10 هتل برگزیده ایران به روایت خارجی ها

به گزارش مهسان بلاگ، هتل های ایران اغلب به چشم مسؤولان و شهروندان ایرانی کیفیت قابل قبولی دارند، بعضی حتی آن ها را بهتر از هتل های پاریس می دانند! اما گردشگران دنیادیده ای هستند که در این باره نقدهایی دارند.

10 هتل برگزیده ایران به روایت خارجی ها

به گزارش خبرنگاران، انتقادها از هتل ها فقط به توریست ها محدود نمی گردد، سرمایه گذاران خارجی زیادی بودند که بعد از برجام راهی ایران شدند، اما شرایط هتل های ایران را قابل تأمل توصیف کردند، از جمله باسم ترکاوی، مشاور ارشد مالی و سرمایه گذاری زنجیره های بزرگ هتلی در اروپا و کشورهای عربی که بازار ایران را برای سرمایه گذاری آنالیز و ازریابی نموده به این نتیجه رسید که در ایران 50 سال فراموش نموده بودند هتل بسازند، برای همین صنعت هتلداری ایران را عقب تر از دنیا دانسته بود.

اِرطغرل کارا اوغلو، عضو هیات اجرایی انجمن آژانس های مسافرتی ترکیه هم وقتی دلایل کمتر سفر کردن ترک ها را به ایران توضیح می داد، خیلی محافظه کارانه به شرایط هتلداری ایران اشاره نمود و در کنار ضعف تبلیغاتی کشورمان در ترکیه، گفت: به عنوان شخصی که در این حرفه فعالیت می کنم، پیشنهاد محبت آمیز ای می دهم؛ ایران باید کمی بیشتر در صنعت هتلداری کوشش کند.

حتی روبی روی به عنوان راهنمای گردشگری، زمانی که نائب رییس فدراسیون دنیای راهنمایان گردشگری بود، در سفری 10 روزه که ایران را برای واگذاری میزبانی کنوانسیون دنیای راهنمایان گردشگری ارزیابی می کرد، چند مورد را هدف انتقادهای خود قرار گرفته است؛ سرویس های بهداشتی کثیف، کمبود پارکینگ اتوبوس و ایمینی و بهداشت ضعیف هتل های ایران و درخواست کرد این ها برای میزبانی رفع شوند. هرچند در نهایت با اغماض نسبت به ایرادهایی که میزبانی ایران را تهدید می کرد، این کنوانسیون را برگزار کردند.

تعدادی از هتل ها را سیلقه ای استانداردسازی کردند، هرگز هم اعلام نکردند با هتلی که استانداردسازی نشده، چه تفاوتی نموده است. فقط اعلام می نمایند فلان هتل استانداردسازی شد و نرخ اش آزاد است.

ایران نزدیک به یک دهه درحال استاندارسازی هتل هایش بود تا شاید کیفیت خدمات آن ها را به واقعیت نزدیک کند، پروژه ای که حالا نیمه شکست خورده تلقی می گردد، چرا که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال گذشته بعد از مقاومت ها و اعتراض های طولانی هتلدارها به شیوه قبلی که تنها متکی بر پول بود اعلام نمود؛ مدل استانداردسازی را تغییر داده و این بار به نروژ و فرانسه نگاه نموده و دیگر دنبال بزرگ و کوچک کردن ساختمان نیست و قرار است به کیفیت خدمات بپردازد، موضوعی که بیشتر مسافران از ضعف آن در هتل های ایران رنج می برند.

اصغر ژیان دربندی ـ کارشناس و متخصص هتلداری ـ که معتقد است خدمات را نمی توان اندازه گیری کرد، بارها شیوه مرسوم استانداردسازی هتل های ایران را نقد نموده و در مقاله ای با عنوان نکاتی مهم درباره درجه بندی و استانداردسازی هتل ها نوشته: در هیچ کجای دنیا استانداردی برای هیچ کالایی نوشته نشده که بتوان سلیقه ای انجام داد. خودِ تدوین استانداردسازی باید استاندارد نوشته گردد. متاسفانه تدوین کلیه برنامه استاندادسازی هتل های ایران کاملا غیرکارشناسی و تمام بندها راه را برای سلیقه ای انجام گردد باز گذاشته است که نشان از غیرکارشناسی بودن است که قطعا مورد تایید قرار نخواهد گرفت. کار کارشناسی و استاندارد سلیقه ای نیست که باعث ضربه زدن به صنعت هتلداری کشور گردد، همانطوری که تعدای هتل را که سلیقه ای استانداردسازی نموده اند و تخصصی هم در امور هتلداری نداشته اند و هرگز هم اعلام ننموده اند که چه تفاوتی با هتلی که استانداردسازی نشده، نموده است. فقط اعلام می نمایند فلان هتل استاندارد شد و نرخ اش آزاد است.

با این حال بعضی مثل محمدحسن کرمانی ـ رییس پیشین هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ـ در یکی از گردهمایی های گردشگری این ادعا را بیان کرد که هتل های ایران از پاریس بهتر است، چون اروپا نقاط ضعف بسیاری در گردشگری دارد.

صرف نظر از دیدگاه های متناقض داخلی و خارجی درباره هتل های ایران، نظر مصرف نمایندگان این محصول شاید قابل توجه تر و به واقعیت نزدیک تر باشد. هرچند بیشتر گردشگران و مسافران خارجی چون از شرایط زیرساخت و امکانات در ایران کمتر اطلاع دارند و تبلیغاتی در این باره وجود ندارد، معمولا با دیدن یک هتل تمیز با آب گرم داخل اتاق و توالت فرنگی، بسیار شگفت زده می شوند و وجود چنین امکاناتی را دور از ذهن خود می دانند. بعضی از آن ها حتی از دیدن هتل هایی با دکوراسیون های لوکس حیرت زده می شوند و باور نمی نمایند در ایران هتلی با این دکور و تجملات پیدا گردد.

با این حال بعضی هم هستند که نگاه نکته بینی به این قضیه دارند. تصاویر این گزارش برگرفته از وب سایت TripAdvisor از مهم ترین مراجع مشاوره سفر است که هتل های ایران را از دریچه نگاه گردشگران نشان می دهد. این عکس ها و نظرها گزیده ای از 10 هتل و اقامتگاه ایران است که بالاترین رنکینگ این سایت را به انتخاب کاربران آن بدست آورده اند، هرچند که بیشتر امتیازها توسط شهروندان ایرانی ثبت شده است.

نگه داشتن پاسپورت در هتل حس مشکوکی را منتقل می نماید، نمی دانم نگه داشتن پاسپورت چه فایده ای برای هتل ها دارد، وای فای هتل ها عملا غیرقابل استفاده اند، با تشکر از کسانی که مراسم عروسی شلوغی را در هتل راه انداختند.

سرویس بهداشتی و حمام از بخش های مورد توجه ساکنان هتل ها است که نقدهای زیادی هم به آن ها وارد شده هرچند که عکس هایی از سرویس های پاکییزه هم به اشتراک گذاشته شده است. وای فای و اینترنت ضعیف و قیمت بالای سرویس های اضافه تر مثل مینی بار، قهوه و چای نیز اعتراض هایی همراه با ابراز تعجب، داشته است.

غذا موضوع مهمی برای گردشگران است که معمولا زیاد به کیفیت و تنوع آن توجه نشان داده می گردد که اتفاقا ایرادهای زیادی هم به صبحانه و بوفه هتل ها و محدود بودنِ فهرست غذایی و کیفیت آن ها وارد شده است.

یک گردشگر بلژیکی نوشته که میز صبحانه و بوفه هتل واقعا فقیر بود. بعضی درخواست ها و رفتارها در بخش پذیرش هتل های ایران عجیب است، مخصوصا هنگام تبدیل پول و یا نگه داشتن پاسپورت برای تحویل دادن اتاق، واقعا نمی دانم این کار برای هتل ها چه فایده ای دارد!؟

بیشتر هتل ها وای فای دارند اما آنقدر ضعیف و محدود است که عملا غیرقابل استفاده اند.

تمیزی هتل شاخص دیگری است که بیشتر گردشگران ایرانی و خارجی در اولویت به آن پرداخته اند که در امتیازدهی ها تاثیر زیادی داشته است.

یک گردشگر اهل کالیفرنیا با ابراز شگفتی از هتلی که در شهر تبریز به انتخاب تور در آن اقامت داشته، نوشته: همه چیز خیلی خوب بود. شگفت زده شدیم. ما یک مجموعه فوق العاده تمیز را در ایران پیدا کردیم.

اما همه مسافران دیدگاه مشابهی درباره هتل های ایران ندارند، یک مسافر تایلندی که یک شب را در بهترین هتل زنجان سپری نموده که اتفاقا جزو 10 هتل منتخب ایران در سایت TripAdvisor است، نوشته؛ این هتل، احتمالا بهترین در زنجان است، ولی ما را بسیار ناامید کرد. با این که اندازه اتاق ها استاندارد است اما تاریک به نظر می آید و پریز برق ندارد! ما یکی از ناامیدنماینده ترین صبحانه ها را در این هتل تجربه کردیم.

یک گردشگر استرالیایی درباره همین هتل نظر داده؛ یک هتل خسته نماینده از هر جهت. دکور، امکانات رفاهی، آموزش کارکنان و غذای آن باید ارتقا یابد. ما 10 دلار برای دو کاپوچینو که از قهوه فوری، آب و پودر شیر تهیه شده بود، پرداختیم!

این نظرها درباره هتل هایی که در انتهای فهرست امتیازها قرار دارند خیلی دلچسب و امیدبخش نیست. یک توریست آلمانی درباره هتلی که در شهر زاهدان برای اقامت انتخاب نموده، نوشته؛ این یکی از بدترین تجربه های اقامتم در تمام سفرهایم بود؛ پذیرش ضعیف هتل، نگه داشتن پاسپورت که حس مشکوکی را ایجاد می نماید و لبخندهای بزرگی که هر بار پس از بیان اعتراض و ناراحتی از شرایط خدمات تحویل می دهند و در سرانجام با تشکر از کسانی که مراسم عروسی شلوغی در این هتل داشتند. با این حال فکر می کنم این یکی از بهترین هتل های زاهدان باشد!

دیدگاه گردشگران و مسافران درباره هتل های ایرانی از این نظر با اهمیت جلوه می نماید که وقتی در کشوری، مهمان نوازی در حال تبدیل به برند و حتی محصول گردشگری است و ایده هایی برای ثبت دنیای مهمان نوازی ایرانی مطرح شده، این انتظار پُر بی راه نیست که دست کم گوشه ای از این مهمان نوازی در هتل ها نیز متبلور گردد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

باتسک: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28624

به "10 هتل برگزیده ایران به روایت خارجی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 هتل برگزیده ایران به روایت خارجی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید