12 ترفند که هر مادری برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده باید بداند

به گزارش مهسان بلاگ، نوزادان معمولا چند هفته بعد از به جهان آمدن آغاز به فعالیت می نمایند و دیگر تمام مدت روز را در خواب به سر نمی برند . این موضوع بسیار جذاب و دوست داشتنی است اما ممکن است نگهداری از نوزاد تازه متولد شده برای والدین با مسائل مختلفی همراه باشد .

12 ترفند که هر مادری برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده باید بداند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

امروز در خبرنگاران مگ تصمیم داریم به شما 12 ترفند آموزش دهیم تا این دوران را با آرامش بیشتری پشت سر بگذارید . این ترفندها بر اساس تجربیات واقعی جمع آوری شده و کاملا کاربردی است .

1. خواب در سکوت کامل ممنوع!

اصلا نیازی نیست برای خوابیدن کودک تمام خانه را ساکت کنید . زمانی که کودک در رحم شما بوده است تمام صداهای اطراف را می شنیده و به آن ها عادت دارد . شما می توانید وقتی کودک تان خواب است تلویزیون تماشا کنید، ظرف بشویید، با تلفن صحبت کنید یا حتی جاروبرقی را روشن کنید . او 9 ماه به خوابیدن در همین سر و صداها عادت نموده است، پس با خیالی آسوده به کارهای منزل برسید، کودک شما در آرامش کامل خوابیده است .

2. نوزاد گریان خود را تسکین دهید

وقتی نوزاد تازه متولد شده گریه می نماید، او را در آغوش بگیرید و آرام به پشت او ضربه بزنید . ضربه ها را به شکلی بزنید که ریتم ضربان قلب را بازسازی کند . این کار علاوه بر اینکه در او ایجاد احساس آرامش می نماید، یاری می نماید که آروغ بزند و فشاری که روی ناحیه ی شکم داشته را از بین ببرد .

5 حرکت کلیدی وجود دارد که گریه ی کودک را تسکین می دهد :

  • قنداق کردن
  • تسکین دادن به یاری ضربات ریتمیک
  • به پهلو خواباندن نوزاد
  • تکان دادن او در آغوش
  • مکیدن پستانک یا شیشه ی شیر

3. به شیر خوردن کودک یاری کنید

اگر در زمان شیردهی به کودک تان با مشکل روبرو هستید و سینه ی شما را چنگ می زند، می توانید از حفاظ سینه مخصوص زمان شیردهی بهره ببرید . با این کار کودک یاد می گیرد که چطور تغذیه کند و شما هم با مشکل روبه رو نخواهید بود .

  • 11 درمان طبیعی برای برطرف گرفتگی مجرای شیر در سینه

4. خود را قوی نگه دارید

بعد از گذشت سه هفته تقریبا تمام عادات کودک و زمان خواب او معین می گردد و می توانید برای او و خودتان برنامه ریزی کنید . حالا وقت آن رسیده که کمی روی خودتان تمرکز کنید و استرس تان را کاهش دهید . یک برنامه ی غذایی مناسب تنظیم کنید و بر اساس آن غذا بخورید تا کمتر احساس گرسنگی کنید . این کار به کاهش استرس شما و تغذیه ی بهتر در کودک یاری می نماید .

برای کاهش گرسنگی می توانید آب و مواد غذایی مورد نیازتان در طول شب را در کنار تخت قرار دهید تا اگر نیمه شب نیاز به مصرف غذا داشتید یا بعد از شیردهی به کودک گرسنه شدید، به راحتی به مواد غذایی دسترسی داشته باشید .

5. کودک را در طول مدت زمان تغذیه بیدار نگه دارید

وقتی در طول روز کودک در خواب یا با چرت زدن شیر می خورد با یاری همسرتان او را ماساژ دهید تا کمی سرحال گردد و سریع تر غذا بخورد . با کمی نوازش صورت می توانید او را هشیار کنید تا در بیداری کامل شیر بخورد و شب، آرام و طولانی به خواب برود .

وقتی نوزادان قبل از خواب کاملا سیر شده باشند& مدت زمان طولانی تری می خوابند و این یعنی شما و کودک تان در آرامش خواهید بود .

6. کودک تان را با پدرش تنها بگذارید

اجازه دهید نوزاد تازه متولد شده ی شما مدت زمانی را با پدرش تنها باشد . لمس نوزاد توسط پدر و شنیدن صدای او، که با صدای شما تفاوت دارد، باعث آغاز فرایند ایجاد پیوند عاطفی بین نوزاد و پدر می گردد . همچنین در این زمان می توانید در آرامش استراحت کنید .

این کار به کودک یاد می دهد که با افرادی غیر از شما هم ارتباط برقرار کند و به دیدن اشخاص غریبه عادت کند . ممکن است چند دفعه ی اول کمی برای او سخت باشد اما اگر کامل غذا خورده باشد و به میزان کافی هم خوابیده باشد، حداقل 1 تا 2 ساعت بدون نیاز به حضور شما با پدرش وقت می گذراند .

بهتر است در مدت زمانی که نوزاد با پدرش وقت می گذراند در معرض دید او نباشید تا مطمئن گردد که به شما دسترسی ندارد . حتی اگر نوزاد به هر دلیلی گریه می کرد هم مقاومت کنید و به اتاق وارد نشوید . اجازه دهید پدر هم مانند شما با کودک ارتباط برقرار نموده و علت گریهی او را کشف کند .

با این کار علاوه بر اینکه پدر را در فرایند شناخت کودک دخیل نموده اید، به کودک یاد می دهید که راه هایی غیر از گریه کردن را برای بیان خواسته اش امتحان کند .

با انجام این کارها، کودک را برای مواجهه با دیگر افراد خانواده آماده می کنید و در آینده ی نزدیک می توانید به راحتی او را به افراد دیگر بسپارید یا به تنهایی در اتاق بخوابانید .

7. گهواره را مانند آغوش خودتان بسازید

یکی از مادران گفته است که وقتی دخترم 3 هفته داشت فقط در آغوش من می خوابید . هر زمانی که او را در گهواره می گذاشتم بیدار می شد . پس از مدتی فهمیدم گرمای آغوش من را دوست دارد و به همین دلیل به محض قرار دریافت در گهواره بیدار می گردد .

برای ایجاد گرمای مطبوع در گهواره در آن یک کیسه ی آب گرم قرار دهید و روی آن را با یک پتوی نرم بپوشانید . این کار را قبل از آغاز شیردادن انجام دهید تا در طول مدت زمانی که نوزاد در حال تغذیه است گهواره حسابی گرم گردد .

وقتی غذا خوردن تمام شد و در آغوش شما به خواب رفت، کیسه ی آب گرم را از گهواره خارج کنید و او را روی پتوی گرم شده قرار دهید .

8. روشی عجیب برای خوابیدن نوزاد تازه متولد شده

معمولا نوزادان راحت به خواب نمی فرایند و گریه و سروصدا می نمایند . برای خواباندن بی دردسر نوزاد تازه متولد شده خیلی آرام بینی او را ماساژ دهید . برای ماساژ بینی انگشت خود را به آرامی از بین ابروها تا نوک بینی بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا نوزاد به خواب برود . این ترفند تا مدت ها برای خواب کودک جواب می دهد .

9. اجازه دهید کودک تان شما را هدایت کند

اگر برای اولین بار است که پدر و مادر می شوید حتما استرس زیادی دارید . این استرس وقتی بیشتر می گردد که تمام افراد خانواده می خواهند برای نگهداری و تربیت کودک به شما مشاوره بدهند . این کار واقعا اعصاب خرد کن و خسته نماینده است .

باید تمرین کنید که این رفتارها را نادیده بگیرید و به این موضوع فکر کنید که این فرزند شما است، نه دیگران . ممکن است بگویند هر 3 ساعت 1 بار باید به کودک شیر داد اما وقتی کودک شما بعد از 2 ساعت گریه می نماید و گرسنه است باید او را تغذیه کنید .

اجازه دهید کودک با رفتارهایش به شما بگوید به چه چیزهایی نیاز دارد و بر اساس نیاز او اقدام کنید .

  • طرز تهیه 13 غذای خانگی برای بچه ها زیر 1 سال

10. اولین حمام های کودک

بعد از جدا شدن بند ناف در حدود 3 هفتگی، می توانید نوزاد را حمام کنید . در طول مدت حمام کردن برای ایجاد احساس آرامش در کودک و جلوگیری از گریه کردن او، یک لیف گرم را روی شکم نوزاد قرار دهید .

اگر در فصل سرد هستید بهتر است کمی قبل تر از حمام کردن دمای خانه را بیشتر کنید تا تفاوت دمایی بین داخل و بیرون حمام، کودک را دچار شوک و ناآرامی نکند .

11. یک دلیل گریه کردن نوزاد که نمی دانید

مردم همواره گرسنگی، نیاز به بازی و کثیف بودن پوشک نوزاد را دلیل گریه های او می دانند . نکته ای که همواره فراموش می گردد خسته بودن نوزاد است . اگر کودک شما سیر است، پوشک تمیزی دارد و بازی هم نموده است اما باز هم گریه می نماید نشانه ی آن است که نیاز به خواب بیشتر و تحرک کمتر دارد .

از میزان بازی روزانه کم کنید، اگر در سفر یا مهمانی هستید محیط آرامی را برای او ایجاد کنید و اجازه دهید استراحت کند . خوابیدن به میزان کافی باعث می گردد نوزاد سرحال تر و خوش اخلاق تری داشته باشید .

12. تخت کودک را لایه لایه کنید

اگر نوزاد در نیمه شب پوشک خود را کثیف کند یا در رختخواب بالا بیاورد مجبور می شوید گهواره یا تخت را باز نموده و تمام ملافه ها و تشک را عوض کنید . این کار بسار سخت است چون نوزاد خواب زده می گردد و مجددا به سختی به خواب می رود .

پس پیشنهاد می کنیم که دو لایه تشک و ملافه در تخت قرار دهید و مابین آن ها یک روکش ضد آب بگذارید . با این کار اگر لایه ی بالایی کثیف شد به راحتی آن را کنار می گذارید، لباس کودک را عوض می کنید و خیلی سریع کودک را روی رخت خواب تمیز قرار می دهید .

  • 6 روش خانگی برای تسکین درد رویش دندان در نوزادان و بچه ها

سخن آخر

نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کار سختی است و اگر شما به عنوان مادر خسته یا گرسنه باشید، سختی نگهداری چند برابر می گردد . پس مهم است که از تجربیات دیگران در نگهداری از نوزاد بهره ببرید تا زمان بیشتری برای استراحت و رسیدگی به خودتان داشته باشید .

در مطلبی که خواندید 12 ترفند برای نگهداری از نوزادان عنوان شده بود که هر کدام تجربه ی یک مادر بود . اگر شما هم ترفند خاصی برای تغذیه، نگهداری و خواباندن کودک دارید برای ما در قسمت کامنت ها بنویسید .

منبع: mom365

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75099

به "12 ترفند که هر مادری برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 ترفند که هر مادری برای نگهداری از نوزاد تازه متولد شده باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید