کنکوری ها چه بخورند و چه نخورند؟

به گزارش مهسان بلاگ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به اینکه صرف صبحانه مناسب اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و فراگیری دارد، گفت: گنجاندن کربوهیدارت های پیچیده نظیر نان و غلات به ویژه انواع سبوس دار آنها در وعده صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز می گردد و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می دهد.

کنکوری ها چه بخورند و چه نخورند؟

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمد هاشمی در این مورد خطاب به داوطلبان کنکور توصیه می نماید: زود خوابیدن در شب امتحان، شام سبک خوردن، صرف صبحانه کافی و مناسب از جمله مواردی است که داوطلبان کنکور باید رعایت نمایند.

ضیاء الدین مظهری شرح داد: کنکوری ها در روز امتحان حتما صبحانه کافی و مناسب مصرف نمایند و همراه خود مایعات و مواد غذایی مناسب برای تامین قند مورد احتیاج بدن داشته باشند تا دچار افت قند یا فشار خون نشوند.

وی، تنوع در مصرف تغذیه مخصوصا در ایام امتحانات را توصیه کرد و گفت: در صورتی که هر کدام از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، فیبرهای محلول و نامحلول، کمتر از احتیاج بدن باشد، روی سیستم دفاعی، خون رسانی و تصمیم گیری مناسب مغز و اعصاب اثر می گذارد.

مظهری تامین انرژی مناسب را از مهمترین موارد قابل توجه کنکوری ها اعلام نمود و اضافه نمود: داوطلبان کنکور باید انرژی مورد احتیاج برای امتحان را داشته باشند. میزان صرف انرژی در مواردی مانند امتحان، بسیار بیشتر از سایر فعالیت ها است و به طور معمول 25 درصد کل انرژی بدن صرف عملکرد مغز می گردد.

وی ادامه داد: افرادی مانند داوطلبان کنکور که کارهای فکری بیشتری دارند، میزان بیشتری از انرژی بدن شان در مغز صرف می گردد. در تامین این انرژی فقط استفاده از منابعی مانند چربی ها، قندها و پروتئین ها اثرگذار نیستند بلکه باید ترتیبی داده گردد تا 15 تا 20 درصد این انرژی از منابع پروتئینی، 20 تا 30 درصد از منابع چربی ها و منابع قندی تصفیه نشده مرکب را برای داشتن توان مناسب تفکر و اندیشه، مصرف نمایند.

داوطلبان 2 ماسک بزنند

وی با اشاره به اینکه داوطلبان کنکور باید در کنار سایر موارد پروتکل های بهداشتی را هم به خوبی رعایت نمایند، اضافه نمود: آنان با توجه به جهش های اخیر ویروس کرونا از جمله آفریقایی جنوبی و هندی، در زمان امتحان از 2 ماسک استفاده نمایند.

مظهری به داوطلبان کنکور و خانواده های آنان توصیه کرد که از تجمع در محل برگزاری کنکور به شدت خودداری نمایند و در صورت لزوم حضور در محل برگزاری امتحان، فاصله اجتماعی را رعایت نمایند.

وی تاکید نمود که مکان کنکور باید طوری در نظر گرفته گردد که امکان تهویه هوا وجود داشته باشد تا از انتشار ویروس در فضای محل برگزاری جلوگیری کند.

دکتر محمد هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره به اینکه صرف صبحانه مناسب اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و فراگیری دارد، گفت: گنجاندن کربوهیدارت های پیچیده نظیر نان و غلات به ویژه انواع سبوس دار آنها در وعده صبحانه موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز می گردد و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می دهد.

وی ادامه داد: بعلاوه وجود پروتیین در این وعده مانند شیر و پنیر می تواند فراگیری فرد را افزایش دهد. مصرف مغزها (مانند مغز گردو) و آب میوه های طبیعی هم در وعده صبحانه می تواند در این امر مؤثر باشد.

هاشمی بر پرهیز از استفاده از قندهای ساده نظیر قند، شکر، مربا، نوشابه، شکلات به منظور حفظ آرامش و تمرکز افراد تاکید نمود و گفت: مصرف این گونه مواد، سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون می گردد که با بالا رفتن سطح انسولین، متعاقب آن افت قند خون و خستگی و بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت و به همین منظور مصرف آن ها به داوطلبان کنکور توصیه نمی گردد و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به اسم منبعی مناسب تأمین قند خون توصیه می گردد.

کنکوری ها چه بخورند و چه نخورند

دکتر مژگان تن ساز متخصص طب سنتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با بیان بایدها و نبایدهای تغذیه ای کنکوری ها، مواد غذایی سالم را عاملی موثر در کاهش استرس و افزایش تمرکز در داوطلبان آزمون سراسری اسم کرد.

وی گفت: برترین ماده غذایی (Food) در وعده صبحانه، زرده تخم مرغ عسلی است، بهتر است از سفیده آن استفاده نکنید. زرده تخم مرغ خون رسانی را افزایش می دهد. بعلاوه مصرف مربای سیب و به علاوه بر تقویت قلب و مغز و کبد، به بهبود شرایط گوارش هم یاری می نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که مصرف حریر بادام در وعده صبحانه یا میان وعده، منجر به افزایش حافظه، تمرکز، خونرسانی و تقویت مغز خواهد شد، ادامه داد: حریر بادام از آرد برنج، پودر بادام و گلاب و آب تهیه می گردد و کسانی که مشکل گوارشی ندارند می توانند شیر هم به آن اضافه نمایند.

وی خطاب به داوطلبان کنکوری ادامه داد: شیر بادام هم به اسم میان وعده عصرانه بسیار مقوی است. پوست قهوه ای 10 تا 20 دانه بادام را جدا کنید در یک لیوان آب با کمی عسل، گلاب و زعفران مخلوط و میل کنید. این نوشیدنی نشاط شما را افزایش می دهد و یاری می نماید دیرتر خسته شوید.

تن ساز به داوطلبان کنکوری تاکید نمود از درهم خوری پرهیز نمایند و گفت: یکی از برترین اقدامات برای کاهش استرس را بوییدن سیب، به، گلاب، گل مریم، گل یاس، بهار نارنج و بیدمشک است.

وی ادامه داد: به موقع خوابیدن موجب کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و افزایش تمرکز می گردد. از طرفی داشتن خواب کافی در این روزها موجب می گردد، روز آزمون با نشاط تر باشید. بعلاوه اگر تحرک کافی ندارید، حتما سعی کنید روزانه حداقل 10 تا 15 دقیقه فعالیت آرام، نرمش یا پیاده روی با سرعت کم داشته باشید چراکه تحرک، تمرکز و جریان خون مغزی را افزایش می دهد.

منبع: ایرنا

hodablog.ir: هدا بلاگ | انجمن گفتگوی سیستم مدیریت محتوای هدا بلاگ

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 91780

به "کنکوری ها چه بخورند و چه نخورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکوری ها چه بخورند و چه نخورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید