گل شب بو: نحوه کاشت و نکات نگهداری

به گزارش مهسان بلاگ، بهترین روش کاشت گل شب بو، تکثیر به وسیله بذر است. شب بو احتیاج به محیط خنک و نور متوسط دارد. بهترین محل برای نگهداری گل شب بو در ایوان و در پشت پنجره اتاقهاست.

گل شب بو: نحوه کاشت و نکات نگهداری

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - گل شب بو از گیاهان پرطرفدار نوروزی است که علاوه بر زیبایی فوقالعاده گلهایش به علت عطر بینظیرش نیز بسیار مورد توجه است و برای نگهداری در آپارتمان و کاشت در فضای سبز و باغچهها انتخاب میگردد. در ادامه این مطلب شما را با روش کاشت گل شب بو، نحوه نگهداری و شرایط محیطی مورد احتیاج این گل آشنا میکنیم. با خبرنگاران همراه شوید.

روش کاشت گل شب بو

کاشت گل شبو به وسیله بذر و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گیاهانی است که تکثیر آن ساده است. مراحل کاشت این گل به توضیح زیر میباشد:

  • کاشت گل شب بو به وسیله بذر

مهمترین روش تکثیر گل شبو کاشت بذر است که در دو زمان از سال انجام می گیرد. در خصوص شبوهای یکساله و همچنین چند ساله معمولا بذر گیاه در اوایل بهار (بعد از برطرف یخبندان بهاره) و یا در صورت داشتن امکانات 8-6 هفته قبل از برطرف یخبندان در محیطی محافظت شده همانند داخل منزل و یا گلخانه کاشته می شوند، سپس در اوایل بهار به زمین اصلی منتقل می شوند .

  1. بذر گل شب بو را در عمق 3 تا 4 سانتیمتری خاک بکارید. فاصله بین بذرها بهتر است بین 15 تا 20 سانتیمتر باشد.
  2. بهتر است بذر شب بو را از اواخر مرداد ماه تا اوایل شهریور در هوای آزاد بکارید و پس از آنکه بوته هاچند برگه شد، بوتههای کم پر را جدا کنید.
  3. زمانی که بوتههای شب بو حدود 3 تا 5 سانتیمتر رشد کردند باید آنها را به گلدانهای مناسب انتقال دهید.
  4. توجه داشته باشد اگر گل شب بوی شما از نمونههای تک شاخه است میتوانید 3 تا 5 بوته از آن را به یک گلدان انتقال دهید اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده کرده اید یک بوته برای هر گلدان کافی است.
  5. گلدانهای شب بو را در محل سایه قرار دهید. هنگامی که بوتهها به گلدان جدید و فضای محیط عادت کردند میتوانید آنها را به محل آفتابرو انتقال دهید.
  6. بهترین محل برای نگهداری گل شب بو در داخل ایوان یا بالکن منزل و در پشت پنجره اتاقهاست. در صورت نگهداری شب بو در داخل آپارتمان، دمای منزل باید خنک باشد.
  7. گلدانها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبیاری کنید .
  8. توصیه میگردد خاک گلدان را هر سال یکبار با کودهای غنی از پتاسیم و نیتروژن مخلوط کنید .
  • قلمه زدن شب بو

تکثیر به وسیله قلمه یکی دیگر از روشهای کاشت گل شب بو در خصوص انواع چند ساله این گیاه است. این روش چندان متداول نیست، با این وجود اگر تصمیم به قلمه زدن گل شب بوی خود دارید بهترین زمان فصل تابستان است.

شرایط نگهداری گل شب بو

شرایط اکولوژیکی مورد احتیاج نگهداری شب بو عبارت است از:

خاک : گل شب بو به خاک سبک و با زهکش خوب احتیاج دارد کهخنثی تا کمی قلیایی ونسبتاً حاصلخیزباشد . ترکیب خاکبرگ، شن، کود پوسیده گاوی و خاک معمولی برای کاشت گل شب بو مناسب است.

نور : گل شب بو برای رشد بهتر احتیاج به نور مستقیم دارد. البته این میزان دریافت نور برای گل بستگی به دما محیط دارد به طوریکه هرچه دمای محیط کمتر باشد و هوا خنک تر باشد، گیاه میزان نور مستقیم بیشتری را تحمل خواهد نمود . با افزایش دمای محیط، اگر از شدت بیش از انداره نور محافظت نگردد ابتدا گلها پژمرده می شوند و سپس تمامی گیاه پژمرده خواهد شد .

دما : همه انواع شب بو ازجزو گیاهان سرمادوست هستند و به هوای گرم حساسیت دارند. گلهای شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا کمتر گل می دهند و سپس برگهای گیاه زرد شده و به تدریج می ریزند و گیاه از بین می رود .

آبیاری : احتیاج آبی گل شب بو متوسط است. بهترین زمان آبیاری گیاه زمانی است که بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد. در صورت آبیاری بیش از اندازه ریشه گیاه پوسیده خواهد شد.

آفات و بیماریها: از بیماریها وآفات مهم این گیاه میتوان به زنگ شب بو، کنه تار عنکبوتی، معدنچی برگ، تریپس، سفیدک داخلی و شته اشاره نمود . برای از بین بردن این آفات و بیماریها بایستی از سموم شیمیایی مربوطه استفاده گردد.

جالب است بدانید چند سالی است که گل شب بو به عنوان گل شاخه بریده نیز مورد استفاده قرار میگیرد وشاخههای بریده آن در صورتی که هوای اتاق گرم نباشد، چندین روز در آب دوام میآورند.

منابع: کتاب باغبانی و گلکاری در خانه و آپارتمان، سایت جامع گل و گیاه

مجله صادق ویلا: مجله صادق ویلا | آموزش چاپ و طراحی گرافیکی، موشن گرافیک

اخبار ورزشی: اخبار ورزشی، مجله خبری و تحلیلی ورزش ایران و جهان

منبع: setare.com
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 71704

به "گل شب بو: نحوه کاشت و نکات نگهداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل شب بو: نحوه کاشت و نکات نگهداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید