به تعداد آن ها براساس رقمی تقریبی حدود 6 سال درمانشان طول می کشد بنابراین در این موضوع نیازمند بودجه نیستیم و مشکل این است که فقط به فلو شیب های نازایی مجوز تجهیز مراکز درمان ناباروری را نمی دهند و ما از سال1370 یعنی 29 سال تا الان فقط 200 فلو شیب های نازایی تربیت کرده ایم.

عالمی نیسی افزود: گلوگاه درمان ناباروری از قبلِ افزایش ظرفیت نیروهای فلوشیب می گذرد. یعنی این مانع است و نیازی به بودجه نیز ندارد. ما در بسته 50 ماده ای این موانع را تعیین کرده ایم. اعتقاد کارشناسان این است که جامعه ما خواهان فرزندآوری است ولی مانع وجود دارد یعنی موانع فرهنگی اقتصادی و اجتماعی را اگر برداریم نیازمند هزینه کرد و بودجه نیستیم.

وی در سرانجام با اشاره به تبعات فرصت سوزی در مسئله جمعیت، گفت: الان جامعه آماده ای داریم اما امکان دارد این فرصت 10 سال آینده بواسطه تغییرات فرهنگی از بین برود. بنابراین اشکالات طرح جمعیت و تعالی خانواده که بار اقتصادی است باید رفع شود و این کار کمیسیون ویژه است زیرا معمولا کنندگان در سایر کمیسیون ها بدلیل تعدد طرح ها و تعدد وظایف نمی توانند اقدامات اینچنینی را انجام دهند. بنابراین با تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت می توانیم قوانین ضد جمعیتی را اصلاح کنیم و با تصویب فوری طرح جوان سازی جمعیت، سیاست های کلی جمعیت را پیش ببریم.

4076/

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 62025

به "کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس، طرح جوان سازی را پیگیری کند، جامعه خواهان فرزندآوری است به شرطی که مانع اقتصادی برطرف شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس، طرح جوان سازی را پیگیری کند، جامعه خواهان فرزندآوری است به شرطی که مانع اقتصادی برطرف شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید